Hei,

Dro bort alle lag med tapet som fantes i et rom i første etasje i huset og oppdaget denne sprekken i veggsammenføyningen i husgavlen. Jeg kan uten hindring trykke inn hele bladet på en sparkelspade. Skal jeg være bekymret? Hvordan kan dette tettes? Må det utbedres på annen måte for husets bæreevne? Den høyre veggen er kortsiden på huset og fra den delen hører vi ofte kneppelyder, spesielt om sommeren. Kan det være en sammenheng?

Er dette en skjult feil?

Huset er fra 1973 og veggen er antakelig av blåbetong (?). Vi flyttet inn i huset i sommer.

Mange spørsmål, men veldig takknemlig for alle råd jeg kan få.

• Sprekk i hjørne av innvendig gipsvegg, høyre side av hus på gavelvegg. Sprekken er ganske bred og strekker seg langs hjørnet.
  • Sprukket vegg i hjørne av et rom, viser stor sprekk mellom to veggseksjoner med synlig blåbetong under flasset maling.
Du skal ikke være bekymret. Sånne sprekker er vanlige. Jeg ville ha fylt det med filler eller lignende og deretter bare malt eller tapetsert over. Vet også at jeg ble bedt om å fylle dem med latex da huset antagelig beveger seg og det vil sprekke opp igjen. Mitt hus har mange sprekker i kjelleren og i den første perioden hadde jeg vanskelig for å sove da jeg alltid ante det verste. I verste fall løser man problemet når det oppstår og ikke mer med det :) mitt hus knaker også en del om høsten.

Det høres betryggende ut at jeg ikke trenger å være bekymret. :) derimot likevel litt urovekkende at veggen har sluppet slik.

Har ditt hus også betongstamme? Og har dere også teglfasade? Tenker at noe i den kombinasjonen samt denne sprekken burde ha noe med kneppingen å gjøre...

H Husnovis30plus skrev:
Det høres betryggende ut at jeg ikke trenger å være bekymret. :) dog likevel litt bekymringsfullt at veggen har sluppet slik.

Har huset ditt også betongstamme? Og har dere også teglfasade? Tenker at noe i den kombinasjonen samt denne sprekken burde ha noe med knakingen å gjøre...
Min kjeller består av betonghullstein samt på overflaten trehus med teglfasade :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.