Hadde tenkt meg denne konstruksjonen på ytterveggen min

Illustrasjon av veggkonstruksjon med ulike lag, inkludert vertikal luftningslekter bak spiklekten, vist i tverrsnitt.

Utenfra og inn 95mm lockpanel, 145mm bottenbräda, spikläkt, vindduk

Da blir det lufting med hjelp av 145mm bräderna siden de kommer til å sitte med ~5cm mellomrom som dekkes av lockbrädan. Musband i underkant for å dekke de hullene som oppstår.

Men nå ser jeg at visse konstruksjoner har ytterligere en vertikal luftingslekt bak spikläkten som vist på dette bildet.

Diagram av en veggkonstruksjon med komponentene: vindskydd, fasadskiva, bunnbord, luftingslekt, spikerlekt og dråpeblikk, med nevnte luftingsmetode.

Holder det med den luftingen jeg har tenkt, eller burde man ha ytterligere en lekt som vist i bilde nummer to?

• Diagram av ytterveggen konstruksjon med detaljer om lufting og isolasjon bak spiklekten. Viser også vertikale lekter for ekstra lufting.
Jeg har ingen kilde, men anser at din tenkte lufting er tilstrekkelig (for så har jeg bygget).;)

Observer at spikrekka er faset på oversiden slik at eventuell fukt ledes UT mot panelet og ikke inn mot veggen.

B b8q skrev:
Jeg har ingen kilde, men mener at din tenkte lufting er tilstrekkelig (for sånn har jeg bygget).;)

Observer for øvrig at spikrekken er faset i overkant slik at eventuell fukt ledes UT mot panelet og ikke inn mot veggen.
Finnes det noen lekter som er faset fra handelen eller sager man det selv?

M Martin Lj skrev:
Finnes det noen lekter som er fasade fra handelen eller sager man det selv?
Sag eller høvle selv, om du ikke kjøper fra et sagbruk som kan gjøre det for deg. På byggevarehus har jeg aldri sett det.

Bygg med riktig lufting! Har du tenkt å male med slamfarge så kan det fungere uten lufting men jeg hadde ikke gjort det da heller.
Fasade spiklekter er overkurs og helt unødvendig.

V verktygsgurun skrev:
Bygg med riktig lufting! Har du tenkt å male med slamfärg så kan det funke uten lufting men jeg hadde ikke gjort det da heller.
Fasade spiklekter er overkurs og helt unødvendig.
Hvilken dimensjon anbefaler du på luftingslektene i så fall?

Holder med den horisontale spikerlekten vil jeg si. Noen ganger har jeg sett at man legger en tynn masonittremse mellom spikerlekt og gips/fasadeplate så man får en liten ventilasjon også der, det er nok bra men litt overkurs.

• Liker
Stippe
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hvilken dimensjon anbefaler du på luftingslektene i så fall?
28x70mm duger ifølge meg og det har man brukt i mange år.
Nye direktiver sier dog 34x70 om jeg ikke tar feil.

• Liker
HerrL
  • Laddar…
Ved låspanel fungerer det fint sånn.
Ved låklekt er anbefalingen fra Svenskt Trä et luftesjikt og 34x70 som spiklekt. Lurer bare på hvorfor det er forskjellig der... på den annen side.. blir jo bedre med lufting så hvorfor ikke om det ikke skaper problemer estetisk sett.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.