Ganske nybygd attefallshus. Liggende veggpanel, trepanel også i taket. Gulvlister ved tregulv. Oppvarming via luftvarmepumpe.

Snekkeren valgte å hoppe over taklister. Ser nå at det er litt uregelmessige sprekker der den liggende veggpanelen møter takpanelen. Og i hjørnene på veggene.

Bak vegg-/takpanel skal det sitte dampbremse. Hvor godt snekkeren har montert denne lar jeg være usagt.

Nå til spørsmålet mitt:

Bør det settes opp taklister og en form for hjørnelist også i hjørnene på veggene? For å tette sprekkene som finnes der?

Tenker hovedsakelig på om fuktig inneluft ellers lettere "kryper inn" og kan skape fukt/mugg inne i vegger/tak?
La oss si at snekkeren har slurvet med montering av dampbremsen bak vegg-/takpanel eller at det er hull i denne.

Eller kan jeg ha det som det er? Hvis jeg tåler det rent estetisk.

Attefallshuset ble bygget for ca tre år siden.

Eksempelbilde på et hjørne vedlegges. Dårlig kvalitet, men dere kan i alle fall ane hvordan det ser ut.

Takk for deres synspunkter!

• Attefallshusets hjørne med trepanel på veggene, uten taklister, hvor panelet møter hverandre med små gap.
T
Luften tar seg gjennom gliper i panel og list så fra et fuktperspektiv er det ingen forskjell om du setter lister. Det er for ren blåst at det kan gjøre litt forskjell og så er det utseende for resten.

• Liker
Slottsfrun
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Luften tar seg gjennom glipper i panel og list så fra et fuktperspektiv er det ingen forskjell om du setter lister. Det er for ren blåst som det kan gjøre litt forskjell og så er det utseendet for resten.
Takk snille for ditt svar! Settes pris på! 😊

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.