Jeg har gipset en regelvegg med synlig ytterhjørne og skal nå sparkle denne - lurer litt på hvordan man gjør med de skårne kantene i ytterhjørnet.

Se tegning, alle kanter som møtes er skåret, ingen fasning. Det skal på hjørneprofiler i hjørnene som også vil dekke skjøtene, men det jeg lurer på er om jeg enten skal:

1. Fase plater (blå linje), sette remse, sparkle, slipe og deretter på med hjørneprofil og sparkle igjen?

eller:

2. Sette på hjørneprofilen direkte og sparkle deretter?

eller:

Noe annet?

Toeren ville jo vært klart lettere siden det allerede er et fint hjørne slik som gipsplatene sitter, men antar at jeg må sparkle skjøten før hjørneprofilene kommer opp, og det innebærer vel i sin tur at jeg da bør fase den.

• Rittegning av en gipshjørnevegg med synlige kuttede kanter og foreslått plassering av hjørneprofiler, indikert med røde og blå linjer.
Alt to blir bra bruker du plåtprofil

• Liker
Massito
  • Laddar…
Den går vel an å lime direkte på så det blir vel samme råd å bare sparkle etterpå

• Liker
Massito
  • Laddar…
Jeg prøvde nettopp den der selvklebende typen, kan ikke si at jeg syntes den var spesielt bra. Det må være slett under for at limet skal fungere.

Kjøp to metallprofiler i stedet og skru dem fast. Sparkle deretter ut mot hjørnet med bred sparkel (25-30cm).

• Liker
Massito
  • Laddar…
Jeg er enig i at plåtprofil er både bedre og billigere, man må bare sørge for å skru den godt.

Ok, takk for tilbakemeldingen! Isåfall kanskje jeg gjør det, det er altså denne (eller lignende) dere sikter til?

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Norgips HS 29 pleier jeg å bruke, finnes på hornbach (men ute i drive-in) om det er der du pleier å handle.

• Liker
Massito
  • Laddar…
Jeg kjøpte hjørneprofil på jemochfix i sommer, festet med monteringslim og sparklet for harde livet (Totalt 10 profiler 😅).
Innvendig vegghjørne med elektroniske kabler og ledninger hengende fra et strømuttak. Kantprofilerte vegger med noe rot på gulvet i rommet.

Sånn i ettertid skulle nok skruing vært bedre
😱

• Liker
Massito
  • Laddar…
Det går med mye sparkel, men det er verdt det

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.