Hei!

Har et par funderinger.

Holder på å renovere vårt lille kjøkken og skal ta bort deler av en vegg. Det er bare en veggbit som stikker ut 60cm fra veggen, den er laget i gips.
Har fjernet gipsplatene og disse var festet i to "aluminiumsprofiler", en i taket samt en nærmest veggen samt en trestender som går fra gulv til tak. Jeg kan ikke tenke meg at veggen har noen bærende funksjon da både megleren konstaterte at veggen ikke var bærende konstruksjon samt at vi har sett at naboen har fjernet denne veggstumpen.

Skal nå fjerne disse aluminiumsprofilene men de er festet med noe jeg ikke har støtt på tidligere, kan det være en form for betonganker? Hvordan tar jeg lettest bort disse? Det ser ut som å være en skive samt et blankt hode på skruen.

Kjøkkenet er lite og U-formet og tanken er at arbeidsplaten skal henge over den delen av veggen som blir igjen (dvs ca 90cm av veggen blir igjen) og benkeplaten skal henge over ca 15mm.

Det er en "fordypning" i taket der skinnen sitter, anslagsvis 1-2cm dyp, hvordan fyller man igjen denne på beste måte? Finnes det en spesiell type sparkel eller lignende som passer for dette formålet? (Slik at det ikke er altfor rennende og bare søler ned=) )

Lite U-formet kjøkken under renovering, med delvis fjernet gipsvegg og åpen ramme. Gardintrapp står klar med verktøy og materialer rundt.

Aluminiumskena fäst i en vägg med synlig skruv och bricka, används i ett renoveringsprojekt för att stödja en gipsskiva.

Vegg med fjernet gipsplater, avslører en aluminiumsskinne i hjørnet av et lite kjøkken, vedlagt til taket med skruer.

Betongvegg? Ser ut som boltepistol.

Stemmer bra at det er betongvegg. Skal jeg prøve å bore ut dem eller er det bare å prøve å få grep om hodet og dra rett ut?

Takk for raskt svar!

Pleier å gå bra å slå bort med kubein og hammer eller et stemjern man ikke er redd for.

Jeg tror heller ikke at veggen er bærende men da er jeg ingeniør og ikke megler ;)

Et tips er å ikke lytte til meglere i det hele tatt når det gjelder bygningstekniske spørsmål. Unntak finnes, men generelt er meglere ikke annet enn velkledde hestehandlere.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Forsøk IKKE å dra ut dem (jeg gjorde det i min leilighet med lignende spikplugg). Du vil få med deg en klump betong, og dermed få en del arbeid med sparkel. Bor i stedet med en 5mm metallbor midt på hodet.

Takk for tipset! =)

Blir til å bore da.

Har sjekket nærmere nå og kan rolig konstatere at det ikke kan være bærende da "aluminiumregeln" ikke engang går opp til taket, men stopper et par mm før, men det var betryggende å høre det fra en ingeniør.

Du har nok helt rett i at man ikke skal stole på meglere, vi har jo kjøpt andelsleiligheten ganske nylig og var med i mange budrunder etc før det. og visselig finnes det mange luringer der ute.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.