Vi har begynt å bytte våre brunlaserte gulvlister til ferdigmalte hvite.

Vi synes ikke det blir riktig bra nå når vi har satt opp de første listene. :(

Først sagde jeg listene med vanlig gjærsag, men syntes at snittet ble litt ujevnt.
Prøvde deretter å sage listene i kapp-/gjærsagen som har 30 tenners klinge, kjørte veldig sakte for å ikke ødelegge lakken for mye.
Innså allerede før at jeg har for grov klinge, men synes likevel at det ble bedre enn med håndgjærsagen.
Får man fine snitt om jeg kjøper en klinge med flere tenner og hvor mange tenner bør jeg ha (på klingen altså)? :)

Neste øvelse var å montere listene med hvite listeskrue (som jeg syntes var enklest).
Når man skrur fast listen, "tresker" skruen listen rundt skruehodet slik at man ser hver festepunkt tydelig.
Er det bedre å bruke hvite listespiker eller finnes det noe triks for å feste listene så pent som mulig?

Hei
Jeg kjøpte en klinga med 60 tenner til sagen min med en klinge diameter på 210mm.
Sagede noen vinduskarmer i går og har tidligere brukt den til hvite lister. Jeg synes at snittet blir nesten perfekt, ser man veldig nærme ser man en litt taggete kant men den synes jeg er ubetydelig.
Jeg brukte hvite spiker men det er jo helt meningsløst, etter to slag med hammeren er jo fargen borte. Jeg gikk over med tipex på spikerhodene, men det burde finnes en bedre teknikk :)

MVH Emil

Takk for svaret!

Skal se om jeg finner en ny klinke i kveld så får vi se om det blir bedre.

Ja man synes jo at det burde finnes en bedre teknikk enn å bruke tipex, men det er en ide som ser ut til å fungere :)

Om noen har flere ideer for hvordan man får pene innfestingspunkter så tas disse takknemlig imot.

Når du kapper listen kan du bruke en runde med tape som forhindrer flis. Kan du ikke bruke listspiker, dvs ingen hode?? så kan du sette litt tipex på spikeren=)

Jeg kapper med kappsag og så en streng latexfog i hjørnene/skjøtene som dras ut med fingeren. Spiker med vanlig forzinket 40-50mm dykkert. Så baksiden av en dykkert/tannpirker med en dutt hvit maling (tippex går sikkert like bra.)

Resultatet blir nærmest perfekt. Man må i prinsippet lete etter spikerhodene for å finne dem.

Monterte også ferdigmalte hvite lister. Hadde ingen problemer med at kuttet ble ujevnt. Har et 24t blad men helt nytt. Har du testet å legge listen med fargen ned i anlegget på gjærsagen? Brukte også hvit list skrue og fikk en kjedelig "utriving" rundt skruehodet. Løste det ved å forbore listen og da ble resultatet bedre. Hadde dog bare en hall og et kjøkken å liste. Finnes ellers en bedre list skrue med et hode som er litt mindre og rundere i formen men vet dog ikke om den finnes hvitmalt. Har brukt den i jobben og utrivingen blir mye mindre.

Mvh Putte

Hei

Er det slik at man skal ha "framsidan" ned?

MVH Emil

Takk for tipset!

Skal teste å snu listen med fargen mot anhållet.
Har nå anskaffet en 48t klinge men har ikke fått testet den ennå.

Fikk også tipset av byggevarehandelen at hvis man spikrer, kan man forbore og bruke spikdriver for å unngå "sprekker" i treet og merker etter hammerhodet.

ClasseClas
Jeg har prøvd å bruke Grabbers list/sokkelskruv (hvitmalt) men liker den ikke. Selv om hodet er lite så ser det humpete ut synes jeg. Det er bedre å bruke varmforsinket dykkert (som er røffere enn elforsinket) og deretter duppe litt maling på hodene med pensel eller tops.

så mange tenner som mulig skal klinga ha og det eneste og beste man fester lister med er en dykkertpistol.

Helt uunnværlig om man skal spikre en del lister, panel m.m kan få en ganske bra for ca 1.000 kr. Deretter latex på de små små spikerhodene og gjæringene på listene.

Testet å sage et snitt med det nye 48t bladet i går, og resultatet ble etter min vurdering bra.

Hvis nå planleggingen går som jeg håper, skal jeg sette opp litt lister i helgen, så da får vi se hvordan det går med spikingen også.

Dessverre har jeg ingen kompressor, så dykkertpistol må jeg nok kutte ut :(.

Det går å lime fast listene med montasjelim. Fungerte utmerket da jeg satte opp skyggelisten mot taket.

Milkshaken
DJ: NEI ikke forsiden nedover. da riper du listen og malingen mot godset....

En fintannet sag er det beste, alternativt legge listen ned men med malingen oppover.

Men du må tenke på at hvis du legger listen ned så må du stille sagen i flere vinkler i ulike gjæringer...

Hei

Ok, da gjorde jeg riktig når jeg la listen ned, men med fargen opp. Tolket kanskje Byggputte feil når han skrev.
"Har du testet å legge listen med fargen ned
i anlegget på gjærsagen?"

Skal snart ta tak i lister rundt 4 dørkarmer samt lister på kjøkkenet, så da får jeg prøve noen nye tips.

Emil

Jo man kan meget vel kjøre med fargen nedover. Det gjør jeg, og har man malt sine lister ordentlig og latt dem tørke så er det ikke minste problem med listene.
Får man noe litt farge på anholdet så fjerner man det med en klut og litt white spirit når man er ferdig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.