Hei!
Vi renoverer for tiden et av rommene i huset og har revet ned alt til bjelkelaget og måket ut gammel slaggstein og sagflis fra bjelkelaget og erstattet med steinull. På bjelkene skal nå gulvspon legges, og ut fra det jeg har lest flere steder, skal det legges kortlinger langs ytterhjørnene for å stive opp gulvsponet.
Mitt spørsmål er nå om det er greit å feste kortlingene i veggen (vi har kraftig spontet plank som vegger) slik jeg har gjort ifølge bildet, eller om det er bedre å feste dem i bjelkene? Har det noen egentlig betydning?
Det eneste jeg kan tenke meg er at det eventuelt kan oppstå knirk når man går på en bjelke der kortlingen ikke beveger seg, men bjelken gjør det og omvendt. Det motvirker man jo lett ved å korte kortlingene noe slik at de aldri ligger mot bjelkene.

(Gulvbjelkene er krysslagt og kortlagt i bjelkene et stykke inn i rommet samt i midten av rommet, om noen lurer, men det ovennevnte handler kun om kortlingen legges ved yttervegg for å stive opp gulvsponet)

• Trepaneler festet på en vegg, over synlig isolasjonsmateriale mellom gulvstøtter.
Skulle gjort akkurat som du har gjort, ser kanon ut.

• Liker
eddiw
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Skulle gjort precis som du har gjort, ser kanon ut.
Takk for svaret! Da fortsetter jeg på den banen :)

Skulle gjort precis som du har gjort, ser kanon ut.
Et spørsmål til. Hvordan bør jeg kortle her? Sikksakk-kortle og skru gjennom stenderne? Det ligger jo doble stendere, så da må jeg ha svinlange skruer i så fall..
Eller kan man bruke vinkeljern som man fester kortlingene med i stenderne? Jeg benyttet anledningen til å forsterke noen avvekslinger med solide vinkeljern enkelte steder i rommet, avvekslingene som noen stendere er koblet til sitter kun med spiker. Riktignok solide, men de har jo sittet siden 40-tallet, så jeg tenkte det kunne være bra med litt vinkeljern og en gjeng ankarskruer.
Håper jeg har tenkt rett?
Treet er steinhardt, hvis man kjører skruene for raskt eller langt går de lett av.

(Er ikke isolert her ennå som synlig på bildet. Skal ned med litt flexslange for framtidige behov under blindbunnen før isoleringen legges i.)

Edit: Til høyre er skorsteinen, så der kommer jeg ikke til å skru fra andre siden av stenderen, så enten må jeg skrå inn skruen eller bruke vinkeljern som alternativ...

• Åpent gulv med synlige trebjelker og tomrom, klar for isolering. Vegg med skogsmotiv i bakgrunnen.
Ja det er fete bjelker og slitsomt å skru gjennom disse. Jeg ville ha skråskrudd kortlingene, helst med en konstruksjonsskrue type Essve ETT, men det går med en vanlig treskrue også. Da kan du legge dem i linje akkurat der du vil ha dem inntil veggen.

Dine forsterkninger med vinkelbeslag er neppe dårlige, men vanskelig å si om de tilfører noe. Men alltid godt å prøve å forbedre alt man kan når bjelkelaget først er åpent.

Ja det er fete bjelker og slitsomt å skru gjennom disse. Jeg ville ha skråskrudd kortlingene, helst med en konstruksjonsskrue som Essve ETT, men det går med en vanlig treskrue også. Da kan du legge dem i linje akkurat der du vil ha dem ved veggen.

Dine forsterkninger med vinkelbeslag er neppe dårlige, men vanskelig å si om de tilfører noe. Men alltid godt å prøve å forbedre alt man kan når bjelkelaget først er åpent.
Takk for raske svar så her på natten :)
Jeg skråa inn treskruer der jeg la i nye kortlinger i midten av bjelkelaget, da gjør jeg noe lignende her også da. :)

Ja det er solide bjelker i mitt 40-tallshus.. 75(eller 70)x230 samt 100x230-bjelker. Og alle vegger inneholder spontet plank, yttervegger som innvendige vegger. Solide byggverk før i tiden :)
Bildet ovenfor viser midten av huset, der det går en bærende vegg under som bjelkene hviler på. Ene bjelkene går ut i rommet vi renoverer og de andre til et tilstøtende rom, derav doble bjelker.

Angående vinkeljernene tenkte jeg at de forhåpentligvis ikke gjør noen skade, men at de kanskje gjør en form for nytte for å stabilisere litt, men du har kanskje rett. De gir kanskje ikke noe særlig.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Viktig er også at du skrur OG limer gulvsponet mot reglene og i sponene mellom platene, ellers får du ubønnhørlig knirk i gulvet. Det går med mye lim.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Viktig er også at du skrur OG limer gulvsponten mot reglene og i sponten mellom platene, ellers får du ubønnhørlig knirk i gulvet. Det går med mye lim.
Jepp, det er tanken. Liker egentlig ikke tanken på å lime fast gulvsponten på reglene, da det blir vanskelig å noensinne fjerne det igjen, men det virker jo som det er slik man må gjøre. Hva slags trelim med kvalitet bør man bruke forresten?

• Liker
buhu
  • Laddar…
Bruk det trelimet som kalles "vinterlim" som er betydelig stødigere når det har tørket. Jeg tror at 1 liter rekker til 5m2, men skal la det være usagt. Uansett skal du "sløse" når du limer. Det skal ese opp litt i skjøtene.
Du trenger imidlertid ikke være bekymret for at det ikke går an å bryte opp. Spør meg hvordan jeg vet. :D

• Liker
eddiw
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.