Hei alle sammen,
Ny på forumet, men har i lang tid lest og dratt nytte av deres ekspertise i ulike momenter.
Men nå har jeg havnet i en situasjon der jeg trenger hjelp.

Kontekst:
Hus fra midten av 70-tallet
Betongkjeller fra gulv til tak.
Ca 40 kvm

Vi innledet et prosjekt med å bytte ut gulvet i vår kjeller da lektene og isoleringen lå direkte mot betonggulvet.
Når dette var gjort oppdaget vi også at det luktet vondt fra veggene, vi tok hit et avfuktings/saneringsfirma som konstaterte at veggene nok ville ha godt av å rives og bygges opp igjen, samtidig som vi også skal drenere så fort tønna er ledig.

Jeg slo i dag opp veggen for å kontrollere hvordan statusen på betongveggen var og oppdaget følgende:

Betongvegg i en kjeller med flekker og misfarging, del av et renoveringsprosjekt hvor fjerning av mugg og drenering vurderes. Betongvegg med mørke flekker og en tynn sprekk i midten, muligens tegn på fuktighetsskade eller muggvekst.
Ut fra dette scenarioet har jeg følgende spørsmål.

Følgende spørsmål:
1. Hva er dette på veggen? Hva gjør man med det og hva trenger man å tenke på?
2. Hvordan rengjør man disse veggene og gulvet?
Jeg har lest en rekke tråder som refererer til klorin mens i andre er det et absolutt no-no.
Hva gjelder?
3. Luftspalter i veggen.
Min far tenker at vi skal bygge ut lektene noen cm fra veggen og at det da er en luftspalte mellom betongveggen og lektene. Men alle guider refererer bare til at man gjør en luftspalte oppe ved taket og nede ved gulvet.
Fordeler/ulemper, hva trenger jeg å tenke på?
4. Element, hvordan gjør man med disse? stenge av vannet, rive ned veggene, sette opp nye lekter og skru tilbake elementene uten å måtte plombere dem osv?
Det vil si, kan man ha elementene igjen i sine rør med litt støtte, bare at man bygger opp en ny vegg/lekter bak dem som man fester dem i direkte?

Mvh
Per

Har hatt 2 firma som har kommet og inspisert og besvart disse spørsmålene, så tenkte å gi svar i tilfelle noen andre skulle støte på lignende problem.

Vi har funnet årsaken til fuktproblemet, kom fra naboens hus som er utbedret

1. Ingen problemer, forårsaket av fukt, vasket rent og pent med litt vann og klorin.
2. Vann og klorin eller muggfjerningsmiddel
3. Betongvegg -> 2 cm luftspalte -> Stendere/isolasjon-> vegg
Kan også legge på plast på stendere/isolasjon på siden som vender mot betongveggen om man vil være ekstra sikker.
4. Fungerte fint å bare "spenne dem fast" mellom ting og la dem "henge fritt"

Mvh

• Liker
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
K
N Neck skrev:
Har hatt 2 firmaer som har kommet og inspisert og besvart disse spørsmålene, så tenkte gi svar i tilfelle noen andre skulle støte på lignende problem.

Vi har funnet årsaken til fuktproblemet, kom fra naboens hus som er utbedret

1. Ingen problem, forårsaket av fukt, vasket rent og pent med litt vann og klorin.
2. Vann og klorin eller muggborttagningsmiddel
3. Betongvegg -> 2 cm luftspalte -> Regler/isolering -> vegg
Kan også legge på en plast på regler/isolering på siden som vender mot betongveggen om man vil være ekstra sikker.
4. Fungerte fint å bare "spenne fast dem" mellom ting og la dem "henge fritt"

Mvh
Hei,

Er inne på det samme, men hvor man enn leser så anbefales det ikke å legge opp vegger i kjelleren. Hvordan ble resultatet for dere? La dere igjen noen åpning oppe/nede? Hvordan får dere luften til å bevege seg bak veggen? Brukte dere gips?

Det beste er jo å pusse veggene og så male med en diffusjonsåpen maling. Å legge opp og sette opp platemateriale kan innebære at du bygger inn fuktighet, og før eller senere vil det bli mikrobiell påvekst (muggsopp).

Om du ikke drenerer og isolerer utvendig ville jeg ikke lagt plater på veggene, men rett og slett pusset dem. Du kan også bygge/kjøpe et Nivell-system (eller variant) med mekanisk ventilerte vegger som blåser ut fuktighet og holder et luftspalte "varm" med inneluft om du absolutt vil ha plater men ikke kan drenere.

Gulvet likeså, siden det er midten av 70-tallet antar jeg at det er uisolert plate på mark, så enten bare legge en nålefiltsmatte, alternativt fliser i noenlunde liten størrelse (maks 15x15cm vil jeg si) da det bare er fugene som "puster" og slipper gjennom fuktigheten.

Du kan vaske med Klorin for å fjerne den muggen som allerede er der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.