Hei,

Jeg skal snart starte prosjektet med å bygge en garderobedel i stuen. Høres kanskje litt merkelig ut, men det blir nok bra. Problemet er at jeg ikke har plass til vanlige dører, de kommer i veien. Så løsningen ser ut til å være skyvedører, og det blir da 4 stk, 2 par. Det blir smale dører, 2 av dem er bare 350 brede og de andre er 500, så derfor finnes det ingen standardløsning, og det blir til å trikse sammen noe selv.

Min tanke så langt er å få laget på mål en 25-30 mm MDF-plate og deretter sage ut et ca. 120 mm bredt spor, ca. 1200 langt, frese ut og felle inn et vindusglass. Deretter dekkes kanten av en laserskåret rustfri plate. Nå til spørsmålet. Jeg er nå på jakt etter åkvogner og skinner til disse dørene, men oppdaget raskt at de tar skikkelig betalt. Så, er det noen her som vet hvor man skal henvende seg hvis man ikke vil punge ut 3000 kroner bare på skinner og vogner? Takk for alle tips!

Dette vil også jeg vite. Jeg sendte e-poster til de store byggevarehusene (bauhaus, K-rauta, Hornbach), men alle bare svarte at jeg skulle komme dit for å snakke om det. Ingen ville gi informasjon og pris via e-post. Er det fordi de er redde for å skremme bort kunden før de er i butikken? Skal det virkelig måtte koste 3000:- ???

Jeg skal ha tre dører (gjenbruker noen gamle speildører som fantes i huset).

Hei!

Jeg kjøpte en billig på Bauhaus, har jeg for meg at det var, for noen år siden da jeg bygde om en vanlig vegg og dør til skyvedør innfelt i veggen.

Den skinnen var billigere enn de "vanlige" byggevarehusenes dyre merkevarer. Etter en stund begynte den å gå tregt. Det virket som om hjulene var slitt. Siden alt da var innebygd i veggen, som var tapetsert og klar, ble det aldri utbedret før jeg flyttet derfra.

Jeg skal bygge noen skyvedører i mitt nye hus nå igjen. Denne gangen kommer jeg til å kjøpe de dyre. Jeg tenker ikke være dumsnill igjen. Sørg også for at skinnene gjerne er litt overdimensjonerte for vekten på dine dører.

(Hvis du tenker å gjøre utenpåliggende skyvedør så er vel dette et mindre problem, for da kommer du vel bedre til å fikse hvis det går i stykker.)

/pinebar

Kjøpte mine skinner på Flinksjärn.
1150:- ex moms kanskje litt bygg rabatt.
Habos K-50 beslag 2,5 meters skinner og
beslag for 4 dører.
Finnes å ta hjem på K-rauta men deres service
strakte seg så langt at de syntes jeg skulle
ringe og sjekke prisen selv.
Så jeg fikk ingen pris derfra.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Kjøpte mine skinner på Flinksjern.
1150:- eks moms kanskje litt bygge rabatt.
Habos K-50 beslag 2,5 meters skinner og
beslag for 4 dører.
Finnes å ta hjem på K-rauta men deres service
strakte seg så langt at de syntes jeg skulle
ringe og sjekke prisen selv.
Så jeg fikk ingen pris derfra.

Mvh Putte
Putte, ville du lage en punktbeskrivelse av akkurat hva du brukte og i hvilken rekkefølge :)

Bilde også om du har :cool:

Jeg har nettopp ringt og spurt Beijer og de skal ha 9000 kroner for en Swedoor utenpåliggende dobbeltdør. Hvorav kostnaden for dørene utgjør cirka 3500 kroner, resten er skinner og kornischen :eek:

Tror de at man er laget av penger :mad:

Ok Favoritt i reprise ;) .
Jeg kjøpte Habos K-50 2,5m skinner, beslag og skinner for 4 dører.
Det var et helt "kit".
Så kjøpte jeg på et byggevarehus bauhaus ;) , 10mm mdf
som de fikk kutte opp på stedet.
Hadde gjort det selv om jeg hadde hatt plass.
Siden mine dører er 65 cm brede var jeg nødt til å
kjøpe 4 plater.
Jeg sa til dem å dele platene i 65cm bredde.
Av resten kuttet de opp remser på 10 og 15 cm bredde.
10 cm bitene laget jeg som ramme rundt platene på
begge sider.Og da blir dørbladene 30mm.
Og litt 10 cm biter til kasse i taket sammen med 15 cm bitene.
Monterte spottlys i kassen.
Kjøpte en 20mm sponplate som jeg har stilt som avsluttende
vegg på skyvedørsgarderoben.
Til dørene boret jeg med 35mm bor om jeg ikke husker feil.
Og sagde ut resten for å passe inn hjulene.
Det var lett å lage dørene.
Kuttet remsene som dørplatenes lengde og limte
og skjøt fast dem, og så en kort bit imellom
så det ble som en ramme.
Det som var kinkig var å passe inn hjulene og styrfestet oppe.
For å få så liten sprekk som mulig mellom dørene.
Men det gikk etter litt målinger og justeringer.
Prisen for mdf ble rundt 1200 med kappinger bare
kappingene gikk på 300.
Skinner 1150:-
Så hadde jeg noen møbelvinkler til veggavslutningen
pluss dobbeltsidig tape til gulvskinnen.
Skal prøve å sende med noen bilder.
Dog er ingen sliping eller maling utført
på bildene ;).

