Jeg skal bygge ut sommerhytta om 3 uker og kommer til å rive en del av en yttervegg. Ved denne rivningen vil en tilbygging bli bygget med takstoler i motsatt retning. De gamle takstolene må veksles av. Jeg vil ikke ha en avveksling som henger ned i rommet under, men ønsker at innertaket skal gå ubrutt i hele rommet. Jeg har fundert på en masse løsninger og vedlegger et dokument med tre prinsippløsninger.
Alt 1: Å bruke en takstol som avveksling så er jeg bekymret for hvordan innfestningen skal kunne bli tilstrekkelig sterk. Jeg er redd for at avvekslingsbjelken sprekker opp da det blir store krefter vinkelrett fiberretning.
Alt 2 med Limtrebjelke krever en del tilpasninger i oppleggsende som svekker bjelken. Det kreves en ganske høy bjelke ca 450 mm. Også i dette tilfellet er innfestningen problemet da man henger inn de avvekslede takstolene i underkanten på limtrebjelken.
Alt 3. Å bruke en U- eller I-bjelke vil sannsynligvis kreve tilpasninger i bjelkeender med kapp- og sveisejobb som blir dyrt.
Har noen noen tips? Finnes det noen bra innfestningstype for trealternativene? Helst skulle man ønske å ha en sterk bjelke med bøyd overkant som kan "henges opp" på avvekslingsbjelken, da skulle man bare trenge å sjekke tverrkraftkapasiteten.

Alt 1: Å bruke en takstol som avveksling så er jeg bekymret for hvordan innfestningen skal kunne bli tilstrekkelig sterk. Jeg er redd for at avvekslingsbjelken sprekker opp da det blir store krefter vinkelrett fiberretning.
Alt 2 med Limtrebjelke krever en del tilpasninger i oppleggsende som svekker bjelken. Det kreves en ganske høy bjelke ca 450 mm. Også i dette tilfellet er innfestningen problemet da man henger inn de avvekslede takstolene i underkanten på limtrebjelken.
Alt 3. Å bruke en U- eller I-bjelke vil sannsynligvis kreve tilpasninger i bjelkeender med kapp- og sveisejobb som blir dyrt.
Har noen noen tips? Finnes det noen bra innfestningstype for trealternativene? Helst skulle man ønske å ha en sterk bjelke med bøyd overkant som kan "henges opp" på avvekslingsbjelken, da skulle man bare trenge å sjekke tverrkraftkapasiteten.
Hvorfor setter du ikke inn limtrebjelken (eller enda bedre en HE-bjelke som gir lavere byggehøyde) ovenfor underrammen i eksisterende takstol med opplegg på gavlene i eksisterende bygning og klemmer en kile mellom bjelken og overribben på eksisterende takstoler? Da kan du bære av hele takstolen før du river og trenger ikke styre med noen sammenkobling i det hele tatt. Men vil du likevel gjøre det, er kortlinger mellom eksisterende takstoler helt ute ved takfoten en vei å gå med BMF-byggbeslag (Gunnebo Bruk) i vinkelen mellom kortling og underrammens side en vei å gå. Den nye takstolen blir jo frittbærende på den andre retningen og berøres ikke av dette.
Opplegg for stålbjelken kan du ordne i veggene ned til grunn med firkantet stålprofil, typ: VKR, VVR (kald- henholdsvis varmvalse millimeterdimensjon) eller RHS (tommeldimensjon). Så er de også skjult.
Opplegg for stålbjelken kan du ordne i veggene ned til grunn med firkantet stålprofil, typ: VKR, VVR (kald- henholdsvis varmvalse millimeterdimensjon) eller RHS (tommeldimensjon). Så er de også skjult.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg fulgte med i resonnementet ditt angående kortlinger.
Skal man sette inn korte bjelker mellom takstolene med vinkelbeslag, eller er BMF-beslag en spesiell type? (fant ingen beslag med det navnet på Gunnebos nettsted)
Hvordan håndterer man bæringen? Skal man feste inn kortlinger i den nye takstolen/limtredrageren?
Takknemlig for hjelp!
Årsaken til at jeg gjerne vil ha bæringen ute ved enden på eksisterende takstoler, er at det finnes en grunnmur nedenfor denne. Man får et meget godt opplegg for søylene mao.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg fulgte med i resonnementet ditt angående kortlinger.
Skal man sette inn korte bjelker mellom takstolene med vinkelbeslag, eller er BMF-beslag en spesiell type? (fant ingen beslag med det navnet på Gunnebos nettsted)
Hvordan håndterer man bæringen? Skal man feste inn kortlinger i den nye takstolen/limtredrageren?
Takknemlig for hjelp!
