Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Hva er egentlig standardmål for gipsplater: 1200 x (2200,2400,2500,2700)?.
Standard mål på gipssivor er nå 900x2500 ... Så er 900x2700 ganske høyfrekvent ... 1200 plater er ikke standard lenger ... 1200 platene gikk man bort fra på midten av 90-tallet ... 900 platene er bedre på stort sett alle områder vil jeg påstå. Den eneste gangen vi pleier å bruke 1200 gips er ved ekstra ordinære lydvegger eller spesielle brannklasser. Nå er iofs 1200 høyfrekvent brukt blant hobbysnekkere hvorfor har jeg iofs vanskelig å forstå men kan noen komme med en fornuftig forklaring fra produksjon, pris og håndteringssynspunkt så tar jeg det ... men jeg tviler

Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Det er morsomt at kvm-prisen er betydelig høyere på 900 bredden. Om det nå er standard så burde jo det være den billigste platen.
mr Z skrev:Standard mål på gipspaneler er nå 900x2500... Så er 900x2700 ganske høyfrekvent.... 1200 paneler er ikke standard lenger... 1200 panelene gikk man bort fra på midten av 90-tallet.... 900 panelene er bedre på nesten alle områder vil jeg påstå. Den eneste gangen vi pleier å bruke 1200 gips er ved ekstraordinære lydvegger eller spesielle brannklasser. Nå er rett nok 1200 høyfrekvent brukt blant hempulare hvorfor har jeg nokså vanskelig for å forstå men kan noen komme med en fornuftig forklaring ut fra produksjon, pris og håndteringssynspunkt så tar jeg det...men jeg tviler
![]()
Det holder jo med å se på prisen. Så er det jo også slik at mange kjøper på byggvarehusene og der finnes det ikke 900-paneler. Selv kjøper jeg det som er billigst selv om sagen min selvfølgelig kan tilby alle sorter. Vi er dessuten ofte to som jobber, så akkurat ved løft etc er vi to. Var jeg helt alene ville det selvfølgelig bli 900-paneler til tross for prisen.
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Det må jo være noe galt i denne resonnementet. Jeg forstår om (visse) proffer foretrekker den smalere platen fordi den er lettere å håndtere.
Men om det var slik at den var dagens standardmål, så ville den hatt en pris som i alle fall ikke var påtagelig høyere enn den "gamle standarden" på 120cm. Det uvanlige målet 120 ville vært høyere priset.
Deretter skal man jo ikke glemme at det blir flere skjøter som skal sparkles med den smalere platen.
Men om det var slik at den var dagens standardmål, så ville den hatt en pris som i alle fall ikke var påtagelig høyere enn den "gamle standarden" på 120cm. Det uvanlige målet 120 ville vært høyere priset.
Deretter skal man jo ikke glemme at det blir flere skjøter som skal sparkles med den smalere platen.
Hett tema
Kult at man fikk engasjement...
Men visst prisaspektet er god... Spare på reglar er penger men ikke mange kroner på en 5 meters vegg...
Personlig foretrekker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går fortere, blir like bra om ikke bedre.. visst dyrere å kjøpe, men tid er også penger selv om man gjør det selv. Så vil jeg nok påstå uten å stikke ut haken altfor langt at det er 900 som er standard nå mer. Jeg mener da at den % største åtaganden i Sverige skjer med 900 gips. Jeg kan ikke si hva jeg betaler for en skive det er en vel bevart hemmelighet
Skulle jeg bestille 1200 gips til mine gubbar, ville de drepe meg, fullt forståelig er det også.
Og visst man kan være 2 på hver skive, men å bære gips koster tid. 2 mann koster dobbelt mot 1 mann...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke riktig kjøpe for det skiller ikke mye kan jeg si. Visst rent teoretisk gjør det så men ikke i virkeligheten. Dører og andre utsparinger gjør at mengden reglar blir noe større men det har man igjen på tiden om man jager penger der i stedet.
Hva gjør man da for å spare tid=penger på en gipsvegg? Man kjører plåtreglar alternativt utlegg i plåt og träreglar. Det sparer lett 20% av montage tiden.. dvs 60 kroner... Om man regner på en 300 kroner.
Visst sier man da men da sparer "jeg" enda mer.. Japp det gjør du... Men kroppen tar skade. Iofs gipsar man skvättar=alt under 100 kvadrat er det det samme kanskje men en villa på si 120 kvadrat består av hmm 150 kvadratmeter tak...I visse tilfeller dobbeltgips... 110 m2 yttervegger typ og innervegger si 100 kvadrat.. Det blir ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsetter man antall reglar på 2,5 m blir så eller så mange i sluttenden skiller totalprisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for millionen er dette kaffepenger etter min mening...men men skit samma folk gjør som folk vil.. rundt 1% av totalkostnaden det er kjempe mye det...men visst jager man deg så jager man deg men noen ganger kanskje man skal flukte litt mot holdningen "spare kroppen"
Men visst prisaspektet er god... Spare på reglar er penger men ikke mange kroner på en 5 meters vegg...