Mvh Putte

• Selvlagde skyvedører i ubehandlet MDF, installert i en garderobe, med åpne dører som viser kurvhyller med klær inni.
  • Skjulte hjul med monteringsbeslag på en garderobedør laget av ubehandlet MDF, med lys som faller over gulvet og del av veggen.
  • Skjutdörrsgarderob under konstruktion med en öppen dörr, synlig skena och en monterad lampa i takräcket. Oslipat och omålat.
Når det ble vinter og de skrudde på varmen i huset "fleksa" platene, men det kan ha vært fordi de ikke er malte ;) Og har ikke blitt det ennå, for jeg skal bygge om garderoben. Enten kommer jeg til å flytte spotlightene til utsiden, for jeg kan ikke pakke opp saker øverst på grunn av brannrisikoen, eller så skal jeg kjøpe en lyslenke og felle den inn i et spor i MDF-en.

En til bilde.

Mvh Putte

• Skyvedør av tre i garderobe med hvit metallkurv og klær. Ubehandlet MDF-plater er synlig mot lys trebakgrunn.
  • Tak med MDF-panel og spor for belysning i en garderobe under ombygging.
Bor du i Stockholm kan jeg lage dem for deg, tar kun 8995:- inkl. mva ;)

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Bor Du i stockholm kan jag göra
dom åt deg tar endast 8995:- ink moms ;)

Mvh Putte

Men tror DU at jeg er laget av penger
:eek: :D

Hva skal jeg gjøre for femmeren som jeg sparer? :p

(Jeg bor i Helsingborg.)

Tusen takk for beskrivelsen. Jeg håper at jeg eller noen byggkyndig kan bruke dette.

Det er utrolig stilig med rammene. Man ser disse rammene på mange kjøkken, som Ikea's Ädel luckor.

Er det noen spesiell grunn til hvorfor du satte rammer på baksiden? Stabiliteten, eller?

Mht. hjulene, skal det freses / senkes ned i dørbladet, eller sitter hjulene i skinnen?
Finnes det hjul på gulvet også, eller er gulvlisten til bare for å styre døren?

Hva er det bilde nr. 2 viser for noe? Ser ut som noe på baksiden?

Akkurat den femmeren trenger jeg som reiserefusjon til Helsingborg, så det blir 9000:- jevnt ;). Rammer satte jeg på baksiden for å få dørene litt tykkere og mindre glippe mellom bladene. Da blir de tyngre og ruller bedre. Jeg hadde tanker om å gjøre det slik at det ble 2 ruter (dørspeil) på bladene, alternativt montere speilglass innenfor rammen. Men det ble bare litt enkel stil. Vet ikke om det synes, men jeg sagde bare ut i den bakre rammen for hjulene. Så var jeg nødt til å frese/bore ned noen mm for å justere glippen mellom bladene. Hjulene sitter i dørbladene og styres av skinnen. De kan justeres i høyde. De siste bildene viser skinnen i gulvet og boksen i taket med sponplaten som jeg laget som vegg.

Mvh Putte

Tusen takk for inspirasjonen. Nå har jeg fått litt å gruble på !!! :)

Jeg foretrekker å ha dørene hengende da de går mye lett, ingen problemer med skitt i sporene for hjulene og holdbare i lengden.

Kjøpte mine beslag på Välkommen till Specialbeslag AB

• Speilglidende skapdører i en entré, grått design med moderne detaljer. Grønn matte på gulvet og jakker henger på stenger.
  • Hengslede skyvedører med beslag fra taket, vist i innendørs miljø, for å unngå problemer med smuss i hjulsporene.
  • Skyvedører uten spor i gulvet, hengslet for enkel bevegelse.
  • Grå skyvedør hengt fra beslag med gulvskinne, viser detalj av glatt bevegelse uten hengende spor og mindre smussoppsamling.
...en ting til:
Fine dører "ByggPutte"!!!

Takk !!
Du har bra finish på dine.
Laget i MDF?
Var det dyrt med speilglasset?
Smart løsning med gulvskena.
Å sette styringen under bladet i stedet
for i gulvet.
Er det litt ujevnt underlag så blir det
lett sprang når det ruller på gulvet.

Mvh Putte

Rammen er bygget i furu og sammenføyde "hälft i hälft" eller hva det kalles.
Et spor er frest ut på baksiden som speilglasset ligger i.
Så sitter det en list som holder det på plass.

Jeg kjører med "vanlig" speilglass i 3mm, noe som fungerer kjempebra.
Har man barn så kanskje man skal kjøpe litt tykkere samt den varianten som ikke splintrer seg om det går i stykker.
Har for meg noe om 700:-/m2 men med litt kontakter var det billigere...

Har du bilder på dine lakkede?
Jeg synes det er vanskelig å få perfekt finish på MDF...
...men nå var det noen år siden jeg lakket MDF sist, på den gamle gode høyttalerbyggertiden! ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.