Hei
Jeg holder på med å renovere huset mitt. To rom i andre etasje skal fikses. Andre etasje har et tregulvsystem. Jeg har lekter mellom alle bærende bjelker hvor det ligger gulvsponplater, og oppå det har jeg avrettet gulvene for å få dem plane. I et av rommene har jeg lagt en 5 mm skum fra Bauhaus og derpå parkett. Trinnlyden til rommene under ble høy. Hvordan gjør jeg det nå for at det ikke skal bli så høy trinnlyd i det andre rommet? Har noen noen gode forslag.

:rolleyes:

L
Det eneste jeg kan komme på er å bytte isolasjonen mellom etasjene. Det finnes spesielle som demper lyd mye mer enn vanlig isolasjon. Ellers så er det nok doble lag med skumplast. Samt kjøp en tykkere laminat. Helst ekte 12 mm parkett.

Har vurdert å legge en foam og deretter gulvgips flytende på det og deretter foam under parketten. Noen tanker angående det?

L
Jeg ville nok limt et lag gulvspon til. Det bygger en del. Men samtidig forsterker det gulvet også.

Hvorfor lime et ekstra lag gulvspon? Gulvet er tilstrekkelig sterkt og plant i seg selv

Jeg fylte hele mellomgulvet med steinull i et nytt hus. Det skal være tungt materiale, det tar det mest plagsomme lyden så det mer blir dump lyd istedenfor klar lyd. Steglydene er helt Ok. Duns mest. Dog klart å få knirking isteden på grunn av dårlig monterte gulvsponplater av tidligere byggere (tok over halvferdig hus).

Foam er verdiløst for å redusere trinnlyd og gir dessuten problemer med trommelyd. For å redusere trinnlyd må man separere bygningsdeler og øke vekten. Det finnes en hel del skrevet om det her på forumet.

• Liker
RSRC og 1 annen
  • Laddar…
FG FG skrev:
Foam er verdiløst for å redusere trinnlyd og gir dessuten problemer med trommelyd. For å redusere trinnlyd må man separere bygningsdeler og øke vekten. Det finnes en hel del skrevet om det her på forumet.
Øke vekten gjør man vel med gulv-gips. Har vurdert et lag med celleplast (Jackopor S80) som bygger 1 cm og på det gulv-gips. Tenkte at celleplasten ikke skulle lede lyden videre og gips stå for tyngden eller er det bedre med to lag gulv-gips?

Som FG skriver må konstruksjonene frikobles fra hverandre. Det gjøres med for formålet tilpassede sylomer remser som legges mellom gulvbjelker og den frikoblende gulvkonstruksjonen. Stepisol kan også brukes.
Gulvet bygges deretter med f.eks. ceminwood eller flere lag gulvgips med dempelim imellom. Plate materialet må ikke skrus og slippes rundt fra vegg.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Som FG skriver må konstruksjonene frikobles fra hverandre. Det gjøres med for formålet tilpassede sylomerremsor som legges mellom gulvbjelker og den frikoblete gulvkonstruksjonen. Stepisol kan også brukes. Gulvet bygges deretter med for eksempel ceminwood eller flere lag gulvgips med demplim imellom. Plate materialet må ikke skrues og slippes rundt om fra vegg.
Det høres ut som et klokt råd. Nå er jo gulvet allerede flytsparklet så man kan vel prøve med stepisol på gulvet og opp over sidene samt gulvgips som limes (ikke skruing). Forsøkte å google på stepisol men hvor kan man kjøpe det? Virker ikke å være en vanlig vare.

Kontakt Stepisol direkte i Järfälla.

Det er kinkig å få det bra når gulvsponet allerede er på plass, delvis med tanke på byggehøyden.

Med Stepisol blir gulvet gjerne litt svampete.
Om man skal ha gulvspon -> Stepisol -> gulvgips/tregulv, så bør den delen som ligger over Stepisolmatten ha høy vekt, ellers får man høye trommelyder og svampetehet. Derfor ville det vært bra med 2-3 lag gips på Stepisolmatten, men det blir for høy byggehøyde da antar jeg.

Et alternativ er å legge 2-3 lag gulvgips og en tynn trinnlyddempende matte type decibeX 2400PRO eller Aprobo. Disse har dog ikke så stor effekt på trebjelkelag.

http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2

Björn kanskje har noen tanker om hva som ville gi best resultat?

Sist redigert:
  • Liker
Björn Melander
  • Laddar…
FG FG skrev:
Det er vanskelig å få det bra når gulvsponet allerede er på plass, delvis med tanke på byggehøyden.

Med Stepisol blir gulvet gjerne litt svampete.
Hvis man skal ha gulvspon -> Stepisol -> gulvgips/tregulv, så bør den delen som ligger over Stepisol-matten ha høy vekt, ellers får man høyt trommelyd og svampethet. Derfor ville det vært bra med 2-3 lag gips på Stepisol-matten, men det blir for høy byggehøyde da antar jeg.

Et alternativ er å legge 2-3 lag gulvgips og en tynn trinnlyddempermatte som type decibeX 2400PRO eller Aprobo. Disse har dog ikke så stor effekt på trebjelkelag.

[lenke]

Bjørn kanskje har noen tanker om hva som ville gi best resultat?
Jeg har tenkt på alle innleggene og nå har jeg et nytt forslag, styrker nok 5 celleplast av brannsikkerhetssyn,
Underlagsskive Barelink 3 mm, 2 lag gulvgips flytende (13+13mm), underlagsskive igjen (3 mm), Parkett (14 mm) = 46 mm som er OK å heve gulvet med (til og med 50 mm) er OK

For best effekt legges sylomerstrimler mellom gulvbjelkenes overside og det tunge flytende gulvet. Prinsippet bygger på et så tungt gulv som mulig ligger mekanisk frikoblet fra eksisterende gulvbjelkelag. Massens senker resonansfrekvensen i det flytende gulvet, noe som er ønskelig i dette tilfellet.

Siden gulvspon og flyting allerede er utført, foreslår jeg at du legger Stepisol (i den tykkelsen som endelig konstruksjonshøyde tillater) på det sparklete gulvsponet. Deretter Ceminwood el. 2 lag limte gulvgips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.