Hei,
jeg har ting som til sammen veier 40 kg som skal ligge på 2 hyller Elfa sparringhylle skrudd i lettbetongvegg med Essve 8x50mm lettbetongplugg (universalplugg?) og jeg har 6x70mm skruer til dem.
Hylleplatene er 25 x 120 cm.
Hvor mange plugger trenger jeg egentlig å bruke? I en betongvegg hadde jeg kanskje ikke trengt å bruke alle skruehullene i sparringslistene, men det kan være lurt med litt margin?
mvh
Adam
jeg har ting som til sammen veier 40 kg som skal ligge på 2 hyller Elfa sparringhylle skrudd i lettbetongvegg med Essve 8x50mm lettbetongplugg (universalplugg?) og jeg har 6x70mm skruer til dem.
Hylleplatene er 25 x 120 cm.
Hvor mange plugger trenger jeg egentlig å bruke? I en betongvegg hadde jeg kanskje ikke trengt å bruke alle skruehullene i sparringslistene, men det kan være lurt med litt margin?
mvh
Adam
Hvor mange skinner bruker du og hvor lange er de?
I Elfas brosjyre står det beregnet belastning og vekter:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
I Elfas brosjyre står det beregnet belastning og vekter:
https://se.elfa.com/wcsstore/Extend.../B2B_SE_formfunktionflexibilitet_20111216.pdf
Listene er 60 cm så de har 3 hull hver, ifølge Elfas anvisning gjelder 30 kg per skrue (høres mye ut) så det ville være 180 kg maksbelastning i så fall.
Vanskelig med lengre skruer fordi større skruer har større hoder og da passer de ikke i skinneforsenkningen lenger.
Skruen jeg har er 70 mm over totalen, det er lengre enn Elfas katalogskrue. Takk for tipset om katalogen!
Vanskelig med lengre skruer fordi større skruer har større hoder og da passer de ikke i skinneforsenkningen lenger.
Skruen jeg har er 70 mm over totalen, det er lengre enn Elfas katalogskrue. Takk for tipset om katalogen!
Konsollene klarer ofte mer enn man tror, lasten fordeles over en større flate samt jo lengre konsoll desto bedre holdfasthet og høyere last. Satt opp en rekke hyller med konsoller i et kontorlager der både jeg og andre var litt usikre på om det ville holde, 3-4 år senere når hyllene var fylt med tunge tegningspermer og diverse faktabøker så måtte de bytte hylleplanene da de hadde begynt å svikte men konsollene satt fortsatt som fjell.
Når vi satte opp IKEAs motstykke (Algot) gjorde vi en rask beregning på dreiemoment og kom frem til at vår vegg ville tåle >1000 kg (3 meters garderobe). Skruen øverst er viktigere enn skruen nederst. Det vanskelige er ikke vekt nedover (30 kg) men dreiemomentet som vil dra konsollen ut.
Så har vi statikk vs. dynamikk. Å slenge opp en tykk bok på hylleplanet sammenlignet med å forsiktig sette den gjør en ganske stor forskjell. Men sett inn alle 9 skruene hvis det lar seg gjøre og ikke bekymre deg, den tåler mye mer enn du tror.
Så har vi statikk vs. dynamikk. Å slenge opp en tykk bok på hylleplanet sammenlignet med å forsiktig sette den gjør en ganske stor forskjell. Men sett inn alle 9 skruene hvis det lar seg gjøre og ikke bekymre deg, den tåler mye mer enn du tror.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Beste plugg for lettbetong
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pussede vegger eller lettbetong? Hvilken plugg + skrue
Holdfasthet lettbetong over dør
Er fischer gb8 en bra plugg for lettbetong tak?
Montera fönster i lättbetong med fasadplugg och karmhylsa?
Fönster & Dörrar