Hei,

jeg trenger tips om hvordan jeg skal løse en spalte som har oppstått i leiligheten min mellom parkettgulvet og veggen. Dette på grunn av setninger. Spalten er ca 6-7 cm. Jeg tenker at man kapper parketten slik at den blir rett og jevn. Deretter legger man en eikeplanke/list vinkelrett mot parketten, og deretter gulvlisten oppå. Jeg tenkte å tette med drevliste mellom teglveggen og gulvet.
Men hvordan fester jeg denne tilleggsplanken til det eksisterende gulvet?? Og jeg trenger å komme opp ca 2 cm?? (Parketten er ca 20mm tykk).

Hjelp/tips til løsning takk!

Parkettgulv med 6-7 cm spalte mot en ujevn murvegg, målt med en tommestokk. Spalte på 6-7 cm mellom parkett og vegg i leilighet, avdekket gips og ujevnt underlag. Sårbart område på grunn av setninger i bygget. Spalte mellom parkettgulv og vegg i en leilighet, omtrent 6-7 cm bred, med eksponert murverk og slitt maling på veggen.

Har det vært en gulvsokkel i puss?

Ja det ser sånn ut og at pussen har gått i stykker på de fleste stedene.

Det jeg tenker som blir penest er en bred list og en kvartstav nederst som du dekker glipen med. Tenk på at kvartstaven skal skrus i listen og ikke i gulvet for at tregulvet skal kunne bevege seg fritt under. Listen kan du lime opp i spenning med vanlig PL 400. Det sitter som fjell. Sørg for at underlaget er jevnt før.

Enklest og billigst er å støpe opp en ny pussesokkel. Men det er kanskje ikke alltid så pent.

Om jeg forstår deg riktig blir vel listen kjempetykk.? Her er originallisten jeg skal gjenbruke, den er ca 1,5cm tykk. Glipen er jo 6-7 cm...
Eller har jeg misforstått deg?
En hvit list mot et mørkt tregulv, omtrent 1,5 cm tykk, med 6-7 cm glippe mellom.

Listen blir ganske tykk. Akkurat den listen så vil det se merkelig ut med en kvartstav nederst. Det finnes mange måter å gjøre det på. Det minst slitsomme er som du foreslo med en liggende planke underst og så listen oppå. Vil ha det perfekt er det jo et nytt gulv som gjelder. Alternativet er en støpt sokkel som før eller glatte ut veggene til en list dekker bra. En pusset sokkel trenger jo ikke være firkantet og stygg. Man kan jo faseden litt så det ikke ser ut som en kloss nederst.

Om man går på mitt forslag; hvordan ville du gjort for å få den liggende planken i riktig høyde med parketten og hvordan forankres den?
Jeg kan bygge opp sokkelen langs veggen men ikke hele veien ut til parketten. Da får den ingen støtte av mursteinene. Så å lime planken til parketten er vel dumt med tanke på at det skal kunne bevege på seg..?

Du kan jo skru fast brettet i gulvet hvis du lar det være en bevegelsesmarginal. Tre beveger seg 1 mm per meter omtrent. Så kan du la listen løpe fritt. Det er enklest. Få festepunkter med fleksibel fug så er det ingen problem.

Alternativet med sokkelen er å pusse ut den for å la listen dekke det siste.

• Liker
Moltipo
  • Laddar…
Takk for tipsene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.