Hei!

I midten av huset har jeg en bærende vegg som står på en inngjuten syll. Jeg skal fjerne syllen og støpe igjen rennen som blir for å deretter sette den nye syllen på betongen i samme nivå som eksisterende plate. For å slippe å blande så mange sekker betong vurderte jeg om det er mulig å støpe inn lettbetongplater eller lecablokker i rennen. Er dette en god idé? Kanskje man uansett vil ha et massivt betonglag øverst på noen centimeter, noe som ville bety at det ikke blir noe plass til blokkene?

Jeg sjekket noen datablad for lecablokker og lettbetongplater, og de tåler bare 3 MPa i trykkfasthet. Jeg synes det virker lavt. Er det tilstrekkelig?

Bør jeg bore inn armeringspinner i eksisterende plate/fundament for å få gammel og ny støp til å holde sammen? Jeg tenkte å legge et armeringsjern på langs i rennen.

Jeg har tenkt å bruke grovbetong for støpingen.

Hvorfor fjerne svillen og støpe ny, etter min mening er det unødvendig og en masse arbeid

Det er en uisolert plate med fuktvandring. Det hadde vært fint å slippe alt arbeid, men det føles feil å legge ned en ny syll i platen, til tross for mellomlegg i skumplast. Men kanskje bekymrer jeg meg unødvendig?

Jeg har nå undersøkt litt mer nøye og dybden på syllen er målt til ca 57 mm, noe som betyr at det blir vanskelig å få ned en blokk. I tillegg betyr det at volumet er mindre enn jeg først antok. En støpning på 40 liter skal jeg nok klare med bare boremaskinen og bøtter.

• Liker
kest
  • Laddar…
Så må du tenke deg at veggen står på den sylen og hvis du begynner å grave bort noe kan den synke, et slikt arbeid krever mye kunnskap om bæreevne det ville nok bli mye stempel mot taket så ikke noe kommer ned. Tenker du å legge et nytt gulv,

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.