Medlem
· Västmanland
· 165 innlegg
Går det an å bruke hvilke som helst plastrør til en sentralstøvsuger, eller er det noe spesielt rør som inngår i de, dyre, byggesettene som produsentene selger?
Går å bruke det du føler for. vi har bygget av forskjellige hjemme.
Det eneste som er viktig er vel at det blir tett og at det ikke blir altfor mye statisk elektrisitet i rørene. Men mitt inntrykk er at f.eks avløpsrør ikke er billigere enn de rør som er til for nettopp sentralstøvsuger.
Jeg har brukt vanlige grå avløpsrør fra byggevarehandelen til en midlertidig montering i garasjen. De er billige og det finnes mange forskjellige bøyler, de passer med de hvite rørene som leveres med. Om det er helt vellykket vet jeg ikke. Jeg har en viss erindring om at de hvite er antistatbehandlet og det er kanskje bra, men det kan jeg like gjerne ha drømt, så avvent flere svar...
Fant noen tips om ulike støvsugerrør her:
Vanlige avløpsrør 50mm fra byggevarehandelen
(+) Trykkes sammen med gummipakning (limes ikke), man kan i ro og mak vri bøyningene til beste posisjon. Godt egnet ved nybygg. Stabilt!
(-) Advarsel for skarpe 90-bøyer! Man må bruke to 45-bøyer i stedet. Sugdeler og monteringsbrikker må velges fra et av sentralstøvsugersystemene. Her kan man få problemer med tettheten.
Den beste sentralstøvsugeren
Vanlige avløpsrør 50mm fra byggevarehandelen
(+) Trykkes sammen med gummipakning (limes ikke), man kan i ro og mak vri bøyningene til beste posisjon. Godt egnet ved nybygg. Stabilt!
(-) Advarsel for skarpe 90-bøyer! Man må bruke to 45-bøyer i stedet. Sugdeler og monteringsbrikker må velges fra et av sentralstøvsugersystemene. Her kan man få problemer med tettheten.
Den beste sentralstøvsugeren
Medlem
· Västmanland
· 165 innlegg
Kjempebra at de grå avløpsrørene fungerer. De kan jeg få tak i til bra pris. Takk for infoen!
Klikk her for å svare