26.874 lest ·
15 svar
27k lest
15 svar
Morsom tråd :) Bør man handle på Byggmax eller Beijer?
Side 1 av 2
Jeg skrev Byggmax og Beijer men kunne like godt ha skrevet Bauhaus og XL.
Er billig alltid dårlig, eller er det noen ganger ingen forskjell på kvalitet?
Jeg er nysgjerrig på hva dere andre sier og begynner med min egen mening
Min oppfatning er at trevirke på Byggmax holder samme kvalitet som de fleste andre.
Det samme gjelder sponplater, gips, betong, impregnert trevirke etc.
Derimot synes jeg deres maling har lavere kvalitet. Enkelte skruer er virkelig bedrøvlige, jeg bruker bare essve nå og synes forskjellen er påfallende
og jeg la deres klikkgulv for mange år siden, og det var vanskelig å legge. Kvaliteten var helt ok på parketten, men det var ikke et ordentlig klikkgulv. Altså du feller sammen gulvet uten problemer, og det sier bare klikk
Det er noen år siden jeg la gulvet, så det kan ha blitt bedre. Men nylig la vi på jobben et klikkgulv fra Bauhaus som hadde samme problem. Altså tok det lang tid å legge. Så det kan være et problem at billigere klikkgulv har dårligere kvalitet.
Som sagt, jeg tenkte ikke at jeg har det rette svaret, men syntes det var en morsom tråd å starte og er nysgjerrig på hva dere andre sier
Er billig alltid dårlig, eller er det noen ganger ingen forskjell på kvalitet?
Jeg er nysgjerrig på hva dere andre sier og begynner med min egen mening
Min oppfatning er at trevirke på Byggmax holder samme kvalitet som de fleste andre.
Det samme gjelder sponplater, gips, betong, impregnert trevirke etc.
Derimot synes jeg deres maling har lavere kvalitet. Enkelte skruer er virkelig bedrøvlige, jeg bruker bare essve nå og synes forskjellen er påfallende
Det er noen år siden jeg la gulvet, så det kan ha blitt bedre. Men nylig la vi på jobben et klikkgulv fra Bauhaus som hadde samme problem. Altså tok det lang tid å legge. Så det kan være et problem at billigere klikkgulv har dårligere kvalitet.
Som sagt, jeg tenkte ikke at jeg har det rette svaret, men syntes det var en morsom tråd å starte og er nysgjerrig på hva dere andre sier
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Jeg handler for 20-30 kkr/måned på byggmax, riktignok mest maling og gulv men synes det generelt er bra saker. På min byggmax er treverket fra Södra og det er det på Beijers også.. Byggmax egenmerkede silikon/lim etc er fra Bostik, og dem er det ikke noe å klage på. Gulvleggerne klager ikke på gulvene.
Handler alt trevirke på XL da det alltid er rett og fint, Bauhaus har helt klart dårligst trevirke, da de lar båndene sitte igjen på trevirkepakkene så de blir som bananer. Maling og sparkel som har byggevarehusets egne merke pleier å være totalt udugelig. Skruer kjøper jeg alltid fra spax eller jetting. Byggplater holder samme kvalitet selv på lavpris varehus.
Men selve treverkets kvalitet er ingen forskjell eller hva når det gjelder Byggmax og XL? Eller Bauhaus da?
For jeg synes treverket er det samme, men hos Byggmax er det ofte mer utplukket. Dvs du skal kjøpe treverket og alt som er igjen er bananer
Når det gjelder plater og takrenner synes jeg de er dårligere hos Byggmax og deres plater er også tynnere.
Men betydelig billigere enn kjente merker. Så det er jo en avveiningsspørsmål-
For jeg synes treverket er det samme, men hos Byggmax er det ofte mer utplukket. Dvs du skal kjøpe treverket og alt som er igjen er bananer
Når det gjelder plater og takrenner synes jeg de er dårligere hos Byggmax og deres plater er også tynnere.
Men betydelig billigere enn kjente merker. Så det er jo en avveiningsspørsmål-
Holdfastheten er det sikkert ingen forskjell på mellom XL og byggmax, men det er ikke så gøy å bygge en vegg med bananvirke, XL er jo litt dyrere men man får hva man betaler for, og de har kyndig personale, billig og bra er et feilaktig uttrykk
Jeg har helt andre erfaringer. Har kjøpt litt småreglar 2"x2" som har sett ut som bananer på byggmax. Såg ikke så krokete ut når jeg lastet på men når jeg vel var hjemme så oppdaget jeg at det var skikkelig krokete. Varierer kanskje fra varehus og batcher.
