Hei,
Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet fra 50-tallet. Da jeg gikk rundt og banket litt på veggene, merket jeg at noen nesten hørtes ut som gips. Etter å ha sett noen mislykkede forsøk på å henge opp hyller i garderoben, oppdaget jeg imidlertid at det var veldig porøs betong, omtrent like tykk som en gipsplate. Innenfor var det enda porøsere. De hadde klart å få opp hyllene, men jeg tør ikke ta dem ned for å se hvordan de er festet.
Jeg prøvde å bore uten slag med en 5 mm bor. Kom inn et stykke, og så føltes det som om jeg traff en form for stein. Boret gled til siden, og hullet ble i stedet ujevnt, for grunt og ca. 7 mm. Etter å ha sett den slaktede veggen i garderoben var jeg ikke lysten på å prøve mer enn det. Jeg så da på lettbetongskrue, men ingenting stemte overens med dimensjonene jeg trengte. Da jeg hadde sett et par helt vanlige spiker i noen av veggene, prøvde jeg å sette en spiker i garderoben. Gikk inn uten problemer, og den satt. Prøvde med en helt vanlig treskrue, og den gikk inn like lett som om det var gips. Den satt også bra. Så jeg satte opp mine små sponplatehyller fra IKEA direkte med treskrue. 3 hyller med 3 skruer hver, maks ca. 1 kg vekt... samt 1 hylle med 2 skruer og maksvekt ca. 600 gram.
Tror dere at dette vil holde oppe? Jeg har aldri støtt på slike vegger før. Det føles som at skruene sitter fastere enn bare direkte i gips, men tør man stole på at det holder seg?

Du får se tiden an, inget glass/porselen på hyllene bare, kun myke ting, det går an å få det til å sitte hvis du tar det samme som nå, men noen langbord horisontalt, med mange skruer inn i veggen og deretter konsoller som festes i dem, sørg for at det som skal bære hyllene står mot gulvet, da er det bare for tipping utover at de i veggen skal holde.

J jonaserik skrev:
Du får se tiden an, inget glas/porslin på hyllorna bare, kun myke ting, det går an å få det til å sitte om du tar samme som nå, men noen langbjelker horisontale, med mange skruer inn i veggen og deretter konsoller som festes i dem, sørg for at det som skal bære hyllene står mot gulvet, da er det bare for tipping ut at de i veggen skal holde.
Er type lette leker i plast på to, så noen lette små fotorammer og noen lys på to. Mener du at det kan hende at skruene trekkes ut av hullene med tiden?
"Det går an å få det til å sitte om du tar samme som nå"... hva mente du der? :)

AXS
Jeg gjør det så hjemme, skru rett inn i veggen. Tåler masse vekt, men ikke bevegelse i det hele tatt.

Bruker gipsskruer da de er ordentlig harde.

AXS AXS skrev:
Jeg kjører så hjemme, skrue rett inn i veggen. Klarer masse med vekt men ikke bevegelser i det hele tatt.

Bruker gipsskrue da de er ordentlig harde.
Så sørg for at det sitter, hold øye med det men gi fan i å bevege hyllen aka jokke for å sjekke at det sitter.

AXS
Akkurat!

• Liker
cryssarn
  • Laddar…
Hadde nøyaktig samme mög da vi bodde i en leilighet fra 50-tallet.
Fylte hullet med sparkel, i med betongplugg.
Lot det tørke.
Så i med skrue.
32-tommeren falt ikke ned på kjøkkenet.

• Liker
cryssarn
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Hadde akkurat samme problemer når vi bodde i en leilighet fra 50-tallet.
Fylte hullet med sparkel, i med betongplugg.
Lot det tørke.
Så i med skruen.
32 tommeren falt ikke ned i kjøkkenet
Problemet er bare at jeg ikke kom dypt nok til å få inn pluggen. Til tross for at jeg ikke bruker slagfunksjonen så hopper boret oppover og til siden.

M mugatu skrev:
[lenke]
denne skruen drar bra direkte i lettbetong. Den går også å skru direkte i vanlig betong hvis man forborrer med 4 mm borr.
Takk, skal lagre siden. Vet ikke hvor bra det er å bytte skruene og bruke samme hull.

C cryssarn skrev:
Problemet är bara att jag inte kom tilstrekkelig dypt for å få inn pluggen. Til tross for at jeg ikke bruker slagfunksjonen, hopper boret oppover og til siden
Kjenner igjen det. Ble hardere på visse steder.
Tror vi hadde tegl bak noe puss som var som sand. Kom ut rødt pulver ved boring.

Du må nok prøve å slå på slagfunksjonen og et godt betongbor.

C cryssarn skrev:
Takk, skal lagre siden. Vet ikke hvor bra det er å bytte skruene og bruke samme hull
man pleier ofte bare ha en sjanse hvis man skrur direkte. Begynner man å bakke eller bytte ut skruen så kan det være kjørt

• Liker
cryssarn
  • Laddar…
M mugatu skrev:
man brukar ofte bare ha en sjanse om man skrur direkte. Begynner man å bakke eller bytte ut skruen så kan det være kjørt
Jo så er det jo. Lar det være da, merker jeg at det begynner å løsne så bestiller jeg skruene og lager nye hull. Ellers sitter jeg med 12 ekstra hull i veggene

tommib
Det høres jo veldig mye ut som at det første laget er puss og ikke noen lettbetong. Hva som er bak er vanskeligere å svare på.

Jeg ville undersøkt veggkonstruksjonen litt mer før noen definitive beslutninger. Høre med styret kanskje? Legge opp bilder her kanskje?

• Liker
cryssarn
  • Laddar…
P Pyka skrev:
Kjenner igjen det. Ble hardere på noen steder. Tror vi hadde teglstein bak noe puss som var som sand. Kom ut rødt pulver ved boring.

Du må nok prøve å sette i gang slagfunksjonen og et bra betongbor.
Bruker en Bosch bor hvis jeg ikke husker helt feil. Prøvde slagfunksjonen også, men det ble bare raskere utvidet. Kanskje en 4mm ville vært bedre. Spørsmålet er bare om min foreløpige løsning fungerer en liten stund. Er vel en 3-400 gram/skruv omtrent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.