Har tre benkeplater som skal skjøtes til en "U". Kantene er avrundet og spørsmålet er hvordan jeg best mulig skjøter dem sammen. Skal jeg satse på diagonale kutt i hjørnene, eller vinkelrette? Hvordan gjør jeg skjøtene usynlige på best mulig måte?
Man kan også frese et spor med sidfalsfres (http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=403634942&pf_id=SE-186120&dept_id=SE-) og lime i en remse kryssfiner.
Øv på å sage og sammenføye noen rester av benkeplater før du gir deg i kast med det riktige materialet.zingo skrev:
Skulle om jeg var usikker dra til et snekkerverksted så kunne de tilpasse platene til hverandre på en profesjonell måte. Vær nøye med å få med veggvinklene som platene skal ligge mot, lag eventuelt maler av vanlig lekter eller noe annet treverk du har så kan de overføre vinkelen direkte til platene. Lykke til.
Bruker kunne få gratis restskiver på K-rauta, Silvan, Bauhaus etc om man spør. Det finnes 2 typer av restskiver, de som selges for typ 200 kr meteren som er større og kan brukes til noe, samt de som uansett havner i søppelcontaineren. Disse ment for søppelcontaineren har rare former og er ujevnt saget etc. De er dog utmerkede å øve på.zingo skrev:
Skivene skal jo ligge på lekter som utgjør stommen for skap og hyller under de samme. Kan man ikke legge en lekt langs en skjøt og f.eks koble sammen lekt med skiver ved hjelp av et antall metallvinkler etter å ha saget så godt man kan?
Word! Veggene vil nok ikke være nøyaktig 90 grader mot hverandre og skjøten i en benkeplate må bli *veldig bra* for at det skal være pent og så det ikke kommer ned vann og smuss i skjøten.johnnyz skrev: