3.411 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
Størrelse på trådspiker eller treskrue til 45 lekter
Hei,
Skal sette opp en innervegg med 45mm trestendere og trådspiker, men skal det være 2,8x75mm trådspiker eller 3,4x100mm trådspiker?
Veggen vil bare være maks 1,5m i bredde.
Har gjort det før men det var så himla lenge siden, vil bare dobbeltsjekke etter jeg så denne videoen som sier 2,8x75mm.
Om man ikke bruker trådspiker, og bruker treskruer i stedet, hvilken størrelse er bra å ha?
Kanskje har noen igjen i kjelleren i stedet for å kjøpe trådspiker.
Takk på forhånd
Skal sette opp en innervegg med 45mm trestendere og trådspiker, men skal det være 2,8x75mm trådspiker eller 3,4x100mm trådspiker?
Veggen vil bare være maks 1,5m i bredde.
Har gjort det før men det var så himla lenge siden, vil bare dobbeltsjekke etter jeg så denne videoen som sier 2,8x75mm.
Om man ikke bruker trådspiker, og bruker treskruer i stedet, hvilken størrelse er bra å ha?
Kanskje har noen igjen i kjelleren i stedet for å kjøpe trådspiker.
Takk på forhånd
Sist redigert:
2,8x75mm
Det er slanke spiker, men de er kun ment for å feste svill og hammarbånd i overgulv + gulvspon, samt spikerslag i taket, slik at veggen ikke flytter seg sidelengs.
De bruker samme slanke spiker til å feste stenderne, og derfor 4 stk per innfesting. (Det trengs ikke så mange spiker for å sette opp en ekstra innervegg, så da er det enklere å bruke samme spiker til alt. Altså kun kjøpe en pakke spiker. Bortsett fra spiker og/eller skruer til plate materiale.)
Det er slanke spiker, men de er kun ment for å feste svill og hammarbånd i overgulv + gulvspon, samt spikerslag i taket, slik at veggen ikke flytter seg sidelengs.
De bruker samme slanke spiker til å feste stenderne, og derfor 4 stk per innfesting. (Det trengs ikke så mange spiker for å sette opp en ekstra innervegg, så da er det enklere å bruke samme spiker til alt. Altså kun kjøpe en pakke spiker. Bortsett fra spiker og/eller skruer til plate materiale.)
Jeg vil si at det er lettere å skråspikre 100mm spiker enn 75mm. 75mm har en tendens til å være litt korte. Skal du bruke skruer i stedet, ta 5x90 eller 5x80.
Det vanlige er at man bygger innervegger av 70mm stendere, og ikke glem å isolere dem.
Det vanlige er at man bygger innervegger av 70mm stendere, og ikke glem å isolere dem.
Hvor mange skruer trengs, er det 4 stk som på videoen når trådspiker brukes 2 stk på hver side?N NoOne2k skrev:
Takk på forhånd
Du skriver at veggen skal være maks 1,5 m lang (eller kort). Skal den kles med osb eller plyfa på noen side? Hvis ja, så bidrar plate materialet til å binde sammen veggen.E evoline skrev:
Jeg ville brukt 2 stk 5x90 (eller hva jeg nå har hjemme) i enden av hver regel. Uansett om jeg skulle ha reglet cc 450 eller 600 mm.
Slik liten vegg hadde jeg satt sammen liggende på gulvet og skrudd fast de stående reglene, blir vel 4 stk, du gjør den bare litt kortere enn romhøyden, så dunker man på plass noen distanser og fester veggstumpen også det med skruer.
Vet faktisk ikke, ikke til mitt hjem, skal sjekke senere.K Kardan79 skrev:Du skriver at veggen skal være maks 1,5m lang (eller kort). Skal den bli kledd med osb eller plyfa på noen side? Om ja, så bidrar plate materialet til å binde sammen veggen.
Jeg hadde brukt 2 stk 5x90 (eller hva jeg nå har hjemme) i enden av hver regel. Uansett om jeg skulle ha reglet cc 450 eller 600mm.
Veggen er mellom gang og rom, og vil bli skjult av garderobe senere uansett.
Man vil jo gjerne at ytterkanten blir i lodd, samtidig som den indre stenderen ligger imot hva den nå skal ligge imot. Kan man ikke skape seg problemer i sin iver etter å spare 2 min?A AndersS skrev:
Edit - vi vet jo ingenting om veggen. Kanskje skal den tilknyttes mot 2 eksisterende vegger.
