Hei!

Tenker på å bruke sibirsk lerk som fasademateriale til huset jeg skal bygge til våren. Er det noen som har erfaring med materialet og kanskje et tips om hvor jeg kan finne en rimelig pris?

Skärgårdsbon
 
Lerk er et utmerket materiale til fasaden, men det krever en del ekstrajobb sammenlignet med vanlig granpanel.

Dels så har lerk en tendens til å slå seg ganske så mye, dels så bør man forbore før man spikrer det fast. Husker ikke hvorfor dette med boring anbefales, enten anses det hardt eller så er det fare for sprekker.
 
Hei!

Takk for alle tips! Skal komme tilbake med info om hva vi til slutt velger. Har funnet mye informasjon på danske og norske nettsider, men ikke så mye i Sverige!? Venter på tilbud, så får vi se hvem som virker best og billigst.
 
Se på prisen på svensk kärnfura også... ;)
 
Tenkte la fasaden min stå ubehandlet så den får den fine sølvgrå fargen som sibirsk lerk får etter noen år. Hvordan er det med svensk kjernefuru? Kan man la den stå ubehandlet? Jeg er fristet av sibirsk lerk delvis på grunn av utseendet, men også fordi det er et økologisk alternativ. Den eneste utfordringen er vel den lange transportstrekningen fra Russland og utslippene denne reisen genererer. Finnes det et svensk alternativ med samme kvalitet er jo dette interessant!
 
Den vakre sølv-grå fargen får man med både gran og furu etter noen år. Før fantes det mange lader i Nordland som var "overflatebehandlet" på denne måten. En annen måte å få ønsket farge raskere på er å male med jernvitriol.
 
Jeg har vært inne på jernvitriol, men synes ofte at de husene som behandles med stoffet får en grønnaktig tone som jeg ikke liker. Om det skyldes trevirke, luftfuktighet eller soppsangrep vet jeg ikke.
Noen som vet?
 
Ofte legger man inn en farge i blandingen - denne kan du modifisere. Fargetilskuddet gir en raskere effekt og visst beskyttelse.
 
Grønnfargen kommer nok delvis av at man stryker på vitriolen for tidlig, treet bør stå ute og sole seg en stund.

Vi bygde landstedet for noen år siden og var "flinke" og malte på rett etter at siste planken var spikret. Huset så ut til å være bygget av trykkimpregnert treverk i over et år etter det. Vi hadde likevel i litt sølvoksid (tror jeg det var) for å fremskynde prosessen.

Vi merket at noen planker som hadde ligget ute en stund og fikk vitriolskvetter på seg ble vakkert sølvgrå etter noen uker.

Så vår egen høyst uvitenskapelige konklusjon er at man skal la huset stå en god stund før man slapser på.
 
Lærkens lysende råtebestandighet er en moderne skrøne, vanlig kjernefuru fungerer like bra, eller dårlig ;) Det fine med nettopp Sibirisk lerk er at andelen kjerneved er høyere, sammenlignet med vanlig svensk lerk eller furu. Den vanlige lyse yteveden har derimot ingen råtebeskyttelse i det hele tatt, da er gran bedre. Vil man ha ordentlig råtebeskyttelse må man kle huset med eik eller trykkimpregnert, eller så kan man jo alltid male ;D
Men hvor ofte pleier panel å råtne, uansett treslag eller om den er malt eller ikke? Gjør den det pleier det å skyldes konstruksjonstekniske feil, ekstremt lokalt klima eller tidligere tiders plastmaling.
Så hvis poenget er den fine sølvgrå fargen kan du nok ta hva som helst, gran er da både billigere og enklere å spikre, og så er det bare å vente et par år på den naturlige fargen.
 
...som sagt. ;)
 
Hei!

Har forsket videre på Sibirsk lerk og vil dele mine nye kunnskaper. Mistanken om at man plyndrer skogen i Sibir var feilaktig. Skogbruket i Russland ser ut til å være like regulert som i Sverige.

Lerk er det totalt dominerende treslaget i Sibir og opptar 38 % av virkesbeholdningen i Russland og 45 % av virkesbeholdningen i Sibir. Totalt finnes det 25 milliarder m3 lerk i Russland.

På 1800-tallet var lerken et viktig eksportprodukt og ble etter hvert mangelvare, noe som førte til at det ble innført hogstforbud i begynnelsen av 1900-tallet.

Lerken har store lysbehov og vokser som regel i blanding med andre bartrær. Den forynger seg ikke i lukket skog. Lerkeskogen i nordvestlige Russland blir stadig eldre, og foryngelsen blir stadig dårligere. For tiden er mer enn 80 % av lerken mer enn 180 år gammel.

I 1998 ble hogstforbudet opphevet med sikte på å stimulere foryngelse av lerken. Man får bare hugge trær som er høyere enn to meter og har en diameter over 20 centimeter.

Når det gjelder densiteten, er den cirka 35 prosent høyere for sibirsk lerk enn for svensk kjernefuru.

Når det gjelder transport skjer det både med lastebil og med tog. (kanskje kan man stille krav til importørene?)

Sibirsk lerk som alternativ til trykkimpregnert treverk? Absolutt!
I Norge har man allerede totalforbudt trykkimpregnering pga miljøeffektene og forhåpentligvis gjør man det også i Sverige.

Som fasadekledning? Vet fortsatt ikke... Det er mye igjen å sammenligne, og det kreves at jeg blir overbevist av importøren om at treverket jeg får er av høy kvalitet. Har ingen lyst til å måtte bytte panel etter noen få år på grunn av råte.
 
Trær under 2 meter er ikke mye å ha, nærmest en busk. Og under 20 cm er det ikke verdt å sage, dessuten vil det tømmeret trolig inneholde for lite kjerneved for å få de positive egenskapene du søker hos lerk. Når det gjelder densiteten har den ikke mye med bestandigheten å gjøre, f.eks. bøk veier dobbelt så mye som furu men er helt verdiløst fra et bestandighetssynspunkt for det ;)
Om skogbruket i Russland kan man si mye men dens regulering skal vi nok ikke tro på til 100%, cirka 1/3 av alt tømmer i Russland er nemlig stjålet eller ulovlig avvirket. Det gjelder også det tømmer som våre egne skogsgiganter kjøper for å lage papir av. Det ble skrevet en hel del om dette i høst i avisene.
Lerk som alternativ til trykkimpregnert, ja visst men på rett sted og ikke engang halvparten så bra (like bra som kjernefuru). Man må bruke tørre tropiske tresorter om man skal komme opp i nærheten av samme klasse som giften i impregneringen gir.
Selvfølgelig fungerer lerk som fasadekledning, det gjør også: gran, furu og osp m.fl. i flere hundre år uten overflatebehandling om man bygger på riktig måte ikke utsetter panelet for ekstrem luftfuktighet over lang tid og lar tømmeret tørke ut etter kraftig regn, sjekk f.eks. Norske stavkirker som har stått siden 1200-tallet. Hvem bruker trykkimpregnert som panel i dag?
Men bruk lerk om du får den til en bra pris og synes at forboringen ikke er altfor slitsom, det blir pent og ikke som hos alle andre;D
 
Takk Betula for et interessant innlegg. Vi fikk nesten i gang en debatt her! Akkurat nå har jeg fått et meget godt tilbud fra Småland (tror i det minste det er bra - må sjekkes) på SVENSK virke. Lerk tror jeg blir ca tre ganger dyrere. Tok opp transportaspektet med en svensk importør, og han sa oppriktig at han ikke kunne forsvare den. Derimot hadde han eksportbevis fra de russiske myndighetene, hvor mye det nå er verdt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.