Kan hende at dette havnet i helt feil forumkategori men tenkte at det skal bygges noe og trenger tips på materialer :P

Det er sånn at jeg har fikset en sementring til min grillplass og har søkt med lys og lykte etter et grillrist å ha over den når man skal grille, men har gått bet.

Tenkte nå å prøve lage et eget og skulle trenge litt tips om materialer? Det er drøyt 1m i diameter og rundt. Hva bør man bruke for materialer og hvordan bygger man det best sammen? Tips takk :) Har tilgang til folk med sveiseapparat og slikt, men vil gjerne ha tips på hvordan det skal være utformet osv.

Eller kanskje finnes det andre måter å løse det på uten sveising? :)

Sveise en ram av enkleste modell, type flatjern på en arm av firkantjern. En klippet bit strukket metall på rammen som selve gitteret, fastsveiset. Bruk ubehandlede jern.

Mikael_L
Jeg har sett at noen løser det med en bit sträckmetall.
Finnes vel på de fleste metallvarebutikker, sjekk gule sider - metallvarer.
11.jpg

En ring av 10 mm armeringsjern og et stykke strekkmetall over det, blir smekkert og krever ingen direkte forkunnskap. Krever dog en sveis, men det gjør det meste som skal bli noenlunde smidig.

äh, Mikael_L rakk å foreslå strekkmetall mens jeg skrev...

Lett etter navn og info om den der metallen men ikke funnet det. Takkar og bukker. Skal ringe rundt og høre hvem som har den her i byen så får det nok bli det.

Mikael_L
Og norrbottenstorpet var raskere enn meg. :D

Sølvplass betyr bare "første taper". :rolleyes:

Om jeg skulle laget et eget grillgitter i dag, hadde jeg laget et med mye energi. Hadde brukt meg av et stål på 8x8 eller 10x10. Med mer energi kjøles ikke gitteret ned når du legger på kjøttet. Det løsner lettere og du får finere grillstriper.

I eldre kjøleskap finnes det gitterhyller man kan bruke som grillrist.

• Liker
vallevall
  • Laddar…
PCLarsson er inne på rett vei, solide stenger som holder på varmen, helt ubehandlet skal det være, men husk at deler skal kunne vippes opp slik at man kan mate inn mer kull/ved uten å løfte av hele risten.

Et annet alternativ er å legge ribber over ringen og kjøpe et webergitter som du plasserer på ribbene, det dekker ikke hele sementringen men du får et godt gitter på ca 57cm.

Vekker tråden da jeg er i lignende situasjon. Tenkte å sveise eget i rustfritt, så jeg kjøpte en del med 3 mm rustfri stang. Spørsmålet er nå hvilken elektrode jeg bør bruke siden det vil komme i kontakt med næringsmidler samt høye temperaturer. Sjekket Esabs nettside og fant omtrent 10 forskjellige elektroder for rustfritt som synes å tåle høye temperaturer, men er litt usikker på hvilken som er mest egnet.

Tips mottas gjerne!

Så vet jeg ikke om rustfritt er så passende som grillrist siden de har en tendens til å endre form ganske raskt ved høye temperaturer. Men nå er det rundstang, så det blir nok ikke deformasjoner på samme måte som en plate eller hul rør. Når man sliper rustfritt rør, spesielt kvadratiske, på den ene siden så har de en tendens til å bli bøyde en stund og så gå tilbake til sin rette form når den ikke er varm lenger. Det må nok skyldes at siden som slipes blir varm og utvider seg mer enn den andre siden som fortsatt er kald, men en stang burde spre varmen i hele materialet.

Ikke bruk rustfritt i grillrist uten å sjekke om det kan ha noen negativ helsepåvirkning. Jeg er ikke helt 100, men jeg har en følelse av at rustfritt kan være giftig når det brennes på. Som sagt, sjekk dette nøye før så dere ikke får i dere giftige stoffer.

antnor skrev:
Bruk ikke rustfritt i grillrister uten å sjekke om det kan ha noen negativ helsepåvirkning. Jeg er ikke helt 100, men jeg har fått med meg at rustfritt kan være giftig når det brennes på. Som sagt, sjekk dette nøye før dere får i dere giftige stoffer.
Om jeg har forstått saken rett, så har noen av Webers griller rustfrie rister. Å behandle rustfritt er ikke sunt, dvs. når man kapper eller sliper, men brenning vet jeg ikke. Det ville være interessant om noen som er innsatt i metallurgi kan bekrefte saken.

Galvat skal man unngå men rustfritt har jeg aldri hørt at det skal være farlig.

Rustfritt stål er en blanding av jern og krom. Ikke helsefarlig. Sammenlign med "vanlige" grillrister som er kromet stål. Da ligger kromet overfladisk og konsentrert. Så vidt jeg vet har det ikke oppstått noen genetiske mutasjoner av intens grilling under noen graviditeter...

Nei da, det høres jo ikke spesielt farlig ut. Jeg har en venn som arbeider med å produsere kullgriller til restaurantkjøkken. De lager grillene i syrefast rustfritt, men de lager alltid rister i støpejern. Han fortalte en gang at rustfritt som varmes opp med direkte flamme ikke skal komme i kontakt med mat, men jeg kan veldig godt ha misforstått dette. Dog har grove stående flatjern i støpejern andre gode egenskaper når det gjelder grilling, da de akkumulerer mye energi og dermed gjør det lettere å få gode grillresultater (min personlige teori).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.