Hva er egentlig standardmål for gipsplater: 1200 x (2200,2400,2500,2700)?.
 
Ja det finnes jo i alle de målene du nevnte, i prinsippet. Finnes også 3000mm plater. Dessuten finnes alle variantene i 900mm bredde også, som er litt enklere å håndtere.

Noen standard blant standardmåtene vet jeg ikke om man kan snakke om, det skulle vel være 2400-platen i så fall.
 
  • Vaskerom med dusjområde, dusjforheng med blå sirkler, vaskemaskin, og tørketrommel ved siden av trevegg og tak.
Standard mål på gipssivor er nå 900x2500 ... Så er 900x2700 ganske høyfrekvent ... 1200 plater er ikke standard lenger ... 1200 platene gikk man bort fra på midten av 90-tallet ... 900 platene er bedre på stort sett alle områder vil jeg påstå. Den eneste gangen vi pleier å bruke 1200 gips er ved ekstra ordinære lydvegger eller spesielle brannklasser. Nå er iofs 1200 høyfrekvent brukt blant hobbysnekkere hvorfor har jeg iofs vanskelig å forstå men kan noen komme med en fornuftig forklaring fra produksjon, pris og håndteringssynspunkt så tar jeg det ... men jeg tviler
:-)
 
Det er morsomt at kvm-prisen er betydelig høyere på 900 bredden. Om det nå er standard så burde jo det være den billigste platen.
 
mr Z skrev:
Standard mål på gipspaneler er nå 900x2500... Så er 900x2700 ganske høyfrekvent.... 1200 paneler er ikke standard lenger... 1200 panelene gikk man bort fra på midten av 90-tallet.... 900 panelene er bedre på nesten alle områder vil jeg påstå. Den eneste gangen vi pleier å bruke 1200 gips er ved ekstraordinære lydvegger eller spesielle brannklasser. Nå er rett nok 1200 høyfrekvent brukt blant hempulare hvorfor har jeg nokså vanskelig for å forstå men kan noen komme med en fornuftig forklaring ut fra produksjon, pris og håndteringssynspunkt så tar jeg det...men jeg tviler
:-)

Det holder jo med å se på prisen. Så er det jo også slik at mange kjøper på byggvarehusene og der finnes det ikke 900-paneler. Selv kjøper jeg det som er billigst selv om sagen min selvfølgelig kan tilby alle sorter. Vi er dessuten ofte to som jobber, så akkurat ved løft etc er vi to. Var jeg helt alene ville det selvfølgelig bli 900-paneler til tross for prisen.
 
  • Rør og ledninger på en hvit, isolert gulvoverflate i et bygg under renovering, med mursteinsvegg i bakgrunnen.
Hempulare sliter heller litt med 1200 skiver og sparer penger på mindre antall reglar. Proffene som gjør det hver dag er mer redd for ryggen og kjører helst 900 skiver. Vanligste høyden er 240 og 250cm
 
  • Rør og kabler på uferdig gulv med isolasjonspaneler i et byggeprosjekt.
Årsaken til 1200-målet er vel at man bruker seg av CC60, eller gikk man fra det på 90-tallet også?

Noen skrev noe om at hobbyfiksere sparer inn på reglar...er det noen som kan utdype litt bedre?

/ Hobbyfikser & Novis
 
  • Byggerom med synlige svarte og grå rør langs veggen, uferdig gulv med kabler og vegger med oppspikrede bjelker.
Bruker du plater som er 900 brede så regulerer du med c/c 450. eventuell isolasjon skal da være smalere og den er dyrere.
 
  • Pakker med isolasjonsmateriale og stabling av EPS-plater på gulv under byggprosjekt i rom med ledninger.
Hva vinner jeg som hjemmefikser på å montere:
* 900 brede gips på
* c/c 450 (mer stendere) og
* smalere (dyrere) isolasjon
utenom større hull i lommeboken og en bedre rygg?

...blir det bedre (i så fall hvor mye)?

/ Hjemmefikser & Nybegynner
 
  • Rør og isolasjon installert på gulvet i et renoveringsprosjekt, omgitt av verktøy, materialer og isolasjonssekker.
Det må jo være noe galt i denne resonnementet. Jeg forstår om (visse) proffer foretrekker den smalere platen fordi den er lettere å håndtere.

Men om det var slik at den var dagens standardmål, så ville den hatt en pris som i alle fall ikke var påtagelig høyere enn den "gamle standarden" på 120cm. Det uvanlige målet 120 ville vært høyere priset.

Deretter skal man jo ikke glemme at det blir flere skjøter som skal sparkles med den smalere platen.
 
  • Betonggulv med treplanker, kabler og et vått område, omringet av veggrester og armeringsnett i byggeprosjekt.
  • Liker
DanneH
  • Laddar…
900 gipsen kom etter press fra bygningsfagforeningen, prisen pleier å være den samme som for 1200 plater altså dyrere for oss som ikke har ftg rabattene.....
 
