Hei
Søkefunksjonen ser ut til å tulle litt, da jeg mener at dette har blitt diskutert mer enn én gang her på forumet, men jeg kan ikke finne riktig ...

Spørsmålene er: Jeg skal montere OSB + 6mm gips hjemme på et par vegger med tverrlekter.

1 Skal jeg feste opp OSB-platen litt "tilfellig" og så skru gjennom både gipsen og OSB'en?
2 Hva bruker jeg for skruer og hvilken dimensjon skal jeg ha på disse?

takk
//M

Hva man SKAL gjøre får noen andre avgjøre.

Jeg skrur OSB i reglene med 40mm gipsskrue og deretter skrur jeg gipsen i osbn i henhold til gipsprodusentens anvisning. 30mm er tilstrekkelig til dette. Gipspanelenes skjøter forskyves.

Jeg brukte sponplateskruer til OSB, glem ikke 2mm avstand mellom OSB platene, jeg banket inn et par dykkelspiker som avstand.

Mhellstrand skrev:
Hei
Søkefunksjonen ser ut til å tulle litt siden jeg mener dette har blitt diskutert mer enn 1 gang her på forumet menmen jeg kan ikke finne riktig ...

Spørsmålene er: Jeg skal montere OSB + 6mm gips hjemme på et par vegger med stendere.

1 Skal jeg feste opp osb-platen litt "passelig" og så dra skruven gjennom både gipsen og osb'en?
2 Hva bruker jeg for skruer og hvilken dimensjon skal jeg ha på disse?

takk
//M
Om du vil henge noe på veggen kan du bruke dobbelgjengede skruer til osb som du skruer ganske tett, cc20 hvert fall. Når du skrur gipsen er det jo bra om også den skruen går gjennom stenderen, da vet man at det sitter igjen.

Husker aldri hva skruen heter, hilti har en egen som fungerer kjempebra men dyr, googlet litt og Danogips har en som heter Cresco F som er ment for gulv men har samme funksjon.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/screws/index.html

Om man føler at man trenger å skru gipsen i stenderne også, kan man jo fundere på hvorfor man satte opp OSB i utgangspunktet.....

Skrur man med vanlig billig 40mm skrue, så vil OSB-platen tåle hva som helst du måtte ønske å henge på veggen. Det er innfestingen i OSB-platen som vil være begrensningen, ikke innfestingen av OSB-platen i stenderne.

• Liker
nitram66
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om man føler at man trenger å skru gipsen i stenderne også, kan man jo tenke over hvorfor man satte opp OSB fra start.....

Skruer man med vanlig billig 40mm skrue så vil OSBen holde for hva som helst du kan tenke deg å henge på veggen. Det er innfestningen i OSBen som vil være begrensningen, ikke osbens innfestning i stenderne.
Å skru gipsen i stenderen var jo som jeg skrev bare bra om man kunne gjøre det, når man likevel holder på, men som sagt ingen nødvendighet.

Det andre, angående vanlig 40mm gipsskrue, selvfølgelig fungerer det også, men den drar ikke like bra som en dobbelgjengede, så mitt tillegg var om Ts hadde tenkt å henge noe tungt så kan det jo være bra å vite at det finnes før han starter og deretter tar stilling til hvordan han vil gjøre det.

Ps: På noen store byggeplasser får man ikke skru osb'n med gipsskrue, men det kommer an på hvem som er materialbestyrer og formann.:rolleyes:Ds

Men den skruetypen du snakker om med en ekstra gjenge på (typ cresco f du lenket til) har ingenting med ekstra holdfasthet å gjøre - det handler om å forsenke skruhodet.

MathiasS skrev:
Men den skruetypen du snakker om med en ekstra gjenge på (typ cresco f du lenket til) har ingenting med ekstra holdbarhet å gjøre - det handler om å forsenke skruhodet.
Den presser ned/sammen platen bedre, (blir aldri villgjenger) men som du skrev så forsenker den jo også, den jeg lenket til er jo til gulv men de har samme funksjon.

Hva er grunnen til å forskyve gipsfugene? (ja jeg er "Åsa-Nisse" på dette!!)

MathiasS skrev:
Hva man SKAL gjøre får noen andre avgjøre.

Jeg skrur OSB i stenderne med 40mm gipsskrue og deretter skrur jeg gipsen i osbn ifølge giprodusentens anvisning. 30mm er nok til dette. Gipsskivenes fuger forskyves.

Mhellstrand skrev:
Hva er grunnen til å forskyve gipsskjøtene? (ja jeg er "Åsa-Nisse" på dette!!)
Blir stødigere og du unngår generalskjøt for lyd osv.

For tydelighetens skyld. Gipsskjøtene forskyves sammenlignet med osb-skjøtene.

Hopper inn med et annet OSB spørsmål!

Når man setter OSB skal man sette plastisk fugemasse rundt platene slik man gjør med første laget gips for å lyddempe?

Kan/bør man også sette det rundt apparatboksene?

man kjører med vanlige gipsskruer 2 lagskruene på osb.
skal man henge noe tungt på veggen da hadde jeg ikke valgt osb, men vanlig konstruksjons plyfa...
osb er egentlig en skive som er sammenpresset med masse flis...
ikke direkte bra å henge tunge ting i.

saken er den at første skive skal mer eller mindre skrus like mye som andre laget, altså fullskrues...

å skru gipsen i stenderne synes jeg føles godt i hodet at man har gjort, men ikke nødvendig...
forskyv skjøten som nevnt tidligere...
mvh
estwing

Jeg tror det er bra å tydeliggjøre hva "tungt" er. 100kg er ikke tungt om man har mer enn ett festepunkt. Jeg kan knapt tenke meg noe som man normalt vegghenger i et hus som ikke kan henges i en OSB-plate.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.