Jeg skal gjøre en utbygging på vår sommerhytte. Utbyggingen blir 4x5 m. I bjelkelaget kommer jeg til å bruke 45x220mm K24 virke. Bjelkene legges med 60 c/c. Bjelkelaget vil hvile på støpte pilarer ute i kantene. Utbyggingen blir i ett plan. Mitt spørsmål er: kan jeg ha en spennvidde på 4 meter mellom opplagene, eller må man ha et opplag i midten også?

Om du skruskrur gulvspon mot disse gulvbjelkene fungerer det. Jeg har selv 4,80 spissvidde med 45x220, c/c 600mm, men da var gulvspon et krav. Ellers hadde det vært nødvendig med c/c 400mm. Hvor grensen går vet jeg ikke, men jeg antar at den ligger rundt 3,7-3,8 meter spissvidde uten forsterkende gulvspon.

Hvordan som helst vet en bygningsingeniør alltid hvordan du skal gjøre det.

ok, jeg hadde tenkt å skru et massivt spontet furugulv 25X136 direkte på bjelkene. Burde vel fungere like som gulvsponet?

igge99 skrev:
ok, jeg hadde tenkt å skru et massivt spontet furugulv 25X136 direkte på bjelkene. Burde vel funke like som golvspån?
Nei, det er selve limingen av sponplaten som forsterker konstruksjonen.

Jeg har nettopp lagt gulvbjelker 4,5 m ut. Jeg har lagt 190mm c/c 400, Kortlat hver drøye meter. Deretter har jeg lagt 2''3 krysset oppå. Det føles utrolig stivt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.