Formålet er ikke å spare tid, men å gjøre det enkelt og med en liten vegg med 45 reglar som ts vil ha. Man kan rette den uten problem i flere retninger omtrent som når du setter dørkarmer med distanse, eller kiler hvis man vil det og deretter bare feste den med skruer i tak/gulv/vegg. Så det er ingen problemer og bare en mulig løsning. Men det var bare en beskrivelse på en metode jeg har brukt ved noen anledninger.K Kardan79 skrev:
Kommer til å ramme inn som en ramme og så ha 2-3 reglar i midten også, avhengig av bredden på veggen.
Spørsmålet var bare hvor mange skruer/spiker man skal bruke når man fester reglene mot regelen som er mot taket og den mot gulvet.
I videoen ble det brukt 4 spiker, men vil nå bruke 5x90 skruer i stedet som noen nevnte her.
Kommer tilbake senere i dag, skal sjekke hva de vil og ta bilder så dere kan hjelpe =)
Takk for all hjelp
Spørsmålet var bare hvor mange skruer/spiker man skal bruke når man fester reglene mot regelen som er mot taket og den mot gulvet.
I videoen ble det brukt 4 spiker, men vil nå bruke 5x90 skruer i stedet som noen nevnte her.
Kommer tilbake senere i dag, skal sjekke hva de vil og ta bilder så dere kan hjelpe =)
Takk for all hjelp
Det er jo egentlig en utrolig enkel sak å gjøre, og jeg påstår ikke at din måte er feil måte å gjøre det på.A AndersS skrev:Formålet er ikke å spare tid, men å gjøre det enkelt, og en liten vegg med 45 lekter som ts ønsker. Man kan rette den uten problemer i flere retninger omtrent som når du setter dørkarmer med distansestykker, eller kiler om man vil det, og så bare feste den med skruer i tak/gulv/vegg. Så det er ingen problemer og bare en mulig løsning.
Men det var bare en beskrivelse av en metode jeg har brukt ved noen anledninger.
Hater å holde på med 45x45-lekter. Er alltid krokete og vridde. Har sagt "aldri mer" mer enn én gang.
Selv hadde jeg nok brukt metallprofiler og OSB under gipsen (for enkel feste av garderobene), om ikke veggen ble for tykk av OSB.
Så her ser det ut, skal opp en ny vegg mellom rommene.
Det var bare ca 89 cm i bredde.
Veggen til høyre har en 45 trestender og bare gips på begge sider så vi i dag, så det blir nok det samme for den nye veggen som kommer være bak skapet fra hall og soverom.
Lurer på om man bør skjære av en bit av gamle gipsen for å skjøte med nye gipsskjøten eller gipsar man bare på de nye stenderne.
Eller tar bort den gamle gipsskjøten for å sette opp nye over hele, da kanskje det er like bra å sette treplate under også.
Vil ikke bruke så mye tid og penger på veggen er det eneste jeg vet.
Noen tips?
Takk på forhånd
Det var bare ca 89 cm i bredde.
Veggen til høyre har en 45 trestender og bare gips på begge sider så vi i dag, så det blir nok det samme for den nye veggen som kommer være bak skapet fra hall og soverom.
Lurer på om man bør skjære av en bit av gamle gipsen for å skjøte med nye gipsskjøten eller gipsar man bare på de nye stenderne.
Eller tar bort den gamle gipsskjøten for å sette opp nye over hele, da kanskje det er like bra å sette treplate under også.
Vil ikke bruke så mye tid og penger på veggen er det eneste jeg vet.
Noen tips?
Takk på forhånd
Jeg har ingen anelse om hva som er brukt som regel. Ser jo spont ut. Er den 45mm?E evoline skrev:
Hvis det hadde vært en vanlig 45x45-regel hadde jeg skåret av en bit av gipsen (i lodd) og skjøtt på regelen. Kanskje til og med skrudd og limt. Risikoen for sprekkdannelse er dog stor med kun ett lag gips og 45x45-regler.
Ikke glem å skråskjære gipsen for kommende sparkling. Den eksisterende gipsen mangler jo "forsikring" for sparkelremse.