  • Grå kabler på betonggulv i et hjørne med uferdig vegg, metallstenger og stikkontakt synlig.
Hett tema:-) Kult at man fikk engasjement...
Men visst prisaspektet er god... Spare på reglar er penger men ikke mange kroner på en 5 meters vegg...
Personlig foretrekker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går fortere, blir like bra om ikke bedre.. visst dyrere å kjøpe, men tid er også penger selv om man gjør det selv. Så vil jeg nok påstå uten å stikke ut haken altfor langt at det er 900 som er standard nå mer. Jeg mener da at den % største åtaganden i Sverige skjer med 900 gips. Jeg kan ikke si hva jeg betaler for en skive det er en vel bevart hemmelighet :-) Skulle jeg bestille 1200 gips til mine gubbar, ville de drepe meg, fullt forståelig er det også.
Og visst man kan være 2 på hver skive, men å bære gips koster tid. 2 mann koster dobbelt mot 1 mann...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke riktig kjøpe for det skiller ikke mye kan jeg si. Visst rent teoretisk gjør det så men ikke i virkeligheten. Dører og andre utsparinger gjør at mengden reglar blir noe større men det har man igjen på tiden om man jager penger der i stedet.

Hva gjør man da for å spare tid=penger på en gipsvegg? Man kjører plåtreglar alternativt utlegg i plåt og träreglar. Det sparer lett 20% av montage tiden.. dvs 60 kroner... Om man regner på en 300 kroner.

Visst sier man da men da sparer "jeg" enda mer.. Japp det gjør du... Men kroppen tar skade. Iofs gipsar man skvättar=alt under 100 kvadrat er det det samme kanskje men en villa på si 120 kvadrat består av hmm 150 kvadratmeter tak...I visse tilfeller dobbeltgips... 110 m2 yttervegger typ og innervegger si 100 kvadrat.. Det blir ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsetter man antall reglar på 2,5 m blir så eller så mange i sluttenden skiller totalprisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for millionen er dette kaffepenger etter min mening...men men skit samma folk gjør som folk vil.. rundt 1% av totalkostnaden det er kjempe mye det...men visst jager man deg så jager man deg men noen ganger kanskje man skal flukte litt mot holdningen "spare kroppen"
 
  • Bygge av bad med betong, avløpsrør og isolasjon i et hjørne, klar for videre installasjon og arbeid.
Årsaken til 900 platen i proffsbygger er vel uansett at man ellers kan få Arbeidstilsynet på seg.
Det er ikke god arbeidsmiljø å arbeide med 1200 mm platene.
 
  • En uferdig konstruksjon med rørarbeid, en spade, og materialer som venter på å bli installert. Veggene er ikke ferdigstilte.
Du kan jo ha 1200 plywood og regel på 600 og så ha 900 gips. Går like bra å skru gipsen i plywooden.
 
  • Tak under konstruksjon med trelast og hengende arbeidslys, potensielt for gipsmontering ved bruk av plywood underbygning.
mr Z skrev:
Hett tema:-) Kult at man fikk engasjement...
Men visst prisaspektet er god... Spare på reglar er penger men ikke mange kroner på en 5 meters vegg...
Personlig foretrekker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går fortere blir akkurat like bra om ikke bedre..visst dyrere å kjøpe men tid er også penger selv om man gjør det selv. Så vil jeg nok påstå uten å stikke ut hakan alt for langt at det er 900 som er standard nå for tiden. Jeg mener da at den % største åtgangen i SVerige skjer med 900 gips. Jeg kan ikke si hva jeg betaler for en skive, det er en godt bevart hemmelighet :-) Skulle jeg bestille 1200 gips til mine gubber skulle de drepe meg, fullt forståelig er det også.
Og visst man kan være 2 på hver skive men å bære gips koster tid. 2 mann koster dobbelt mot 1 mann...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke helt kjøpe for det skiller ikke mye kan jeg fortelle. Visst rent teoretisk gjør det så men ikke i virkeligheten. Dører og andre utsparinger gjør at mengden reglar blir litt større men det har man igjen på tiden om man jakter penger der i stedet.

Hva gjør man da for å spare tid=penger på en gipsvegg? Man kjører plåtreglar alternativt utlegg i plåt og träreglar. Det sparer lett 20% av monteringstiden..dvs 60 spenn... Om man regner på en 300 spenn.

Visst sier man da men da sparer "jeg" enda mer.. Japp det gjør du... Men kroppen tar stryk. Iofs gipser man skvette=alt under 100 kvadrat er det dritt det samme kanskje men en villa på si 120 kvadrat består av hmm 150 kvadrat meter tak...I visst fall dobbeltgips... 110 m2 yttervegger typ og innervegger si 100 kvadrat.. Det blir ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsetter man antall reglar på 2,5 m blir så eller så mange i slutt enden skiller total prisen ca 1000 spenn på reglar og gipsen rundt 5000 spenn... Bygger man et hus for millionen er dette kaffe penger ifølge meg...men men det samme folk gjør som folk vil..rundt 1% av total kostnaden det er utrolig mye det...men visst jakter man deg så jakter man deg men iblant kanskje man skal se litt mot retningen "spare kroppen"
Jeg kjøper ditt resonnement men har noen oppfølgingsspørsmål. Det burde rimeligvis bety en del ekstraarbeid for maleren å sparkle 90-plater sammenlignet med 1200, eller er det forsumbart?
Hvordan ser man på de forskjellige høyde dimensjonene på proffsbygge? Kjører man en dimensjon rett av?

mvh
David
 
  • En innebygd toalettinstallasjon under konstruksjon, med synlige rør og ramme festet til veggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.