Hei!
Har støpt plate på mark og deretter lekter, det er 20-25 cm tomrom mellom gulv og plate. Gulvlistene er i dag på avstand ca 5 mm for ventilasjon antar jeg. Skal bryte opp eksisterende gulv på halve flaten for å legge klinker med vannbåren gulvvarme.
Hadde først tenkt å bruke lekter type nivell isopor, gulvspon og gips.
Kunne man i stedet legge isopor direkte på eksisterende plate og varmerørene direkte på isolasjonen og deretter et nytt lag betong?
Kommer da til å ligge varmerør til øvrige elementer og overetasje støpt inn i betong.
Betydelig mindre kostnad og jobb.

mats s

Ja det kan du absolutt gjøre!
Sørg for at du har nye rør også til radiatorene.
Tips: Lag hull i styrofoam og fest rørholdere til avdragsbanene i betongen, styrofoam vil nok ride litt her og der så det blir verdiløst å legge "koblajor" for rørene på den. Men du kanskje kjører laser?

Takk for svarene!
EPS betong virket interessant, lener mot at det blir den løsningen

Stefan, går det an å legge cellplast i bunnen for å redusere mengden
EPS betong?
Synes jeg leser meg til at det ikke skal legges på cellplast i
lenken du la ved.

mats s

De som produserer EPSCementen (jeg har selv jobbet for dem men ikke nå lenger) har bare sitt eget materiale som fyllmasse i konstruksjonsbeskrivelser. Men jeg vet at gulventreprenører som er vant med materialet av og til pleide å støpe inn rene EPS-blokker for å få en del billig volum ved høyere oppstøpninger, og det var ikke noe problem. Øverste 5 cm (under flytsparkel/gulvvarme) bør man imidlertid ikke fortynne materialet med noe.

EPS-sement har bare halve isolasjonsverdien. :(
Jeg synes bare man skal ha det hvis det er mye som taler mot isopor/eps-blokker, typisk mye rør, kulvertar, bjelker. Eller veldig dårlig støpt plate og da bare såpass mye at "frigg" ligger noenlunde plant.
Dessuten får du jo to støpemomenter med eps-c, først den og deretter overbetong/flytende sparkel. Det blir jo bil to ganger --- dyrt!
Eller hvis du skal vispe all den der eps-c selv, da kommer du (frugan) til å bli gal på alle løse kuler i hele huset etterpå.
Ulempen med isopor + betong er jo bare tørke/krympe tiden før du kan gå på med fliser.
Der har jo eps-c + flytesparkel en fordel. det er bare å sette i gang (nesten) med neste moment, men det blir dyrere og dårligere isolasjon.

Stefan Tall skrev:
De som tilvirker EPSCementen (jeg har selv jobbet for dem men ikke nå lenger) har bare sitt eget materiale som fyllmasse i konstruksjonsbeskrivelser. Men jeg vet at gulventreprenører som er vant til materialet, noen ganger pleide å støpe inn rene EPS-blokker for å oppnå en del billig volum ved høyere støpinger, og det var ingen problemer. Øverste 5 cm (under flytsparkel/gulvvarme) bør man dog ikke tynne ut materialet med noe.
Biter av EPS-cellplast finnes også i EPS-sements konstruksjonsbeskrivelser nevnt som "sparkroppar"

jeppeknaster skrev:
Biter av EPS-celleplast finnes også i EPS-sements konstruksjonsbeskrivelser nevnt som "sparkropper"
OK da er det nå også en "offisiell" konstruksjonsløsning. Forbedrer også den totale konstruksjonens isolering.

Enig i at ofte der dette materialet har blitt støpt, så ser man strø av eps-kuler, men det går å unngå hvis man holder det pent. Da vi hadde en fuktskade i gamle leiligheten så etterlot forsikringsselskapets byggere ikke et EPS-korn etter seg til tross for at de hadde støpt pallvis. Da jeg selv støpte noen sekker ute ved hytta så kunne jeg også holde det innenfor bøtta til tross for at jeg bare hadde 65 L å blande i, men da var jeg veldig forsiktig på fingeren med vispen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.