Kortlinger mellom eksisterende takstolsføtter, forankret med BMF-byggbeslag (type 105 med forsterkning) til dem, spikret med ankorspiker (alt. skrue) for ½ tverrkraft for eksisterende takstolsben (andre halvdel tas fra andre siden). Ny takstol (med forsterket underramme for aktuell spv. og last fra eksisterende takstol) nærmest eksisterende hus (alt. en limtredrager istedenfor ny forsterket takstol). Til den spikres kortlingene med tilstrekkelig antall spikre (helst i en spikret limt forbindelse alt. skrulimt) for aktuelle tverrkrefter. (Deretter kan du bygge en oppstivet takstol på limtredrageren og stikktakstoler til to planker på eksisterende takstoler i vinkel p.b.s.)
Du kan rekvirere Gunnebos katalog over innfestingselementer per tlf. 0490-231 00 eller telex 3910. Hovedkatalogen inneholder dimensjoneringsanvisninger for beslagene, som du finner i Håndverkerkatalogen. Biltema fører en god del av dem. Type 105 heter art.nr: 19-624 hos dem. Men enda bedre er å henge opp takstolene til den nye bæringen ved hjelp av en bjelkesko som hos Biltema har art.nr: 19-601. Tilsvarer 'normal' eller type A/B hos Gunnebo med et nummer avhengig av dimensjon.
Du kan rekvirere Gunnebos katalog over innfestingselementer per tlf. 0490-231 00 eller telex 3910. Hovedkatalogen inneholder dimensjoneringsanvisninger for beslagene, som du finner i Håndverkerkatalogen. Biltema fører en god del av dem. Type 105 heter art.nr: 19-624 hos dem. Men enda bedre er å henge opp takstolene til den nye bæringen ved hjelp av en bjelkesko som hos Biltema har art.nr: 19-601. Tilsvarer 'normal' eller type A/B hos Gunnebo med et nummer avhengig av dimensjon.
Høres veldig bra ut, spesielt å overføre kreftene til limtrebjelken via spiklilmet forbindelse med kortlinger. Som jeg ser det er fortsatt det svake punktet koblingen mellom den gamle takstolen og kortlingen. Oppleggingsreaksjonen for takstolen er ca. 14 kN. Er det mulig å:
1) Overføre kraften via spiker til kortlingen
2) Kan kortlingen håndtere denne kraften når beslagene kommer til å være nær dens endetre? Er ikke risikoen for flising stor?
2) Kan kortlingen håndtere denne kraften når beslagene kommer til å være nær dens endetre? Er ikke risikoen for flising stor?
Siden det blir enkle skjærforbindelser med 14kN/2 per side, må du regne med 10 spiker/skruer i hver vinkel mot takkonstruksjonen og kortlingen. Da havner du på moderate 0,7 kN per spiker, og det tilsvarer en spiker nr. 43. Alle spiker sitter da ikke i kantene, så risikoen for flising er ikke stor. Men det var også derfor jeg i neste siste setning skrev: "Men enda bedre er å henge opp takkonstruksjonene til den nye bæringen ved hjelp av en bjelkesko som hos Biltema har art.nr: 19-601." Da hviler takkonstruksjonen i bjelkeskoen, og du trenger bare forankre den mot glidning med noen spiker/side.Gugge Grön skrev:Høres veldig bra ut, spesielt det å overføre kreftene til limtrebjelken via spikret forbindelse med kortlinger. Som jeg ser det, er vel fortsatt det svake punktet koblingen mellom den gamle takkonstruksjonen og kortlingen. Opplagsreaksjonen for takkonstruksjonen er ca 14 kN. Er det mulig å:
2) Kan kortlingen håndtere denne kraften da beslaget kommer til å sitte nær dens endetre? Er ikke risikoen for flising stor?
Kombinerer du begge måtene, får takkonstruksjonen både bukseseler og belte i opphenget. Om det er en gammel takkonstruksjon som er utført med lasker (bordskinner) i knutepunktene, er det også fra den synsvinkelen bedre med begge deler, siden man aldri vet helt hvordan knutene er spikret. Om uheldet skulle være ute, er det 75x28, avfyrt med pepparsprutan, uten noe som helst tanke på hvor de gjør best nytte. Det holder så lenge underrammen ligger opplagt på hammerbåndet, men forsvinner den understøttende opplaget, må spikerne ta skjærkrefter som de ikke er beregnet for.
Vurderer selv å gjøre en lignende tilbyggnad, og har akkurat samme alternativ på avveksling. Er ev. også inne på å ha ryggåstak på ny del og da også på bef. del... men det kan hende at det er totalt økonomisk uforsvarlig...
Vurderer selv å gjøre en lignende tilbyggnad, og har akkurat samme alternativ på avveksling. Er ev. også inne på å ha ryggåstak på ny del og da også på bef. del... men det kan hende at det er totalt økonomisk uforsvarlig...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjälp med avväxling bärande vägg
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Dolda fel? - Hjälp uppskattas!
Juridik -
Omfordeling bærende vegg, hjelp med beregning!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Søker konstruktør for hjelp med avveksling bærende vegg.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Anmäla hemförsäkring? Dolda fel? Åtgärda först? Hjälp önskas
Försäkringar