Personlig foretrekker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går fortere, blir like bra om ikke bedre.. visst dyrere å kjøpe, men tid er også penger selv om man gjør det selv. Så vil jeg nok påstå uten å stikke ut haken altfor langt at det er 900 som er standard nå mer. Jeg mener da at den % største åtaganden i Sverige skjer med 900 gips. Jeg kan ikke si hva jeg betaler for en skive det er en vel bevart hemmelighet
Og visst man kan være 2 på hver skive, men å bære gips koster tid. 2 mann koster dobbelt mot 1 mann...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke riktig kjøpe for det skiller ikke mye kan jeg si. Visst rent teoretisk gjør det så men ikke i virkeligheten. Dører og andre utsparinger gjør at mengden reglar blir noe større men det har man igjen på tiden om man jager penger der i stedet.
Hva gjør man da for å spare tid=penger på en gipsvegg? Man kjører plåtreglar alternativt utlegg i plåt og träreglar. Det sparer lett 20% av montage tiden.. dvs 60 kroner... Om man regner på en 300 kroner.
Visst sier man da men da sparer "jeg" enda mer.. Japp det gjør du... Men kroppen tar skade. Iofs gipsar man skvättar=alt under 100 kvadrat er det det samme kanskje men en villa på si 120 kvadrat består av hmm 150 kvadratmeter tak...I visse tilfeller dobbeltgips... 110 m2 yttervegger typ og innervegger si 100 kvadrat.. Det blir ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsetter man antall reglar på 2,5 m blir så eller så mange i sluttenden skiller totalprisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for millionen er dette kaffepenger etter min mening...men men skit samma folk gjør som folk vil.. rundt 1% av totalkostnaden det er kjempe mye det...men visst jager man deg så jager man deg men noen ganger kanskje man skal flukte litt mot holdningen "spare kroppen"
Jeg kjøper ditt resonnement men har noen oppfølgingsspørsmål. Det burde rimeligvis bety en del ekstraarbeid for maleren å sparkle 90-plater sammenlignet med 1200, eller er det forsumbart?mr Z skrev:Hett temaKult at man fikk engasjement...
Men visst prisaspektet er god... Spare på reglar er penger men ikke mange kroner på en 5 meters vegg...
Personlig foretrekker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går fortere blir akkurat like bra om ikke bedre..visst dyrere å kjøpe men tid er også penger selv om man gjør det selv. Så vil jeg nok påstå uten å stikke ut hakan alt for langt at det er 900 som er standard nå for tiden. Jeg mener da at den % største åtgangen i SVerige skjer med 900 gips. Jeg kan ikke si hva jeg betaler for en skive, det er en godt bevart hemmelighetSkulle jeg bestille 1200 gips til mine gubber skulle de drepe meg, fullt forståelig er det også.
Og visst man kan være 2 på hver skive men å bære gips koster tid. 2 mann koster dobbelt mot 1 mann...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke helt kjøpe for det skiller ikke mye kan jeg fortelle. Visst rent teoretisk gjør det så men ikke i virkeligheten. Dører og andre utsparinger gjør at mengden reglar blir litt større men det har man igjen på tiden om man jakter penger der i stedet.
Hva gjør man da for å spare tid=penger på en gipsvegg? Man kjører plåtreglar alternativt utlegg i plåt og träreglar. Det sparer lett 20% av monteringstiden..dvs 60 spenn... Om man regner på en 300 spenn.
Visst sier man da men da sparer "jeg" enda mer.. Japp det gjør du... Men kroppen tar stryk. Iofs gipser man skvette=alt under 100 kvadrat er det dritt det samme kanskje men en villa på si 120 kvadrat består av hmm 150 kvadrat meter tak...I visst fall dobbeltgips... 110 m2 yttervegger typ og innervegger si 100 kvadrat.. Det blir ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsetter man antall reglar på 2,5 m blir så eller så mange i slutt enden skiller total prisen ca 1000 spenn på reglar og gipsen rundt 5000 spenn... Bygger man et hus for millionen er dette kaffe penger ifølge meg...men men det samme folk gjør som folk vil..rundt 1% av total kostnaden det er utrolig mye det...men visst jakter man deg så jakter man deg men iblant kanskje man skal se litt mot retningen "spare kroppen"
Hvordan ser man på de forskjellige høyde dimensjonene på proffsbygge? Kjører man en dimensjon rett av?
mvh
David












