Hei.

I helgen skal jeg begynne å grave ut for en mur som skal settes i tomtegrensen.
Muren kommer til å bli som en L
33 meter i den ene retningen og 19 meter i den andre.

Jeg har kjøpt stenen.
Hedas compac, inkl. kantblokk.
Men nå slo det meg at jeg ikke helt har tenkt på at hjørnet av L-en ikke er 90 grader.
Det er nok heller 80 grader.

Hvordan gjør jeg for å få et pent hjørne?
Kantblokkene har jo samme struktur som resten av muren, noe som gjør at man ikke ønsker å kappe dem for å få riktig vinkel.
Men hvordan skal jeg gjøre for å få dette pent?
 
R
Ikke mye å gjøre, enten kappe eller legge f.eks. bruk mellom i hjørnet du sier 80 grader, kappes det da på baksidens ene hjørne, så synes det ikke på forsiden.
 
  • Liker
Freddedan
  • Laddar…
Legger ved noen bilder for lettere å forstå.
Tanken er altså at muren skal gå som en "T"
Høy mur på min fremside og mellom tomtene.
og så vil naboen bare ha typ 2 steiner høyt på sin side.

Det gjør jo at jeg må utgå fra veien.
Men da havner 33 meters strekningen i vinkel mindre enn 90 grader.

Jeg forstår ikke hvordan du mener med å kutte på baksiden?
Hvis jeg legger steinen skjevt så havner jo det ene hjørnet på steinen alltid utenfor den motgående steinen. Så det vil alltid se dumt ut.

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan man skal få dette pent...

Tomt under bygging med murstein i forgrunnen og grusvei; forbereder en mur som skal gå ut fra et hus og dele tomtene, med ulik høyde på begge sider. Grå betongblokker formet som en "T" plassert på grus ved siden av en vei med biler og en gresskledd skråning i bakgrunnen. En grusvei ved siden av en skråning med gress; flere sorte betongblokker plassert på bakken, og graving pågår ved siden av et hvitt hus. Grøft mellom to hus med gruslag, murblokker og en liten gravemaskin forbereder bygging av mur. Bygge av grå murstein på bakken nær vei og bolig. Flere steiner ligger på grus- og jordunderlag. Biler på parkeringsplass i bakgrunnen.
 
R
Se skisse, du kan velge hvilken retning muren skal gå, mindre enn 90 grader blir å kappe, større enn 90 grader fylle litt på baksiden i vinkelen.
 
  • Betongblokker oppstilt på bakken med markeringer for kapp og justering av murer. Skissen viser hvordan blokkene skal plasseres i vinkel.
Jaha, da er jeg med.
Men da havner jo stenen som skal gå den lange strekningen skjevt i forhold til fremsiden.
Noe som gjør at naboens stein havner way off fra gata sin linje.

Eller så gir man bare blaffen i det helt enkelt så får han løse det best han vil.
Men det føles jo best å løse dette på en god måte nå.
 
Byggeplass med betongblokker langs en oppkjørsel, med biler og hus i bakgrunnen. Røde og grønne linjer markerer området.

Da blir det jo en dum knekk midt i, noe som ikke føles så gjennomtenkt.
 
R
Så her , det er ikke mye som skal kappes , så noen risiko for å komme i et hull blir det nok ikke , da hadde det vært et problem
 
  • Blokker av betong plassert på ujevn jord, markert med fargede linjer for å indikere skjærepunkter.
Så du mener rett og slett å kappe hele forsiden så den er i vinkel med gaten da?

Men hvordan gjør man med overflatestrukturen?
Det er ikke spesielt pent med kappet overflate utad sett.
 
R
Klart det ikke blir pent om steinen er mønstret, kommer tilbake straks, finnes en løsning
 
R
A nudeljavel skrev:
Så du mener helt enkelt å kappe hele forsiden så den er i vinkel med gaten da?
Men hvordan gjør man med overflatestrukturen?
Det er ikke spesielt pent med en kuttet overflate utad sett
Legg ut hele den gule veien, da kan du kappe litt på den delen som går inn til din tomt for å få vinkelen, for å få det stabilt i hjørnet kan du sette noen jern mellom hver skift som holder mot slik at den ikke faller, penest blir det hvis naboen kan gå med på en liten trapp fra din mur opp mot hans i hjørnet, bare med noen stein
Steinene skal vel være forskjøvet 50%, da må du regne på hva du skal begynne med på første raden, en halv eller hel
 
  • Cementblokker ligger på bakken langs en grusvei, med gule, røde og grønne linjer som viser mulige vinkler og posisjoner for bygging.
  • Diagram av en murkonstruktion med ulike nivåer av stener, pil til trapp.
Ja, akkurat. det blir nok absolutt penest å gjøre det på den måten.
Jeg tenkte å sette geoduk på to nivåer for å holde imot massene.
Så da kanskje det holder hjørnet sammen.

Jeg skal prate med naboen i morgen.
Det kommer til å bli klart best.
 
R
Legger du geoduk inn i hjørnet og under hans sten så holder det nok, men jeg ville nok hatt noen jern øverst mellom skiftene, ikke noe å spare på og du kan sove rolig når det er ferdig.
 
Hva slags jern tenker du på, og hvordan bør jeg feste disse?
 
R
Vanlig armeringsstål 10 mm ca 0,5 - 0,6 meter lange, (en lengde er 6 meter så det rekker til 10 stk), skal du fylle betong i hullene? Enten så hugges det ut litt i steinene så de får plass mellom dem, (steinene ser ut til å være for blokk-montering) og betong fylles i hullene, da fester også jernene, kan også være bra for at T-en skal bli sterk, det går an å bore med, men er litt mer komplisert og mer arbeid.
 
Ok, da er jeg med.
Hulrommene er egentlig bare til for å fylles med makadam.
Men selvfølgelig kunne man fylle de steinene som er i hjørnet med betong.
 
  • Liker
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.