alternativ 1: 21x95 glespanel med 55mm spalte mellom, lumpapp og et klikkgulv 8mm på tvers over gles. Tror dere det blir for mykt gulvet i "55mm spaltene"? Skjøter klikkgulvet over gles selvfølgelig.

alternativ 2: legge gipsplate overalt på gles, så 8mm klikkgulv.

Dette legges selvfølgelig over eksisterende sponplate på gulvet. Spørsmålet er om gulvgips stenger inne fukt? Samt hvor varmeoverføringsvennlig eller hva man skal si er gipsplaten? Vil helst ha gulvvarmen så nær føttene som mulig.

Går kanskje kløyve inn en ekstra planke mellom gles der ikke slangen ligger også på alternativ 1. Takknemlig for svar.

Finns ikke risikoen for at gulvet føles veldig ujevnt varmt med bare 8mm gulv mellom foten og gulvet? Spredningen i gulvet vil jo ikke bli så stor.

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Jeg skulle ha kjørt på sporad gulvsponplate, da fungerer det bra å legge klikkgulv rett på med kun glålumppapp mellom.

Risikoen med spredt er at det blir ujevnt. Spredt panel er ikke nøyaktig samme mål, de kan dessuten være litt kuperte, hvilket gir forskjellig høyde, avhengig av tettheten i treverket kan de tørke forskjellig mye osv. Sporad gulvspon er mer nøyaktig i tykkelse.

• Liker
Utsliten och utdömd og 1 annen
  • Laddar…
U
Kjøp 22mm sponplate og klyv til riktig bredde, vet ikke hvilken CC du har på slangen, og bruk som glissen.
Det blir mer formstabilt og du kan legge gulvet direkte på. Selv om klyvingen tar litt tid ville jeg sagt at det går fortere i det lange løp.

Bruker du vanlig glissen kommer du til å trenge en eller annen spontet plate oppå før du kan legge gulvet på. Den eneste gangen jeg vet at glissen har fungert bra direkte er under plankegulv.

Jeg har lagt glespanel på 60-70kvm her hjemme. Glespanel på gulvbjelker, oppå det to lag gulvgips skrudd og limt for å få bøyningsstivhet for fliser.

Du trenger selvfølgelig ikke ha to lag, men legg absolutt et lag gips for å få et godt og trinnlyddempende lag å legge gulvet på. Det blir ingen problemer med fukt av det.

• Liker
Niklaspe og 1 annen
  • Laddar…
S
Jeg har lagt 22x120 med gulvvarme, deretter gulvgips og 8 mm laminatgulv. Jeg har imidlertid omtrent cc300 på reglene. Det er stumt og bra, får se hvordan det holder i det lange løp.

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Er det elektrisk gulvvarme eller vannbåren? Hvorfor ikke gulvvarmeplate? Hvorfor 55mm mellom spikerslag? Hvordan skal slangen holdes på plass (om det er vannbåren)? Det vanlige er vel å legge gulvvarmen med plater og spikerslag under det bærende gulvet. Det vil nok trenges et utjevnende lag oppå spikerslaget, gulvgips, sponplate eller tregulv.

På en eller annen måte må varmen spres, f.eks. med gulvvarmeplate, for å unngå kalde striper mellom sløyfene.

U
Har du allerede gulvspon er jo EPS sporplate det vanligste å legge slangen i. Det kan du legge gulvet direkte på etterpå.

• Liker
Joak
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du redan golvspån är ju EPS spårskiva det vanligaste att lägga slangen i. Det kan du lägga golvet direkt på sen.
Finns eps för 20 slang ?;

S Screew skrev:
Jeg har lagt 22x120 med gulvvarme, så gulvgips og 8 mm laminatgulv. Jeg har dog omtrent cc300 på reglene. Det er stivt og bra, får se hvordan det holder i det lange løp.
S Screew skrev:
Jeg har lagt 22x120 med gulvvarme, så gulvgips og 8 mm laminatgulv. Jeg har dog omtrent cc300 på reglene. Det er stivt og bra, får se hvordan det holder i det lange løp.
Jaha, ok, altså glesen ligger på cc 300?
Ja, da vil cc55 ikke være noe problem!

G Gabbe1 skrev:
Jeg ville ha gått for sporet gulvsponplate, da fungerer det fint å legge klikkgulv rett på med kun glålumppapp imellom.

Risikoen med spalter er at det blir ujevnt. Spaltepanel er ikke nøyaktig samme mål, de kan i tillegg være litt bøyde hvilket gir ulik høyde, avhengig av tettheten i treverket kan de tørke ulikt osv. Sporet gulvspon er mer nøyaktig i tykkelse.
Finns dock ikke for 20mm slange!

N Niklaspe skrev:
Fins det dog ikke for 20mm slang!
Er rommet så stort at det kreves? I så fall går det jo an å kjøre to sløyfer også.

G Gabbe1 skrev:
Er rommet så stort at det kreves? I så fall går det jo an å kjøre to sløyfer også.
Har plater allerede for 20mm 👍

S
N Niklaspe skrev:
Jaha okei altså glesen ligger på cc 300?
Ja da blir jo cc55 ikke noe problem!
Nei, det er bjelkene under som er ca cc300. Bjelkelaget altså.

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Gulvgips 12,5mm eller 10 mm sponplate, sponplate blir vel mer stabilt å legge over glespanel? Eller finnes det noen fordel med gipsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.