Hei!
Er ny på dette forumet. Eller har lest dere i 3-4 måneder nå. Jeg og min samboer har vært på vei til å kjøpe hus, men nå endelig er det gjort :)

Et lite, koselig 45 kvm hus med falurödfärg og hvite kanter (eller de er svarte, men burde være hvite :p)

Nå til en av mine betraktninger. Jeg har mange siden det er et hus fra 32, men vi begynner med det enklere.

Ettersom huset kun er 45 kvm boareal og 40 kvm biyta (kjelleren) og kjelleren har omtrent en dybde på 1.8 på sine lave steder, er det ganske bra om vi kunne pigge ut kjelleren og få litt høyere takhøyde.

Dessverre ligger det linoleumfliser limt med svartlim på ca 50% av kjelleren. Trolig asbest.

Hvis jeg har forstått det riktig, finnes det 2-3 måter å gå frem på (kanskje flere)

1. Bruke en pigghammer direkte på gulvet. Ulempen der føler jeg er at asbesten da troligtvis vil flomme fritt.
2. Prøve å skrape bort linoleumflisene og svartlimet, og deretter pigge bort gulvet.
3. Sage 10 cm x 10 cm store fliser og så plukke bort det. Fordelen er vel at det burde bli mindre støv fra asbesten og så plukke bort dem én og én. Ulempen er vel at det kanskje er mer arbeid, vet ikke. Kanskje dyrere enn å pigge?
4. ?

Så hvilken måte synes dere høres mest fornuftig ut? Finnes det andre alternativer?

Kan legges til at det er ganske fuktig i kjelleren, men siden kjelleren står høyt opp og på fjell, håper jeg at fuktigheten kommer på grunn av linoleumflisene, vi begynner der, så kanskje vi må drenere og isolere neste år :)

Det er ikke sikkert at du kan pigge opp og senke gulvet 2 dm, spesielt ikke om du trenger å grave ut 50 cm for å isolere og legge kapillærbrytende under gulvet. Ofte er eldre hus bygget med en betongsåle som er dobbelt så bred som veggen, og den er alt som holder veggen. Graver du ut så må dette støtten kompletteres med en ny såle under den eksisterende for å opprettholde støtten.

Finnes et medlem som har gjort dette på sitt hus, vil minnes at det var en ganske omfattende prosess og tok lang tid.

Angående å pigge ut sålen med asbestbundet lim, så med engangsoverall, halvmaske med P3 filter, stooor Hilti og en rennende vannslange som fukter overflaten hele tiden, så tror jeg ikke det er så farlig.

Okei.
Ja alt med beskyttelse og så har jeg forstått.

Kjedelig at det kanskje ikke går an å senke, men om man bare vil fjerne platene og asbesten, er det vann og sånn slipemaskin som gjelder da eller?

Det dumme er at det er litt forskjellig høyde i rommene, noen er 2m og noen er 1.8m, men det må man kanskje leve med. Det viktigste føler jeg er å få bort linoleumplatene.

Jeg og min samboer snakket om en ting forresten, vi har en ragdoll (katt) hva gjør man med ham? Ut med ham i hagen eller? Det er en innekatt som hater å være ute, men man kan kanskje tvinge ham en helg. Tenker med asbesten. Eller er det trygt for ham, han er jo i overetasjen, så plastdekking + vann burde være nok (synes jeg i alle fall)

Du kan leie en dammmåler og montere i et kjellervindu f.eks, så skaper du undertrykk i kjelleren slik at luften ikke kan suges inn ovenpå. Med vannet som binder eventuelt støv på gulvet så skal det gå bra. Om du ikke bil ut gulvet så kan du ta det litt roligere med vannet, det går an å leie støvsuger med vannfilter/HEPA-filter som tar asbesten (litt usikker på hvilket nivå man må legge seg på).

Hvordan vet jeg egentlig om jeg kan pigge kjelleren eller ikke? Huset er bygd på noen ganger. På den "nye" delen (for veldig lenge siden) går fjellet inn i grunnmuren, men i den gamle delen (der jeg vil pigge) gjør det ikke det. Så forhåpentligvis finnes det en ordentlig grunnsåle og slikt der.

men vent nå! Du skrev at de hadde dobbel bredde på sålen. I de rommene jeg vil pigge ut, er halve veggen dobbelt så bred. Jeg og min pappa funderte på hvorfor det var sånn, men var det tidligere grunnsålen? Vet at trappen ned til kjelleren ble laget samtidig som den "nye" delen av kjelleren ble laget (typ 42 eller noe sånt), så de har kanskje allerede pigget og forsterket, men ikke pigget nok? Hmm høres ut som om man bør få inn en ekspert på dette. Noen som kan anbefale noen i sørlige Stockholm. Bor i Tullinge.

Ekspert høres bra ut, spesielt om det er ute og ombygd i omganger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.