har gravd opp en bit inntil huset for å pynte med singel mm... nå når jeg har gravd opp skal jeg legge en eller annen form for isolering langs huset? Har syll på plate... det er en eller annen "kant" som luter fra huset kanskje er nok?
Mvh Robin
Mvh Robin
hm, "syll på plate", hva innebærer det? Det er litt vanskelig å se på bildene (uten å få kink i nakken), men om jeg ikke visste bedre ville jeg sagt at det ser ut som leca-blokker?
For at du ikke gjør en ordentlig drenering, men en kosmetisk prosedyre. Ikke noe problem med det, men da ville jeg stoppet der.
For det første vil man ved fremtidig salg ikke gi inntrykk av at det er noe mer enn akkurat en kosmetisk prosedyre. Tenk om kjøperen tror det er en drenering.
For det andre vil det ikke gi så mye nytte om man ikke drenerer bort vannet der.
For at isoleringen skal fungere som tenkt skal det være tørt.
For det første vil man ved fremtidig salg ikke gi inntrykk av at det er noe mer enn akkurat en kosmetisk prosedyre. Tenk om kjøperen tror det er en drenering.
For det andre vil det ikke gi så mye nytte om man ikke drenerer bort vannet der.
For at isoleringen skal fungere som tenkt skal det være tørt.
Okei, men er det bedre å ha gress helt inn til husveggen i stedet for singel da? Har ingen planer om å flytte, heller; i det forrige huset mitt hadde jeg også gress inntil huskanten, som var pissvått om vinteren, men da jeg la grovsingel, ble det ikke sånn fuktighetsbelastning mot grunnmuren.harry73 skrev:
För at du ikke gjør en ordentlig drenering, men et kosmetisk tiltak. Ikke noe problem med det, men da ville jeg stoppet der.
For det første vil man ved fremtidig salg ikke gi inntrykk av at det er noe mer enn nettopp et kosmetisk tiltak. Tenk om kjøperen tror at det er en drenering.
For det andre vil det ikke gi så mye nytte hvis man ikke drenerer bort vannet der.
For at isoleringen skal fungere som tenkt, må det være tørt.
Kommer ikke bli stor forskjell i fuktbelastning om vannet ikke kan bort.
I verste fall ledes nå vannet inn under huset.
Men poenget er at du ikke skal reparere noe som ikke er ødelagt. Fungerer det, trenger du ikke gjøre noe. Men har du problemer med fukt langs huset, skal du drenere på ordentlig.
I verste fall ledes nå vannet inn under huset.
Men poenget er at du ikke skal reparere noe som ikke er ødelagt. Fungerer det, trenger du ikke gjøre noe. Men har du problemer med fukt langs huset, skal du drenere på ordentlig.
Har ikke fuktproblem ENN men vil heller ha singel og kanskje plater oppå istedenfor gresslighet inntil huset...harry73 skrev:
Plater oppå singelen høres ut som en god idé, da den harde overflaten leder bort vannet nærmest huset, i motsetning til singel, som bare lar det gå rett ned i bakken. (Helst litt lett skrånet ut fra huset)
På den andre siden beskytter leiren/jorden med gresset ganske bra også...
Akkurat gressplen hele veien fram til huset er jo ikke så ille. Buskas er derimot noe å unngå.
På den andre siden beskytter leiren/jorden med gresset ganske bra også...
Akkurat gressplen hele veien fram til huset er jo ikke så ille. Buskas er derimot noe å unngå.