3.207 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
Plate materiale til dør katteloft
Hei
Har to kott og har forberedt 2 x 120 x 120 hull for montering av dører.
Har kjøpt spesialhengsler modell kjøkkenskap, men tåler mer vekt. Kjøpt via Theofils.
Nå har jeg testet å lage en løsning i MDF, men ble ikke helt fornøyd.
Forutsetninger.
Materialet bør være minst 16 mm for å kunne sette inn gryten (hengsler), disse må forsenkes 12 mm.
Problemer oppstår med MDF når hengslene skal festes, fordi skruene bare kan være korte slik at de ikke stikker ut på forsiden.
Hullene er mellom to støtteben til takstolene.
Hva skal jeg søke etter av materialer som er mer egnet enn MDF?
Takk på forhånd.
Har to kott og har forberedt 2 x 120 x 120 hull for montering av dører.
Har kjøpt spesialhengsler modell kjøkkenskap, men tåler mer vekt. Kjøpt via Theofils.
Nå har jeg testet å lage en løsning i MDF, men ble ikke helt fornøyd.
Forutsetninger.
Materialet bør være minst 16 mm for å kunne sette inn gryten (hengsler), disse må forsenkes 12 mm.
Problemer oppstår med MDF når hengslene skal festes, fordi skruene bare kan være korte slik at de ikke stikker ut på forsiden.
Hullene er mellom to støtteben til takstolene.
Hva skal jeg søke etter av materialer som er mer egnet enn MDF?
Takk på forhånd.
Bjørkefiner i 16 -20mm. Vil du få døren til å se litt mer elegant ut kan du fese av kantene som en 5cm bred faskant ned til halve tykkelsen eller noe. Går det også å lime hengslene for ekstra feste?
Å lime går fint. Hvilken lim?Thiger skrev:
Hadde noen tanker om tykkere MDF enn jeg har nå, men ditt tips om bjørkfiner føles bedre.
Montasjelim av noen sort fungerer bra, spesielt siden du også skrur.
Be dem målsage dørene direkte hos byggevarehandelen, de fleste har veggsag
Be dem målsage dørene direkte hos byggevarehandelen, de fleste har veggsag
Thiger skrev:
Nå fikk jeg hodebry.
Bjørkfiner var ikke så billig direkte.
Bjørkfiner blir ikke like "glatt" som mdf ved maling.
Kanskje teste 16 eller 19 mm mdf for ikke så mye penger, og funker det ikke så kan jeg lage noe av den. Og så som plan B skaffe bjørkfiner.
Eller satse på bjørkfiner direkte.
Hvis man limer og bare har tykkelsen av én plate, ville mdf funke tro?
En mdf 300 kr ca
En bjørkfiner 1400 kr ca
Test med tykkere mdf. Skulle det ikke funke så kan du jo velge "bp" neste gang 
Ja i alle fall 67% av hånden er "statlig" uansett hvordan man oppfører seg
Feiner pleier å fungere bra. Ellers borre med en større bor og ta resten med stemjern
Feiner pleier å fungere bra. Ellers borre med en større bor og ta resten med stemjern
Skal hente kappet materiale i dag.
Spørsmål.
Som støtte for delen som ikke er dør, skal man sette L-jern eller skal man ha regel modell tykk.
Spørsmål igjen
Skal legge heldekkende teppe i rommet som avsluttes ved en trapp. Finnes det type terskler som er som L? Så de går ned litt over kanten. Ser penere ut om det finnes terskel som kan dekke så man ikke ser gulvsponet som teppet ligger på.
Spørsmål.
Som støtte for delen som ikke er dør, skal man sette L-jern eller skal man ha regel modell tykk.
Spørsmål igjen
Skal legge heldekkende teppe i rommet som avsluttes ved en trapp. Finnes det type terskler som er som L? Så de går ned litt over kanten. Ser penere ut om det finnes terskel som kan dekke så man ikke ser gulvsponet som teppet ligger på.
Skulle nesten trenge å se et bilde eller prinsippskisse for å være helt med på hva du mener
Mitt hus har vegg-til-vegg-teppe i overetasjen og i trappen. Og det er kledd med eikelister på kantene som en form for minitrøskel. Trappetrinnene er bygd som en u med andre ord.
Takk for info. I mitt tilfelle skal teppet slutte akkurat når man kommer opp for trappen. Mitt problem er at gulvspånplaten som teppet ligger på vil synes når man går opp i trappen.VidarH skrev:
Kan du ikke gå med teppet over kanten for å dekke sponen, og bare sette en standard list der den så slutter?Micro553 skrev: