Hei. Står midt i renovering av leilighet. Det er en loftsetasje med betongdekke som jeg skal konvertere fra elektrisk til vannbåren gulvvarme (95 kvm). Spørsmålet jeg har er om jeg kan støpe inn varmeslangen med ca 70 mm betong. Hele platen blir i dette tilfellet oppvarmet. Da lurer jeg på om det kommer til å fungere? Det jeg er bekymret for er om varmen vil lekke ut gjennom ytterveggen siden det er gammelt betongdekke i en mursteinsbygning. Når man bygger nytt har man isolasjon som hindrer at den går feil vei ut i veggen. Jeg vil ikke fyre for kråkene. Alternativet er at jeg bruker sporad isolasjon med plater, men aller helst vil jeg ha støpt plate. Vil 70 mm være nok? Jeg har ingen bærende vegger så akkurat nå er det et eneste stort rom, derfor ville det vært flott å støpe! (Det er et gammelt verksted, derfor betongdekke på loftsetasje) Takk for svar og respons/ Jonas

50 mm EPS så flytsparkle inn en 12 mm slange så klarer du deg på 70 mm.

Hei!

Tar over denne tråden litt - har hatt oppforet gulv på betongdekke i kjelleren (klassisk 70-tallshus) som nå er fjernet av flere forskjellige grunner. Nå skal nytt gulv i første etasje fikses. Det er totalt 140mm høyde mellom betongen og det som skal bli ferdig gulv, og vi snakker et areal på 110kvm.

Ser på EPS s100 100mm + gulvvarme + armering + avrettingsmasse (30mm) + Gulv i henhold til LKs leggemetode:
Diagram over lagdelene i et gulv med cellplast, varmerør, armering og avrettingsmasse. Viser lagtykkelser og beskrivelser for et 70-tallshusgolv.

Denne avrettingsmassen blir imidlertid ganske dyr.

Finnes det noen alternativer til avrettingsmasse?

Hva skal du ha på toppen?

S Sundberg84 skrev:
Hei!

Låner denne tråden litt - Har hatt opplekt gulv på betongdekke i kjeller (klassisk 70-talls hus) som nå er borte av flere forskjellige grunner. Nå skal nytt gulv på overetasjen fikses. Det er totalt 140mm høyde mellom betongen og hva som skal bli ferdig gulv, og vi snakker om et areal på 110kvm.

Ser på celleplast EPS s100 100mm + gulvvarme + armering + flytsparkel (30mm) + Gulv i henhold til LKs leggemåte:
[bilde]

Denne utjevningsmassen blir dog ganske dyr økonomisk.

Finnes det noen alternativer til flytsparkel / utjevningsmasse?
Høres ut som en ypperlig løsning. Kjøp EPS på sekk hvor du kun tilsetter vann.

H huggan skrev:
Hva skal du ha på toppen?
Laminat

S Sundberg84 skrev:
Hei!

Jeg låner denne tråden litt - har hatt oppforet gulv på betongdekke i kjelleren (klassisk 70-tallshus) som nå er borte av flere forskjellige grunner. Nå skal nytt gulv i overetasjen fikses. Det er totalt 140mm høyde mellom betongen og det som skal bli ferdig gulv og vi snakker et areal på 110kvm.

Ser på celleplast EPS s100 100mm + gulvvarme + armering + flytsparkel (30mm) + Gulv i henhold til LKs leggemetode:
[bilde]

Denne avrettingsmassen koster imidlertid ganske mye.

Finnes det noen alternativer til flytsparkel / avrettingsmasse?
Glemte en ting, det er lang uttørkingstid på løsningen din da fuktigheten kun kan vandre én vei, mål kontinuerlig.

Mjölsered Mjölsered skrev:
Høres ut som en ypperlig løsning. Kjøp EPS på sekk hvor du bare tilsetter vann.
Eps bedre enn flytsparkel mener du?

S Sundberg84 skrev:
Eps bedre enn flytesparkel mener du?
Nei, avslutte med flytesparkel.

• Liker
Sundberg84
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Nei, avslutt med flytsparkel.
Tenkte det også men min fundering jeg lurer på er nettopp om det finnes alternativer til flytsparkel ettersom det drar i vei skikkelig på en så stor flate.

Det finnes noe som heter ROT-betong også. F.eks. Ardex A38. Men jeg har ingen anelse om hvordan de ligger til i pris.
Jeg mistenker at det finnes i prinsippet bare 2 alternativer:
1. Flytsparkel eller ROT-betong, dyrt men blir ferdig fort.
2. Vanlig betong, billigere men da må dere vente en god stund før fuktnivået har gått ned så dere kan legge gulv på det.

• Liker
Sundberg84
  • Laddar…
Om du ikke skal ha fliser må du ikke støpe eller sparkle i det hele tatt. Bruk varmefordelingsplater.

• Liker
Sundberg84
  • Laddar…
Xx45-regler med isolasjon imellom. X avhengig av byggehøyde.
Glespanel 28x70 med varmefordelingsplater.
Og så gulvet oppå det er nok den billigste løsningen. Det er nok den letteste løsningen også vektmessig. Kan jo være greit om det skal opp i en loftsetasje. Nå svarer jeg på TS spørsmål først og fremst.

• Liker
Sundberg84
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.