Snart gått et år siden vi flyttet inn...
Vi har litt planer om å gjøre om kjøkkenet, og da inngår det eventuelt å åpne opp litt ved å ta ned en vegg mellom nettopp kjøkken og stue. Vi er litt vilsne på om veggen i spørsmålet er bærende eller ikke, noen som kan tyde tegninger bedre kanskje kan svare på det?
Vegen er markert med en rød pil, kjøkkenet ble flyttet allerede før vi flyttet inn, derfor står det soverom der og ikke kjøkken.
Går nock loddrett gjennom bildet (altså fra toa til trapp)? I så fall er den nok ikke bærende. Derimot er nok veggen som går mellom trapp og skorstein, opp mot toa og til høyre for toan bærende.
Takk for svaret! Det stemmer at møne går fra do mot trapp...det som gjør det hele litt usikkert er derimot at huset er i vinkel. Det går altså et møne vinkelrett mot den tidligere nevnte, ut over stuen.
Lyktes med å skru opp en luke ut til kattvinden for å ta en titt på hvordan det ser ut... Det ser ut til å stemme som du sier, med en bjelke i taket rett gjennom stuen...
Jeg er enig i at veggen sannsynligvis ikke er bærende. Imidlertid har jeg vanskelig for å gjøre noen vurdering ut fra bildet, da jeg ikke kan se noen bjelke?
De takstolene som ligger på den store delen av huset mangler jo en bærende vegg under seg ut mot vinkelen. Derfor må disse henges opp i en bjelke eller tilsvarende. Denne bjelken burde være plassert rett over ytterveggens forlengelse ned mot vinkelen, muligvis er den skjult under isolasjonen. Takstolene på vinkeldelen pleier deretter å "klatre" opp på hustakstolene.
Som du har tegnet inn takstolene på bildet, ville jeg også gjette at veggen ikke er bærende. Men det er da avgjørende at bjelken du snakker om virkelig avlastes på ytterveggen og ikke på innerveggen.
Hvor tykk er innerveggen, og vet du hvordan den er bygget opp?
Nå skal vi se, trikset meg ut i støvet...ikke helt lett, så jeg håper at bildene duger! ;-)
Når jeg tar bildene så sitter jeg akkurat på den gule bjelken som gullegrizen har tegnet inn på tegningen ovenfor.
Nå skal vi se, trikset meg ut i støvet...ikke helt lett, så jeg håper at bildene duger! ;-)
Når jeg tar bildene så sitter jeg akkurat på den gule balken som gullegrizen har tegnet inn på tegningen ovenfor.
Hei! Takk igjen for svar og hjelp...
Dimensjonene fikk jeg dessverre ikke med meg, men det går nok en bjelke der. Jeg har gjort et klønete forsøk på å illustrere det i bildet nedenfor, kanskje kan det forklare litt hvordan bildene henger sammen.
Rødt er der takstolene kobler til bjelken og blått er selve bjelken som går over stuen nedenfor.
Om det er slik at bjelken ligger på ytterveggen akkurat i det innovergående hjørnet, som alt ser ut til å antyde, er det høyst usannsynlig at den markerte innerveggen i innlegg 1 er bærende. Jeg kan i hvert fall ikke komme på noen grunn til å ha den bærende, men 100% sikker kan man jo aldri være.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.