13.437 lest ·
15 svar
13k lest
15 svar
Stramme fast gulvlister som man har limt.
Side 1 av 2
Hvordan fester jeg best gulvlister som jeg har tenkt å lime fast mot veggen?
Leste at man kan bruke smeltelim eller dobbeltsidig tape som "presser" gulvlisten mot veggen mens det ekte limet, f.eks. PL600 tørker.
Leste at man kan bruke smeltelim eller dobbeltsidig tape som "presser" gulvlisten mot veggen mens det ekte limet, f.eks. PL600 tørker.
Har du aldrig tänkt måla om nå mer? Ska huset rivas när väggen blir solkig?E Ett_unikt_namn skrev:
Jag fick lära mig som barn att man bör städa bakom listerna en gång per år.
Lister monterar man så att dom är enkla att ta bort. Vill man ha dom släta så spacklar och målar man dom efter montering, det blir dessutom snyggare.
Jeg har ingen spikerpistol eller lignende maskin.Cheesen skrev:
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 022 innlegg
Still en tung møbel mot som holder dem på plass når lim herder? T eks et liggende spisebord eller lignende
Moderator
· Stockholm
· 56 280 innlegg
Jeg har brukt dobbeltsidig tape, og teipet fast en 40 cm lang regel på gulvet mot listen som skal spennes, og så trekiler mellom regelen og listen. Noen slike langs listens lengde så går det. Kanskje er det bra å teste på noe annet først. Enkelte tapevarianter fester "permanent".
Smart.H hempularen skrev:
Jeg antar at du spøker med oss? Det finnes vel ikke et menneske som tar av alle lister en gang i året for å vaske bak dem? Det virker jo litt sprøtt.Cheesen skrev:
I gamle hus sitter sokler og foringer ordentlig spikret og plassmalt. Jeg synes det er penest og dessuten er det tett inn bak så det er ikke behov for å vaske bak. Du løfter vel ikke gulvet og vasker i bjelkelaget?Cheesen skrev:
Løse lister synes jeg ser billig ut...
Ser ikke problemet med å lime fast en list. Skal man male om eller tapetsere om, gjør man det NED til listen.
Pleier ofte å skyte og lime, fordi mange ganger når man bare skyter og i visse tilfeller om det bare er gips bak, har spikingen en tendens til å løsne med årene.
Skru gjør man bare når det er en massiv vegg bak, og da med sokkelskruv. Generelt alltid penere å lime eller skyte.
Pleier ofte å skyte og lime, fordi mange ganger når man bare skyter og i visse tilfeller om det bare er gips bak, har spikingen en tendens til å løsne med årene.
Skru gjør man bare når det er en massiv vegg bak, og da med sokkelskruv. Generelt alltid penere å lime eller skyte.