Hei,

Vi skal rive en bærende vegg i vårt hus.

Huset er 9m bredt 16m langt og det er hjerteveggen som skal åpnes opp. Takstolene sitter på cc1,2m
Åpningen vi ønsker er cirka 4,7m
Vi har snøsonedeklasse 3

Jeg har fått en beregning på at vi trenger en limtrebjelke i dimensjonene:
140x540 alternativt 115x630 kvalitet GL32c

Dessverre blir bjelken for høy, så vi må bytte til en stålbjelke for eksempel HEA.
Har jeg fått en anslått dimensjon på en HEA 220 (22cm høy og 18cm bred)

Er det noen som kan hjelpe meg med å helst beregne, alternativt si om underlaget er noenlunde sunt.

Mvh
Sebastian

Limtre og ståldimensjonene matcher ikke hverandre helt. Limtre 140x540 tilsvarer nærmest HEA 260. Skal man sammenligne den andre veien tilsvarer HEA 220 (som er 21 cm høy og 22 cm bred) snarere 140x450. Dimensjoneringen føles litt i overkant, men man trenger tilgang til en seksjonstegning for å kunne si det med sikkerhet.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limtre og ståldimensjonene matcher ikke hverandre riktig. Limtre 140x540 tilsvarer nærmest HEA 260. Skal man sammenligne den andre veien så tilsvarer HEA 220 (som er 21 cm høy og 22 cm bred) snarere 140x450. Dimensjoneringen føles litt i overkant, men man trenger tilgang til en seksjons tegning for å kunne si det med sikkerhet.
J justusandersson skrev:
Limtre og ståldimensjonene matcher ikke hverandre riktig. Limtre 140x540 tilsvarer nærmest HEA 260. Skal man sammenligne den andre veien så tilsvarer HEA 220 (som er 21 cm høy og 22 cm bred) snarere 140x450. Dimensjoneringen føles litt i overkant, men man trenger tilgang til en seksjons tegning for å kunne si det med sikkerhet.
Hei,

Okei.
Jeg har lagt inn seksjons tegning samt plantegning. På plantegningen har jeg ringet inn den veggen som skal bort.
Tenker at man legger stålbjelken på bjelker/limtre i dimensjon 115x115. Eller trenger stålbjelken ligge på ståldrager?

Huset har fagverkstakstoler som bare hviler på ytterveggene. Det finnes ingen bærende mellomvegger i første etasje. Du trenger ingen bjelke. Hvem har gitt deg det rådet?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Huset har fagverkstakstoler som bare hviler på ytterveggene. Det finnes ingen bærende innervegger i første etasje. Du trenger ingen bjelke. Hvem har gitt deg det rådet?
Synes det er litt rart at det står i den tekniske ifølge innlimt bilde nedenfor.
Der man spesifiserer at bærende innvendig vegg er av stolper og byggplate

Formular med detaljer om bygningsmateriale, inkludert bærende innervegg av reglar og byggplater.

Den er bare slurvete utfylt. Sjekk hva som står om takstoler.

J justusandersson skrev:
Den er bare slurvete utfylt. Sjekk hva som står om takstoler.
Hei,

jeg har gjort det. Og jeg synes at det er veldig diffust.
Det står at man kan trenge en bærende vegg.
Men ikke i klartekst når man trenger det...

K Kane skrev:
Jeg tror Justus mener hva som står om dine takstoler.
Japp, tenkte nesten det. men det står faktisk ingenting om dem i min tekniske…

Den detaljen om takstolstyp hadde de hoppet over. Den tekniske beskrivelsen er fylt ut av noen som ikke er særlig kunnskapsrik. Se bort fra den. Hvis takstolene ser ut som på seksjonstegningen, trenger du ingen avvekslingsbjelke.

J justusandersson skrev:
Den detaljen om takstolstyp hadde de hoppet over. Den tekniske beskrivelsen er fylt ut av noen som ikke er særlig kyndig. Se bort fra den. Om takstolene ser ut som på seksjonstegningen trenger du ingen avlastningsbjelke.
Hei,

Beklager at jeg stiller spørsmål hele tiden, men jeg blir litt bekymret, det var en bygningsingeniør som sa at jeg trengte en avlastningsbjelke.

Dimensjoner på takstol:
Underramme = 50mm x 130mm

Diagonalstenger har ulik utførelse. Jeg legger inn bilder av dem også.
Stengene ytterst består av 2 planker samt 1 regel som er spikret sammen.
2 planker som har målene 23mm x 100mm og 1 stk 50mm x 100mm
stengene innerst består av 2 planker med målene 23mm x 100mm

Overramme = 50mm x 150mm

Setter virkelig pris på hjelpen!

MVH
Sebastian

Glem avvekslingsbjelke. Disse takstolene krever ingen slik.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.