Jeg skal sette inn nye dører på hytta. Nåværende dører er små, og karmen er spikret mot stendere som i tillegg sponveggene sitter mot.

Den nye dørens karm er litt for stor til å få plass innenfor stenderne (to stående og én tverrgående). Kan man sage ut stenderne med den centimeteren som mangler, eller risikerer man at de blir for ustabile?

Hvis man kan sage, hvordan bør man gå frem? Stikksag? Båndsag?

det kommer an på hvor mye du skal øke hullet er det 10 mm ingen problem er selve karmen 10 mm for bred så trenger du å ha plass til drev med. så i det tilfellet så kanskje det skal opp ca 40 mm og en 2 tommers regel er jo 50mm så i verste fall ta bort 20 mm på hver side
alternativt 10 på bare én side.

stikksag tigersag håndsag øks høvel alle varianter er bra går bare litt ulikt fort.

glemte er det innerdører så kan jo et godt alternativ være å sage karmene med 5mm rundt om +litt i justeringsmonn med en byggsag går jo det på et kick.

Takk! Ja, det er innerdører. Og karmen er ca 1 cm for bred rundt om. Må jeg likevel ha ekstra rom for noe slags drev (hva er drev?) om det er innendørs?

Kan også legge til om det ikke var tydelig at reglene jo allerede er på plass, og min tanke var å sage til dem på plass også... eller må jeg ta ned alt og sage og så sette opp igjen?

Ta en sirkelsag og innstill den på den dybden du skal fjerne, i dette tilfellet da 10 mm. Sag deretter en skikkelig mengde sagsnitt på tvers av bjelkene. Deretter kan du lett fjerne treet med en øks.

Mikael_L
Eller stemjern + hammer. Gir kanskje litt bedre kontroll om man ikke er vant til å jobbe med øksen. :)

drev er isolasjon men er jo ikke så nødvendig innendørs muligens kanskje den demper lyd noe.
tegn opp hvor mye du skal ta bort rundt dørhullet og kjør med en tigersag bruk et kombiblad som klarer både metall og tre, det kommer til å gå perfekt, og hvis du ikke har eller kan låne en så bruk en vanlig håndsag bare lykke til!

Mikael_L
Sager du av noen spiker eller karmskrue kan du måtte feste på nytt. Litt avhengig av hvordan det er bak, men er det spiker (og dermed trolig trekile bak) så slår du enkelt inn en ny spiker rett ved siden av, så det fortsatt er trekile bak. Men vent til du har prøvd at den nye dørkarmen passer. :D

Hadde samme problem og sagde opp to innerdører + ytterdør.
Brukte Festool + skinne på en dør, men det var bare fordi utstyret var tilgjengelig. Det støver mye, ha en god bukk å stå på.

Stikksag for ytterdøren, funker hvis sagen er bra, bladet går jo ikke gjennom rammen så man må sage fra to sider. Dessverre ødela jeg girhuset på sagen min da jeg gjorde det.

Fein på en annen innerdør, fordi jeg syntes det som skulle bort var så tynt, det tar evig tid, endte med at elektrisk høvel måtte jobbe litt.

Men feilen jeg gjorde var at jeg tok opp hullene for innerdørene om vinteren og nå klemmer de om sommeren da karmen/døren har svulmet. Så hvis du tror at døren kan svulme, er det synd om man har tatt bort for lite.

Nå skal jeg sage opp innerdørene ytterligere (+1cm) og da bruker jeg håndsag + japansag, det tar litt tid, men minst komplisert.

Interessante forslag, bra variasjon på ideene. Mine tanker har gått i lignende retning. Jeg har en sirkelsag og øks, tror også et stemjern. Men det høres også praktisk ut med en bajonettsag, skal se om jeg kan få tak i en.

Da er det altså bra å prøve å gjøre dette snart mens det fortsatt er fuktigere i luften så jeg ikke får alt til å passe fint på tørre vinteren.

Dreven dropper jeg nok trolig da...

Mikael_L
På en innerdør er drev kun for lyddemping, om man bryr seg. Det gir nok like god lyddempende effekt med en streng akrylfug i spalten, om spalten er for smal for å dreve.

Men sprekkene trenger jeg vel ikke bekymre meg for når jeg prøver å få karmene på plass? Sprekkene kan jeg vel ta senere med litt glassvatt, akryl, eller hva som trengs avhengig av hvor store de er. Når karmene er på plass altså.

Tigersag har jeg også testet for å kløyve regler. Det fungerer også, men tar tid og er litt vanskelig å få snittet vinkelrett. Det kan vandre avgårde på den andre siden. Men det kommer sikkert mye an på blad og maskin.
Det beste og billigste verktøyet er tålmodighet, føles det som.

Ja, det føles som det kan svaje litt. Sagde en porøs innervegg (typ leka/tegel fra 1920) en gang og det var vanskelig å få den rett.

Mikael_L
Stefan H skrev:
Men sprekkene trenger jeg vel ikke bry meg om når jeg prøver å få karmene på plass? Sprekkene kan jeg vel ta senere med litt mineralull, akryl, eller hva som trengs avhengig av hvor store de er. Når karmene er på plass altså.
Ja, helt riktig.
Du trenger bare å sikte på å få en eller to mm sprekk slik at det tåler litt temperatur og fuktighetsbevegelse. Så skal også karmen selvfølgelig være rett både i vater og lodd, ellers må du ta ut mer der det er nødvendig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.