Har forsøkt å handle på Byggmax men blir mest sint... Da har det vært bjelker og panel samt råplan. Bøyd og krokete i de tilfellene det fantes noe igjen i haugen, fallende lengder med veldig ulik lengde osv.
Var med en kompis som skulle bygge terrasse. Kjøpte terrasse-skruer som ikke kunne brukes, for dårlig presisjon i sporet så bitsen bare hakket og snurret rundt (skruene tålte ingenting, til og med trakk skruen når jeg fikk grep med bitsen og det gikk tregt i treverket). Stolpene var OK, bjelker og terrassebord var dårlige.
Tidligere svigerfar handlet maling av den billigere typen - det var utrolig slitsomt å male med og krevde 4-5 strøk for å dekke, men resultatet var ikke pent.
Det er noe bedre hos Bauhaus og K-Rauta men ikke mye på tresiden. Lister og foringer er oftere bedre hos Bauhaus som ikke har alt i treet i fukt og kulde..
Platevarer synes jeg ikke er så stor forskjell på at det er verdt å kjøre ekstra for det, så jeg kjøper der det er nærmest og jeg uansett skal til.
Nå er jeg jo hobbyhåndverker og huseier så det er jo ikke mengder jeg handler, men skulle jeg gjøre det, så ville jeg definitivt forhandlet med et sagbruk som leverer bra kvalitet og betalt de ekstra kronene. Jobben går raskere og lettere med godt mat. (og jeg slipper hjerteinfarkt...)
Var med en kompis som skulle bygge terrasse. Kjøpte terrasse-skruer som ikke kunne brukes, for dårlig presisjon i sporet så bitsen bare hakket og snurret rundt (skruene tålte ingenting, til og med trakk skruen når jeg fikk grep med bitsen og det gikk tregt i treverket). Stolpene var OK, bjelker og terrassebord var dårlige.
Tidligere svigerfar handlet maling av den billigere typen - det var utrolig slitsomt å male med og krevde 4-5 strøk for å dekke, men resultatet var ikke pent.
Det er noe bedre hos Bauhaus og K-Rauta men ikke mye på tresiden. Lister og foringer er oftere bedre hos Bauhaus som ikke har alt i treet i fukt og kulde..
Platevarer synes jeg ikke er så stor forskjell på at det er verdt å kjøre ekstra for det, så jeg kjøper der det er nærmest og jeg uansett skal til.
Nå er jeg jo hobbyhåndverker og huseier så det er jo ikke mengder jeg handler, men skulle jeg gjøre det, så ville jeg definitivt forhandlet med et sagbruk som leverer bra kvalitet og betalt de ekstra kronene. Jobben går raskere og lettere med godt mat. (og jeg slipper hjerteinfarkt...)
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Kjøper trelast på lokale xl-bygg småting også, men en hel del på byggmax også.
Et eksempel, ba om faktura på vår terrasse inkl skruer osv samt utkjøring av trelasten, det ville koste rundt 1000:- mindre enn alt fra byggmax (pluss at jeg måtte ha hentet det da). At xl-bygg deretter solgte inn 145x34 terrassebord i stedet for 120x28 angrer jeg ikke (det kostet rundt 1000:- mer for det på vår 60m2 terrasse)
Et eksempel, ba om faktura på vår terrasse inkl skruer osv samt utkjøring av trelasten, det ville koste rundt 1000:- mindre enn alt fra byggmax (pluss at jeg måtte ha hentet det da). At xl-bygg deretter solgte inn 145x34 terrassebord i stedet for 120x28 angrer jeg ikke (det kostet rundt 1000:- mer for det på vår 60m2 terrasse)
Småting og enkeltplanker kjøper jeg på Byggmax.
Større bestillinger av trelast, mørtel, isolasjon med mer kjører jeg via den lokale landbruksbutikken som har bedre kvalitet, priser og leverer alt for 500kr.
Hvorfor klø med tilhenger, kjøre fram og tilbake 20 ganger når man kan ta en telefonsamtale og få alt levert dagen etter foran døren?
Større bestillinger av trelast, mørtel, isolasjon med mer kjører jeg via den lokale landbruksbutikken som har bedre kvalitet, priser og leverer alt for 500kr.
Hvorfor klø med tilhenger, kjøre fram og tilbake 20 ganger når man kan ta en telefonsamtale og få alt levert dagen etter foran døren?