Hei!

Jeg lurer på hvor mye gulvet tåler av last i leiligheten min, da jeg ønsker å flytte inn en ting som veier ganske mye, cirka 200 kg. Jeg vil være rett over punktet, så det blir 300 kg, men det er ikke statisk, kun når jeg er der!

Jeg fikk nylig tak i gamle tegninger, så jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg med å se hvilken type bjelkelag det er, og om det skulle klare 200 kg/m2. Bygningen ble bygget i 1938/1939.

Tegninger er inkludert, det står på den ene siden om bjelkelag og betong osv., men jeg har ikke forståelsen til å gjøre en vurdering.

Jeg har også et bilde merket med gult der leiligheten min er, det er "Hall" eller "Rom" der jeg tenkte å ha denne tunge tingen. Førstevalget er der den røde firkanten er merket med x.

Sist redigert:
Rickard.
Ingen problem. Kan du hoppe der uten at det svikter nevneverdig kan du sette 200kg der uten problem ;)

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ingen problem. Kan du hoppe der uten at det svikter merkverdig kan du sette 200kg der uten problem ;)
Godt å høre! Nå tror jeg at det kommer til å veie cirka 200kg selv, men når jeg står ved den kommer det til å gå opp mot 300kg (jeg burde nok ha skrevet det i min første post, DOH!). Jeg er nysgjerrig, hvor mye ville det tåle, om du vet det? Og takk for svaret! :D

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
300kg er jo ingenting...

[lenke]
Haha, jeg leste det her om dagen faktisk, sykt.

Jeg så også denne videoen som noen gale nordmenn gjorde:

Det du lurer på er i prinsippet om man kan ha et gammeldags piano eller et større 300-liters badekar i en leilighet. Ja, det kan man.

Huset er bygget før de første byggnormene kom i 1946. Derimot gjaldt Byggnadsstadgan for rikets städer fra 1874 som inneholdt krav til lokale byggforskrifter. Hva som gjaldt i Malmö kan man sikkert finne ut av. Husets bjelkelag er vekselsvis betong (trappehus, bad mm) og tre (det meste av leilighetene). Det fremgår av seksjonen at gulvbjelkene gjennomgående er 5x10 tommer, dvs 125x250 mm. Dette tilsvarer 45x350 mm i moderne dimensjoner. Rejält bygge altså! En punktlast på 300 kg er ikke så mye i denne sammenhengen.

• Liker
Fairlane og 3 andre
  • Laddar…
Litt OT men hva skal du stille inn som veier 200kg? :D

J justusandersson skrev:
Huset er bygget før de første byggforskriftene kom i 1946. Derimot gjaldt Bygningsloven for rikets byer fra 1874, som inneholdt krav om lokale bygningsordninger. Hva som gjaldt i Malmö kan man sikkert finne ut av. Husets etasjeskiller er vekselvis betong (trapphus, bad mm) og tre (det meste av leilighetene). Det fremgår av seksjonen at gulvbjelkene gjennomgående er 5x10 tommer, dvs 125x250 mm. Det tilsvarer 45x350 mm i moderne dimensjoner. Skikkelige saker altså! En punktlast på 300 kg er ikke så mye i den sammenhengen.
Jeg antar at du har sett seksjonstegning et annet sted, for jeg kan bare se plantegning ovenfor. Interessant med så kraftige bjelker, det hadde vært enda mer interessant om man kunne vite cc-avstanden for dem og hvilken spennvidde de ble brukt til som mest.

Inviter et par venner og så stiller dere dere tett sammen og ser om dere går gjennom gulvet.

Gammel tråd, man lurer på om det gikk bra eller om TS ramlet gjennom gulvet?

• Haha
Guzzi og 1 annen
  • Laddar…
MrJay
Anna_H Anna_H skrev:
Gammel tråd, man lurer jo på om det gikk bra eller om TS falt gjennom gulvet?
Han var inne 9 måneder etter innlegget så ville tippe at han overlevde

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.