Smellt opp et uthus sensommeren her. Det er altså ultra-nybygd og likevel oppdager jeg skikkelig med mugg når jeg skulle svartslammet huset.

Hvordan i huleste kom det så raskt? 2 måneder? Det er litt lo på verste stedet.

Og hva er det et tegn på, og jeg antar at jeg ikke bare maler over det? Taket er lagt i tørrvær og ser fint ut inni, altså det svarte fortsetter ikke inn i kagene.

Mugglignende flekker på trepanel i uthus, med sporer synlige. Indikerer muggvekst kort tid etter bygging på sensommeren. Bilde av et nybygd uthus med tregulv og -vegger, viser tegn på muggvekst på materialet etter kort tid.
Uthusvegg med begynnende muggvekst på trepanel. Muggflekker er grønne og svarte, omgitt av ellers ubehandlet tre, med delvis svart malt overflate nederst.

Som du kan se er det bare visse bord som har fått mugg, det tyder på at de ble oppbevart dårlig på byggemarkedet (eller etter at du tok dem hjem men før du spikret dem opp). Trolig holder det at du pusser bort angrepene og pensler på boracol eller lignende midler mot mugg.

Som forrige skrev.

Råsponten var sannsynligvis fuktig ved levering.

Jeg diskuterte det samme problemet med en trelastrepresentant her om dagen, og ifølge ham er det råspont de har mest reklamasjoner på.
Han trodde at dette skyldtes at råspont er en billig vare og sages opp fra dårligere virke. Det slurves kanskje med fuktighetsinnhold/tørking på sagbrukene på grunn av dette.
Konklusjon: Man bør altså selv måle fuktighet før kjøp.

Da kommer naturlig spørsmålet; Hvilke fuktighetsnivåer skal man anse for å være OK og hvilken "billig" måler kan man stole på? Forslag?

Sist redigert:
Ok, men det er jo også svart på lektene som burde være fint virke. Jeg var overrasket av:

1) At bordet sitter utsatt for fukt (under takfot)
2) Og at det til tross for dette har blitt loddent mugg på bare 2 mnd.

Flere av mine kompiser har opplevd det samme. Verdiløst!

Jeg har hatt samme problem flere ganger, det er alltid enkelte planker og ikke et område. Har malt over og det har ikke kommet gjennom. Dessverre virker det å være noe som ikke har en fornuftig forklaring hittil.
Det har f.eks vært lignende problem med maling uten at noen kan forklare. Men det trenger ikke henge sammen i det hele tatt.
Skal jeg være pragmatisk så hadde jeg gjort som b8q, da jeg har bygget om deler etter denne typen angrep så har jeg ikke sett problemer sammenlignet med "friske" planker.

Davidw skrev:
Ok, men det er jo også svart på lektene som burde være fint virke. Jeg var overrasket over:

1) At bordet sitter utsatt for fukt (under takfot)
2) Og at til tross for dette blitt lodne mugg på bare 2 mnd.
Jeg tror at det er en kombinasjon av, allerede ved leveringen, for fuktige enkelte bord og når du så legger på takpappen blir det helt tett.
Når du også har "byggfukt" i øvrige bygningsdeler så kondenserer disse mot rupanelet.
Belastningen på de allerede for fuktige delene kommer da opp i slike nivåer at det mugner.

Jeg har opplevd nøyaktig det samme. På mine planker kunne man tydelig se hvor buntbåndene som holdt sammen trelastbunken hadde sittet. Der var det ingen mugg.

Sannsynligvis har treverket blitt håndtert slurvete under transport og lagring før det kom til meg.

Slarv med fuktnivåen på sagbruket? Det er snarere en forretningsidé å slippe å tørke trevirket.

Samme sak hos meg, men siden rupanelet ble satt opp
& fikk tørke opp ordentlig så har det har ikke blitt noen mer påvekst.
Iom at rupanelet mitt ikke sitter i boligarealet så har jeg ikke gjort noe med det.

Rent funksjonelt så tror jeg ikke at det spiller noen rolle om man lar det svarte mugget være igjen?
Så lenge man har utbedret årsaken til påveksten (for høy fuktighet).
-Er det i et boligareal så bør man derimot sanere bort mugget på grunn av at det er kreftfremkallende.

Johan Gunverth skrev:
Slarv med fuktinnholdet på sagbruket? Det er snarere en forretningsidé å slippe å tørke ned treverket.
Så du mener at sagbruket setter i system å ikke tørke ned "enkelte" planker for å tjene litt penger?

KTM RTR skrev:
Så du mener at sagbruket setter i system å ikke tørke ned "enkeltstående" bord i hensikt å tjene en slant?
Nja, sannsynligvis mener han at de slurver og ligger akkurat på grensen. Enkelte bord med dårligere kvalitet enn "standard" blir da mugne.

Tror jeg

Pensle på litt Mögel-fri, ikke Boracol, på dette så er problemet løst.

MathiasS skrev:
Pensle på litt Mögel-fri, ikke Boracol, på dette så er problemet løst.
Kan du forklare for oss uopplyste den praktiske forskjellen mellom disse kjemikaliene? Blir resultatet annerledes?

Jeg har ingen dyp kunnskap på området, men pratet en del med teknikere på Jape om dette da min egen loft hadde noen kubikk hvitt ludd mer enn jeg hadde montert der.

Mögelfri er beregnet for behandling av overflateangrep, og den virksomme komponenten blir på overflaten der biomassen finnes. Boracol derimot er ment for å stoppe dypere angrep, råte, men problemet er at i ugunstige tilfeller etterlates (nitrater?) stoffer på overflaten som fungerer som gjødsel, det vil si for overflateangrep kan boracol være som godteri for mugg. Jeg har forstått at dette er ganske uvanlig, men siden det finnes en forskjell kan man jo bruke riktig middel.

I tillegg er Mögelfri mye, tror jeg, svakere enn Boracol som faktisk er et ganske ubehagelig bekjempelsesmiddel.

• Liker
roland53
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.