Hadde tenkt meg denne konstruksjonen på ytterveggen min
Utenfra og inn 95mm lockpanel, 145mm bottenbräda, spikläkt, vindduk
Da blir det lufting med hjelp av 145mm bräderna siden de kommer til å sitte med ~5cm mellomrom som dekkes av lockbrädan. Musband i underkant for å dekke de hullene som oppstår.
Men nå ser jeg at visse konstruksjoner har ytterligere en vertikal luftingslekt bak spikläkten som vist på dette bildet.
Holder det med den luftingen jeg har tenkt, eller burde man ha ytterligere en lekt som vist i bilde nummer to?
Bygg med riktig lufting! Har du tenkt å male med slamfarge så kan det fungere uten lufting men jeg hadde ikke gjort det da heller.
Fasade spiklekter er overkurs og helt unødvendig.
Bygg med riktig lufting! Har du tenkt å male med slamfärg så kan det funke uten lufting men jeg hadde ikke gjort det da heller.
Fasade spiklekter er overkurs og helt unødvendig.
Hvilken dimensjon anbefaler du på luftingslektene i så fall?
Holder med den horisontale spikerlekten vil jeg si. Noen ganger har jeg sett at man legger en tynn masonittremse mellom spikerlekt og gips/fasadeplate så man får en liten ventilasjon også der, det er nok bra men litt overkurs.
Ved låspanel fungerer det fint sånn.
Ved låklekt er anbefalingen fra Svenskt Trä et luftesjikt og 34x70 som spiklekt. Lurer bare på hvorfor det er forskjellig der... på den annen side.. blir jo bedre med lufting så hvorfor ikke om det ikke skaper problemer estetisk sett.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.