Nå er det på tide å flytte/fimpe/fjerne støtteben. Så jeg tenkte å høre litt om hvordan jeg bør gå fram. Markerer på bilder hvilke som skal bort.
Skal bygge 120x200 senger, så trenger jo bare en "glugge" så man kan krype inn, er tanken.
Støttebjelker inne i et rom med skråtak, markert med rosa strek for fjerning. Søppelsekker med isolasjon og pappeske sees foran.
Åpen vegg med trebjelker og rosa markering av område som skal fjernes i et rom under renovering. Trebjelker står ikke i lodd med hverandre.
Veggen i et rom med planker og isolasjon fjernes. Rødt merke rundt støttebjelker som skal bort. Leker og esker på gulvet.
Bilde 2 og 3 er fra hver sin side av samme rom. Men støttebena står ikke i lodd med hverandre?
Skisse av et hus fra 1950 med plantegning og snitt som viser støttestolper og rominndeling, inkludert kjøkken og stue.
Innendørs byggeprosjekt med trekonstruksjon, viser vegger og bjelker i et rom fra et hus bygget i 1950.
Huset er bygd i 1950 og plassert i Dalarna
Takk for hjelp og svar

Først gjelder det å finne ut om det dreier seg om støtteben og i så fall hvilke av regelene som er støtteben. Et "ekte" støtteben er en del av takstolen og kan ikke fjernes uten videre. Takstolene sitter imidlertid ikke så tett som dine regler gjør, så alle kan ikke være støtteben. Et bedre bilde fra loftet kan være en god start.

Var opp og gravde litt i sagflisen nå. Ene siden av huset sitter beina i takstolen.
Der de satt litt tettere ser det ut som de har satt 4 bein som holder opp en 70x70 regel mot takstoler a. Ser jeg på takstoler a ser jeg at også der har det vært spikerhull før. Sender med noen nye bilder
Sagflis og trekonstruksjon i loftrom, viser takstoler og spikerhull i treverket.
Trebjelker i takstolen med sagflis rundt, hvor spikerhull er synlige, og en 70x70 regel støttes opp av fire ben.
Taket viser åpen isolasjon med sagflis mellom trebjelker og avdekket papir i det konstruerte rommet.

Det var vel det jeg mistenkte. 70x70 bjelke som avveksling er altfor spinkelt. Jeg ville overveid å sette tilbake de opprinnelige støttebena unntatt ett som du avvekles mellom de omkringliggende takstolene. Passende størrelse på en avvekslingsbjelke avhenger av husets mål, snøsonen og spennvidden på bjelken. Et utvendig foto pleier å si mye.

Husets bredde er 940x850 ifølge tegningen.
Legger ved et bilde av utsiden.
Skal en bjelke settes mellom nye støtteben og den takstolen som fjernes et ben på mener du?
Limtre eller? Både stolper eller holder det med kun bjelke?
Gult hus med rødt tak og hvit veranda, sett fra siden. Huset står i et åpent område med trær i bakgrunnen.

Spennvidden blir vel ca 200-220cm

Hvor ligger huset? = snøsonen.

Dalarna snøson 2.5

Litt grovt regnet (= i overkant) kunne det være nok med 45x195 C 24 som avveksling. Er det tretommers virke i takstolene?

Ok. Jeg får dem til ca 70x150.
Hva bør jeg bruke for mål på nye støtteben og nye stolper til bjelken?

Beste svar

Man brukte tommestokk, som ved all bygging frem til noen år inn på 1970-tallet. Tretoms seks i takstolene, dvs 75x150 mm. Det beste er om du kan få saget 75x100 mm til støttebena og 75x150 til avvekslingsbjelke.

Okei. Klemmer man inn bjelken mellom takstol og stolpe eller er det en egen konstruksjon på innsiden av støttebena, om du forstår hva jeg mener?

Klem den inn mellom takstol og støtteben.

Tusen takk for svarene. Du er en helt ❤️

@justusandersson
Sjekket med noen firmaer nå, og 75 virke virker vanskelig. Hvilke dimensjoner anbefaler du om jeg går ned på 45 c24?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.