Jeg hadde brukt skruestift og noen matchende hattmutter, da går det også an å løsne rekkverket ved behov uten å forringe innfestningen i gulvet. Vi trengte å gjøre det en gang da vi skulle opp med en 160 seng som vi hadde båret ned da vi ikke hadde noe trapperekkverk.
Jeg lurer ganske enkelt på hvor jeg kan finne passende skruer som ser noenlunde bra ut også.
Underlaget består av 8mm laminat, og 2 lag med 22mm gulvspon
Fant et bilde på nettet som i prinsippet er slik jeg skulle ønske å ha det.
Hvor finner jeg disse skruene?
Bildet viser stolper fra rekkebutiken, og det er plastlokk som du ser, de dekker vanlige franske skruer som holder stolpene.
Jeg byttet disse mot 25cm lange skruer jeg fant på Hornbach så jeg kunne forankre mitt rekkverk i betongplaten under og ikke bare feste i det oppregulerte gulvet. Det blir ganske store krefter når man lener seg på 1m lange stolper
12 mm hull og en bolt rett igjennom eller fransktype 10 cm inn i bra tre holder en bil av mindre størrelse, du skal jo ha fire innfestinger, så den risikoen du frykter er overdrevet, verre da om noen klatrer over
Jeg ville nok sikte på det som Peter2400 sier med en mutterhatt, en sånn dekker inn og blir pen, samt fire stykker innfestninger blir bra sterkt, se bare til at det finnes noe å dra i under, og bor først med en bor som er 2 mm tynnere enn kjernen på skrudedelen, da biter det bra i sponet, ellers vil sponet flake ut på baksiden.
Ja det har de ser ut slik, eneste bildet jeg fant det var ett år siden jeg satte opp rekkverket.
På stolpene som jeg har finnes det så klart ingen forsenkning. Bare et hull rett igjennom.
Kunne du prøve å måle omtrent hvor tykt gods du har på platen?
Ser ut som totaltykkelsen er omtrent lik som de jeg har.
Tenker at man kunne frest opp hullene så det blir en forsenkning
Deretter feste med fransk skrue
Oh deretter sette på et deksel over hver.
Da burde det nok bli pent
Godstjokheten er 16mm på mine. Da jeg ikke vil låse fast tregulvet gjorde jeg en spesial. Boret store hull gjennom tregulvet så det kan bevege seg og deretter brikke mot gulvsponten under og en rørmuffe for å få høyden mot stolpen. Stolpene spenner mot gulvsponten som ligger oppreist på betongplaten.