Vi vil bygge en rund vegg siden vi uansett skal bygge til badet. Vi hadde tenkt oss noe lignende programmet "från koja till slott" på tv3. Det er altså en halvrund vegg. Vi har forstått at man bruker en slags formbar byggevareplate, eller nett...men er det noen som har erfaring med dette, som kanskje har gjort noe lignende selv og har tips og råd ang. dette. Hvordan setter man opp veggen for eksempel? da det ikke finnes noen rette linjer å feste på?? ???
Ideer, tips noen?

Takk på forhånd, :)

sar@

Har ikke sett akkurat dette programmet. Men jeg vet at Timell laget en "halvrund dusch med mosaik" i Äntligen hemma. Gå inn på www.tv4.se og gå videre til "Äntligen hemma". Søk i arkivet og skriv inn "dusch" som søkeord og velg "Martin Timell".

Til bunnsville og spikerbånd, kjøp en type 2x8" eller lignende, og så sager du ut for eksempel en 2x3" eller hva du ønsker fra den. Altså fra den grove bjelken tegner du ut den ønskede radiusen på bunnsvillen og sager ut ferdigrundede partier. Du får da noen litt kortere biter, men med riktig radius. Håper du følger med.

Så regner du på vanlig måte, kanskje litt tettere, CC300mm eller så... Kryssfiner er nokså bøyelig, burde ikke være såå omstendelig...

Var inne på Fredells for en stund siden, og de hadde en slags gipsplate til akkurat slike formål... ellers finnes jo alltid den bøybare MDF-platen som har spor på baksiden for å gjøre den bøyelig.

//Markus

Jeg antar at du skal flislegge din runde vegg siden det er på badet... Et spørsmål da til de andre som har svart, kan man virkelig flislegge på plywood???

mm...akkurat min tanke...veggen kommer jo til å flislegges på badet, og deretter tapetseres fra andre siden..kanskje man kan bruke en annen type bygningsplate på badet? hvordan er det med MDF - regnes det som levende materiale? ???

sar@

Forresten, skjønner ikke hvorfor de ikke kan vise hvordan de har gått frem på kolas hjemmeside...kan vel ikke være sååå vanskelig?

...takk for deres råd og tips... :)

Her finnes greiene du søker.....
http://www.kgcverktyg.se

Sjekk ut Lux Byggskivor (Den runde Duschen koster 15" + M ) .

Ta vanlige 60 * 250 plater a´500:- stk og spor på
baksiden med sirkelsagen så kan du forme som du vil.

Merlin //

Her finnes greiene du søker.....
http://www.kgcverktyg.se

Se på Lux Byggskivor (
Ta vanlige 60 * 250 plater a´500:- st og spor på
baksiden med sirkelsagen så kan du forme som du vil._____________________________________________

Unnskyld, men nå henger jeg ikke med, du mener at det er dyrt og at det lønner seg å lage sporene selv, men i hvilken byggplate?
Og hva mente du med: "Den runde Dusjen koster 15" + M ) "? ...hvor mye?

Takk på forhånd...kanskje er jeg dum, men best å spørre uansett..hihi... ::)

Vil også påpeke at vi ikke skal lage en dusj, men den runde veggen er en del av rommets form, altså veggene, så det blir jo konkav og konveks form på den avhengig av om man står i gangen eller på badet...med?

Det går an å bøye vanlige gipsplater også. Husker ikke hvor jeg har sett det, men har for meg at man fuktet dem og la dem over en form, og når platen var tørr igjen så var det bare å sette den opp. Spørsmålet er vel hvor lett det er å gjøre, hvor lang tid det tar og hvor bra det blir.

Wow, det virker jo kjempelekkert å kunne bøye gipsplater på den måten. Klart anvendbart tips og verdt å prøve når vi skal bygge vårt "vanvittige bad" med buet vegg og skråtak... blir nok noen kilo sparkel :)

Jeg kunne ikke helt forstå om det kreves spesielle gipsplater eller om det fungerer med vanlige.

/Ola

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.