Hei
Har en innvendig vegg av mexitegel som tidligere huseiere har konstruert. Står nå i ferd med å skru opp min skikkelig tunge 50" plasma-TV på den.
Ble imidlertid ganske usikker. Er det i det hele tatt mulig? Kan veggen sprekke/velte? Er materialet for porøst? Hvordan borer jeg? Type bor og i fugen eller steinen? Hvilken plugg?
Eller er det bedre å bore gjennom hele teglsteinen og forsøke å treffe en lekt bak?
Hjelp! :x
Jeg ville aldri i livet festet TV-en i mexitegl (kanskje en god anledning til å rive ut elendigheten?)..... Finn ut hva som finnes bak dette og avhengig av materialet der, fest TV-en på en passende måte.
En TV er ikke spesielt tung, så det går alltid an å finne løsninger, men å feste i mexitegl som man ikke vet om sitter fast eller ikke, det er ikke smart.
Veggene ellers er gipsplater med trelekter bak. Således finnes vel det samme bak mexiteglet. Hvis jeg måler ut hvor trelektene bør være, så kanskje jeg kan dra skruer hele veien dit.
Festet for TV-en er sikkert laget for flat vegg, jeg ville vurdert å skru opp en 15 mm kryssfinerplate med bolter for TV-festet. Platen skrus med lange skruer inn i bjelken, enklest gjennom fugene (du kan bare bore opp hullet i fugen med en skrutrekker og betongbor (eller et trebor du ikke er redd for)).
Høres ut som en bra plan. Bruk 6mm treskrue for å feste i stenderne.
Jeg ville boret med murbor uten slag, og hvis det ikke fungerer, ville jeg brukt en vanlig bor for å bore i teglsteinen, fortsatt uten slag. Teglsteinen er antagelig mye mykere enn fugen.
...du kan bare bore opp hullet i fugen med en skrutrekker og betongbor (eller en trebor du ikke er redd for...
Det er jeg ikke enig i. Men en bra steinbor (har små hardmetallplater i spissen) og en slagbormaskin (sjelden en skrutrekker) kan du bore i både stein og fug. Men en trebor kommer man ingensteds om ikke fugen er i veldig dårlig stand.
Hvordan ser holderens veggplate ut? Skal TV-en kunne svinges ut fra veggen, eller ligger den plant mot veggen?
Jeg målte ut reglene nøyaktig og boret deretter med en vanlig betongbor (ikke slagbor) rett gjennom fugene og inn i reglene. Brukte også plugg. Gikk utmerket og sitter nå som fjellet hva det virker. Veggfestet passet ganske bra uten plywood plate. Takk for tipsene!
Plugg i trestender? Det er jo dårligere enn en bra treskrue, hvorfor gjorde du så? Vanskelig å rette opp nå også, siden hullet du har laget burde være 8-10mm....
Det føltes så i alle fall. skruene var jo skikkelig lange også. At det virkelig var regel bak kjentes jo tydelig med boremaskinen også. Well well, nå sitter den der den sitter og noen mer belastning enn nåværende kommer jo aldri.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.