Har tre benkeplater som skal skjøtes til en "U". Kantene er avrundet og spørsmålet er hvordan jeg best mulig skjøter dem sammen. Skal jeg satse på diagonale kutt i hjørnene, eller vinkelrette? Hvordan gjør jeg skjøtene usynlige på best mulig måte?

Det finnes skjøtelister av aluminium, men det blir ikke så pent.
Jeg ville ha laget rette skjøter. Det er litt trøblete siden du må gjære selve avrundingen, men er man nøye fungerer det. Fres/sag inn en kjeks i skjøten og fres inn spesielle beslag for skjøting på undersiden.

• To illustrasjoner av trestykker med merkede ender og teksten "Rundad kant" ved den ene enden for å vise skarvmetoden som diskuteres.
Så tenkte jeg, men hva er en "kex"?

En såkalt lamellkex er en liten oval riflet trebitt. Fungerer som en treplugg, bare mer presist og sterkere.

Edit: Sjekk her

Tenkte bare å tydeliggjøre, du trenger altså å bruke en lamellfres for å frese ut spor i skjøteflatene og deretter lime inn lamellkex med 15-20 cm mellomrom.

Nå begynner det å bli overkurs og risikoen er jo overhengende for at man gjør feil på platen om man aldri har gjort det før. Og da finnes det ingen vei tilbake. Ny plate.
Jeg får nok finne på noe annet.

zingo skrev:
Nå begynner det å bli overkurs og risikoen er jo overhengende for at man gjør feil på platen hvis man aldri har gjort det før. Og da er det ingen vei tilbake. Ny plate.
Jeg må nok finne på noe annet.
Øv på å sage og sammenføye noen rester av benkeplater før du gir deg i kast med det riktige materialet.

God idé, men jeg har ingen restskivor ennå.

Skulle om jeg var usikker dra til et snekkerverksted så kunne de tilpasse platene til hverandre på en profesjonell måte. Vær nøye med å få med veggvinklene som platene skal ligge mot, lag eventuelt maler av vanlig lekter eller noe annet treverk du har så kan de overføre vinkelen direkte til platene. Lykke til.

zingo skrev:
Bra idé, men jag har inga restskivor ännu.
Bruker kunne få gratis restskiver på K-rauta, Silvan, Bauhaus etc om man spør. Det finnes 2 typer av restskiver, de som selges for typ 200 kr meteren som er større og kan brukes til noe, samt de som uansett havner i søppelcontaineren. Disse ment for søppelcontaineren har rare former og er ujevnt saget etc. De er dog utmerkede å øve på.

Mikael_L
Jeg antar at det også går an å teste med litt gulvspån eller lignende, om det er noe du har litt til overs av.
Altså å frese + kixa, å teste den lille uttakningen i vinkel må du nok ha benkeplate til.

Skivene skal jo ligge på lekter som utgjør stommen for skap og hyller under de samme. Kan man ikke legge en lekt langs en skjøt og f.eks koble sammen lekt med skiver ved hjelp av et antall metallvinkler etter å ha saget så godt man kan?

johnnyz skrev:
Skulle om jeg var usikker dra til et snekkerverksted så de kunne tilpasse platene til hverandre på en profesjonell måte. Vær nøye med å få med veggvinklene som platene skal ligge mot
Word! Veggene vil nok ikke være nøyaktig 90 grader mot hverandre og skjøten i en benkeplate må bli *veldig bra* for at det skal være pent og så det ikke kommer ned vann og smuss i skjøten.

P
Vet noen hvorfor man i prinsippet alltid gjør som på Larsa's bild, i stedet for å sage skivene i 45° tvärs over?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.