Heisann,

Jeg har revet ned en utsatt kjellervegg, hvor man har brukt trestendere, sponplate og glassfiberduk.
Duken hadde begynt å slippe, så jeg anså det som enklest å rive ned alt og gjøre det ordentlig.
Dessuten er det umulig å få bort duken på de stedene hvor den ikke hadde sluppet.

Så jeg har tenkt å bruke stålstendere og gipsplater med spalte for ventilasjon oppe og nede.

Nå til mitt problem. Veggen bak var veldig stygg. Mye av pussen har sluppet fra lettbetongen fordi veggen bulet inn en anelse, sannsynligvis etter en hardhendt tilbakefylling etter drenering.

Det er ganske store gliper mellom lettbetongblokkene, så jeg ville helst pusse om den. Men siden det er ganske vanskelig å pusse veggen, var det noen som tipset om å bruke gips i stedet siden det fester mye bedre. Det trenger ikke se pent ut siden jeg uansett hadde tenkt å skjule veggen med gipsplater. Men kan pussing med gips forårsake problemer på noen måte? At veggen blir tettere enn om man bruker puss.

• Skadet kjellervegg med lettbetongblokker og synlige sprekker, omgitt av treverket fra tidligere konstruksjon, delvis revet.
Hei! Velkommen til forumet!

Mitt råd er å finne ut hvorfor pussen har løsnet. Er det på grunn av fukt? Dårlig drenering osv.? Først fjern trebjelkene pronto! ! !
Enten pusser du opp veggen på vanlig måte...
Eller så sparkler du med Finja's veggsparkel "360 vegg rot".
Jeg har gjort dette selv, med svært gode resultater. Finja's sparkel er en diffusjonsåpen produkt, så den lar kjellerveggen din puste fint. Jeg har ikke sett noen problemer ennå med veggen jeg har sparklet. Og da er det ca. 1 år og 4 måneder siden jeg sparklet.
Lykke til! :)

Jo jeg har allerede fjernet alle trelektene. Jeg skal erstatte med 70mm stålprofiler.
Og årsaken til at pussen har sluppet er nok at man har pakket tilbakefyllingen for hardt da man drenerte huset i 1990, så veggen buler svakt innover.
Det kan også ha vært litt fuktigere vegg før omdreneringen. I tillegg har det sittet en type matte på veggen. Det eneste som var igjen nå var loet og limet.

Men nå er veggen tørr. Ingen av trelektene som satt der var misfarget, og bare en eller to skruer var rustne.
Det var et styrtregn her forrige uke, det kom så mye at det var vannpytter på plenen. Da fuktet lettbetongen i hjørnet litt. Men jeg tror dreneringen fungerer bra.

Føles ganske unødvendig å pusse om veggen når den uansett ikke kommer til å synes. Hva jeg har forstått er pussen bare kosmetisk.

Det er ingen trylletriks å pusse! ;) Bruk helt vanlig pussmørtel C eller gipsmørtel. Det sistnevnte er klart dyrere, men litt lettere å håndtere. Jeg tror man kan spare masse penger på å LÆRE seg å pusse! Dessuten har man mer å være fornøyd med når det er ferdig... Mitt råd er: Våge å gjøre litt feil! Sjekk på nettet og i bøker hvordan man går frem! Pussen styrker opp veggen litt i tillegg. Har du pussede vegger, vil ingen stendere råtne. :)

Gips puss er ikke helt egnet på yttervegger i kjeller, der tilsigende fukt forekommer.

Milkshaken
jeg gjorde som så i vår kjeller, at jeg fjernet det organiske, trelister og gipsplater, pluss isolasjonen...
Bak var det rett og slett kun en stygg pusset og malt betongvegg..
Jeg tok gipsbruk, skurte ut ca, 0,5-10 mm så kostet jeg overflaten så jeg fikk litt struktur. Etter det malte jeg med maling som man bruker for grunner utendørs... Ble dritfint, og det vises ingenting ennå etter evt. fuktgjennomslag. Kjelleren ligger ca, 170 cm under bakken, resten 35 over bakken.

jon_h skrev:
Gipsmørtel er ikke helt egnet på yttervegger i kjellere, der tilførende fukt forekommer.
Bra å vite! (Jeg pusset selv kjelleren min med pussmørtel C.....)

jon_h skrev:
Gipsputs er ikke helt egnet på yttervegger i kjellere, der tilsigende fukt forekommer.
Men hvorfor, smuldrer gipsen bort eller er den for tett? Å pusse veggen i stedet for å salle den ut er ikke et alternativ siden den gamle veggen ble laget før gulvet. Noe som betyr at med bare puss ville gulvet slutte en desimeter før veggen. Så det er kun av funksjonelle årsaker jeg vurderer å gjøre noe med pussen. Og av hva jeg har hørt, er det ganske grisete å pusse vegger da halvparten pleier å ende på gulvet. Men jeg har en sekk puss C. Så jeg kanskje skal teste på en del for å se om det fungerer. Kan man la den gamle pussen med malingsrester sitte igjen? eller må jeg rense hele veggen?

Gipen har ikke en strålende fuktbestandighet. Vet ikke så mye mer enn det egentlig.

Jeg ville gått for sementbasert puss eller Finjas veggroten, som noen andre tipser om. Den sistnevnte er veldig lett å jobbe med.

Jeg kunne ha vært fornøyd med å ha malte pussede vegger. Men da må jeg tømme varmesystemet og bygge om radiatorene. I tillegg buler veggen inn ganske mye, så det ville bli 4 cm tykkere puss oppe og nede på veggen.

Men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål. Er det nødvendig å ha puss. Kan jeg la veggen være som den er og bygge den inn med gips. Eller har pussen en annen funksjon bortsett fra at det er penere enn lettbetongblokker.
Hva ville en murer ta betalt for å pusse 30m². Det pleier å si ganske mye om hvor mye arbeid det er.

Så vidt jeg har forstått så forsterker pussen veggen, noe som jo høres rimelig ut.

Lurer litt på om dette regnes som en skjult feil. Veggen buler jo inn flere centimeter på midten

Antracit skrev:
Lurer litt på om dette regnes som en skjult feil. Veggen buer jo inn flere centimeter på midten
Da det syntes utenfra så kan det aldri bli en skjult feil.

Nå ble jeg veldig fundersam. Vi har nettopp ferdigstilt en flislagt vaskerom i kjelleren. Veggen var pusset før, men det hadde begynt å slippe her og der, og så var den skjev og bukta litt her og der. "vår" flislegger sparklet opp veggene med gips for å få dem rette. Også ytterveggen. skulle han ikke ha gjort det??

Nei, det burde han ikke gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.