7.394 lest ·
20 svar
7k lest
20 svar
Spon 12mm og 13mm gips på innervegg er det nok?
Side 1 av 2
Holder på med innvendige vegger på overetasjen, jeg bruker 45*70 stendere og så 12mm spon og 13mm gips utenpå, er det nok med 12mm spon eller skal man gå for 16mm?
Det eneste er jo at veggene blir ganske tykke, men vil ha spon som et materiale som det skal være lettere å henge opp bilder osv i. Også få litt lydisolering og litt med dempet lyd er jo ikke helt feil. Noe jeg angrer på at vi ikke valgte til i underetasjen.
Er det en god idé eller hva sier dere?
Det eneste er jo at veggene blir ganske tykke, men vil ha spon som et materiale som det skal være lettere å henge opp bilder osv i. Også få litt lydisolering og litt med dempet lyd er jo ikke helt feil. Noe jeg angrer på at vi ikke valgte til i underetasjen.
Er det en god idé eller hva sier dere?
Visst er det en god idé!
Jeg hadde dog personlig valgt OSB eller enda heller Plyfaplater siden skrue/spiker "drar" dårligere i sponet, så vet jeg ikke hvilken/hvilke slags lim som sponprodusentene bruker seg av i dag....
Jeg hadde dog personlig valgt OSB eller enda heller Plyfaplater siden skrue/spiker "drar" dårligere i sponet, så vet jeg ikke hvilken/hvilke slags lim som sponprodusentene bruker seg av i dag....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Et tips er å lime og skru sponplatene mot trestenderne, så får du fantastisk stive og hyggelige vegger. Fordelen med lim er at man kan justere krokete stendere ved å sette dem i spenn mens limet tørker. Tipset fra snekker, så det er ikke "selvlaget". Har anvendt dette i hele huset.
Husk at mange produsenter av innerdører også har 118mm tykke karmer. Det blir betydelig penere enn 95-karm + smyg.
Det er kvalitetsforskjell på sponplater i forskjellige prisklasser.
Husk at mange produsenter av innerdører også har 118mm tykke karmer. Det blir betydelig penere enn 95-karm + smyg.
Det er kvalitetsforskjell på sponplater i forskjellige prisklasser.
Ja!
Ikke er det skjevt, da har platene blitt lagret/håndtert feil! Ulempen med OSB er at du kommer til å få fingrene fulle med flis/splinter.....
så OM jeg noen gang bygger et hus til så blir det med kryssfiner 
Ikke er det skjevt, da har platene blitt lagret/håndtert feil! Ulempen med OSB er at du kommer til å få fingrene fulle med flis/splinter.....
Vi har 12mm spon under gipsen og det er nok for å feste det meste til tilfredsstillelse, men det er klart at kryssfiner eller OSB er bedre om man skal henge opp tunge ting - som en 42 tommers plasma...
Vi har limt og skrudd/spikret sponet.
Hmmm... angående kryssfinerens krokighet så pleier de å se både krokete og hengslete ut på Beijer her i byen i alle fall.
Om du skal sette spon så fikk jeg tipset at man ikke bør vente altfor lenge før man setter igjen den andre siden av veggen på grunn av at sponplatene slår seg og gjør stenderne buktende.
Vi har limt og skrudd/spikret sponet.
Hmmm... angående kryssfinerens krokighet så pleier de å se både krokete og hengslete ut på Beijer her i byen i alle fall.
Om du skal sette spon så fikk jeg tipset at man ikke bør vente altfor lenge før man setter igjen den andre siden av veggen på grunn av at sponplatene slår seg og gjør stenderne buktende.
Jeg har bare singel spon her og den er kun skrudd. Dette skal fikses ved første renovering. Enten har de slurvet med isoleringen i visse innervegger eller så er det sponet som beveger seg, men lyddempingen er fraværende. Planen er å åpne visse vegger og fylle dem med isolering om det trengs og så lime og skru sponet og deretter legge et lag gips.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Det tipset ble jeg varse om for sent, når jeg skulle teste på en vegg med 120mm-stendere. Sponplaten fikk etter hver høyere fuktighetsgrad og krøkte disse massive stenderne med 15mm på midten. Heldigvis kunne vi ta det rolig, og etter et halvt år hadde den veggen rettet seg. Det omvendte går som sagt å bruke for å gjøre en krokete stender rett.Jesca_j skrev:
Trenger man også lime plywood hvis man velger å bruke det, eller er det bare sponet som man limer?Jeg har bare singel spon her og den er kun skrudd. Dette skal fikses ved første renovering. Enten har de slurvet med isoleringen i visse innervegger eller så er det sponet som beveger seg, men lyddempingen er fraværende. Planen er å åpne visse vegger og fylle dem med isolering om det trengs, og så lime og skru sponet og deretter gå på med et lag gips
Finnes det ikke bedre materialer å lyddempe med inni veggen enn isover isolering? Det burde jo finnes masse andre materialer (dempingsmatter) som man kan legge inni veggen, eller?
mats .. fant litt info her på
http://www.gyproc.dk/gyproc/content...9C1256FE4004CF22F?OpenDocument&m=mjmcmima
Les der under Lydisolerende innervegg .. hmm ser jo ikke ut til å være helt lett.
Fant også dette produktet .. dog ikke i sverige
http://www.acoustiblokuk.com/index.html
http://www.gyproc.dk/gyproc/content...9C1256FE4004CF22F?OpenDocument&m=mjmcmima
Les der under Lydisolerende innervegg .. hmm ser jo ikke ut til å være helt lett.
Fant også dette produktet .. dog ikke i sverige
http://www.acoustiblokuk.com/index.html
Det er kanskje billigere å gjøre en annen investering for å håndtere flisene? Min nye favoritt:ByggaNytt skrev:
http://katalog.skydda.se/webspeed/k...mp;dokid=wc77336&katnr=2&katsektnr=41