Hvordan fester jeg best gulvlister som jeg har tenkt å lime fast mot veggen?
Leste at man kan bruke smeltelim eller dobbeltsidig tape som "presser" gulvlisten mot veggen mens det ekte limet, f.eks. PL600 tørker.

Cheesen
E Ett_unikt_namn skrev:
Hur spänner jag bäst fast golvlister som jag tänkt limma fast mot väggen?
Läste att man kan använda smältlim eller dubbelhäftande tejp som "pressar" golvlisten mot väggen medan det riktiga limmet, t ex PL600 torkar.
Har du aldrig tänkt måla om nå mer? Ska huset rivas när väggen blir solkig?
Jag fick lära mig som barn att man bör städa bakom listerna en gång per år.

Lister monterar man så att dom är enkla att ta bort. Vill man ha dom släta så spacklar och målar man dom efter montering, det blir dessutom snyggare.

Cheesen Cheesen skrev:
Har du aldri tenkt på å male om mer? Skal huset rives når veggen blir sjusket?
Jeg fikk lære som barn at man bør rengjøre bak listene en gang i året.

Lister monterer man så de er enkle å fjerne. Vil man ha dem glatte så sparkler og maler man dem etter montering, det blir dessuten penere.
Jeg har ingen spikerpistol eller lignende maskin.

Still en tung møbel mot som holder dem på plass når lim herder? T eks et liggende spisebord eller lignende

Å sette f.eks. noen reglar i spenn til veggen på andre siden er jo et alternativ også. Spesielt hvis du limer begge sider så fikser du begge samtidig.

Jeg har brukt dobbeltsidig tape, og teipet fast en 40 cm lang regel på gulvet mot listen som skal spennes, og så trekiler mellom regelen og listen. Noen slike langs listens lengde så går det. Kanskje er det bra å teste på noe annet først. Enkelte tapevarianter fester "permanent".

H hempularen skrev:
Jeg har brukt dobbeltsidig tape, og teipet fast en 40 cm lang list på gulvet mot listen som skal spennes, og så trekiler mellom listen og listen. Noen slike langs listens lengde så går det. Kanskje er det bra å teste mot noe annet først. Enkelte tapevarianter fester seg "permanent".
Smart.

E Ett_unikt_namn skrev:
Hammer og dor samt dykkert fungerer like bra. Tar bare litt lengre tid.

Cheesen Cheesen skrev:
Har du aldri tenkt å male om noe mer? Skal huset rives når veggen blir solkig?
Jeg lærte som barn at man bør vaske bak listene en gang per år.

Lister monterer man sånn at de er enkle å ta av. Vil man ha dem glatte, sparkler og maler man dem etter montering, det blir dessuten penere.
Jeg antar at du spøker med oss? Det finnes vel ikke et menneske som tar av alle lister en gang i året for å vaske bak dem? Det virker jo litt sprøtt.

• Liker
  • Haha
MrGriffin og 3 andre
  • Laddar…
A
I så fall må vel kardborreremsor være ypperlige, for enkel demontering :cool:

• Haha
  • Liker
lopec og 1 annen
  • Laddar…
Cheesen
mattiasp mattiasp skrev:
Jeg antar at du tuller med oss? Det finnes vel ikke et menneske som fjerner alle listene en gang i året for å rydde bak dem? Det virker jo litt sprøtt.
Julerengjøring. Og nei, jeg gjør det ikke, men jeg kjenner noen som gjør det.

Cheesen
E Ett_unikt_namn skrev:
Gulvlister skrur jeg. Det er uansett en list som man endrer litt nå og da. I sønnens rom har jeg endret gulvlistene 3 ganger på to år. Men vi har jo møblert om garderober litt der.

Bruk lim som er sugande, det er noen av PL 600 eller PL400 husker ikke. så trykker du bare fast den bit for bit. fungerte fint for meg.

edit: det er PL600 som jeg mener som har som produsentene beskriver "sugproppsfunksjon"

J
Cheesen Cheesen skrev:
Har du aldri tenkt på å male om noe mer? Skal huset rives når veggen blir skitten?
Jeg lærte som barn at man bør vaske bak listene en gang i året.

Lister monterer man slik at de er enkle å ta bort. Vil man ha dem glatte, så sparkler og maler man dem etter montering, det blir dessuten penere.
I gamle hus sitter sokler og foringer ordentlig spikret og plassmalt. Jeg synes det er penest og dessuten er det tett inn bak så det er ikke behov for å vaske bak. Du løfter vel ikke gulvet og vasker i bjelkelaget?

Løse lister synes jeg ser billig ut...

Ser ikke problemet med å lime fast en list. Skal man male om eller tapetsere om, gjør man det NED til listen.
Pleier ofte å skyte og lime, fordi mange ganger når man bare skyter og i visse tilfeller om det bare er gips bak, har spikingen en tendens til å løsne med årene.

Skru gjør man bare når det er en massiv vegg bak, og da med sokkelskruv. Generelt alltid penere å lime eller skyte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.