Kortfattet:
Vi skal nå endelig innrede en ny vaskekjeller i kjelleren, og da skal jeg sette spot:er i himlingen.
Skal jeg rive ned det gamle himlingen eller sette det nye utenpå det gamle?

Lengre forklaring:
Huset er fra 1926 og himlingen i kjelleren er laget i noe puss av et slag.
Jeg tenkte først å sette lekter utenpå himlingen, og gips på det som jeg setter spot:ene i. For å sette lektene trenger jeg å finne takbjelkene.
Det er dog umulig å finne bjelkene med bjelkemåleren fordi (anta jeg) det sitter et hønsenetting som base for pussen. Bjelkemåleren finner i alle fall bjelker typ "overalt" (og det er en rimelig god variant fra Bosch).
Så for å finne bjelkene må jeg sage opp på strategiske steder og lete manuelt. Gjørbart naturligvis, men da begynte jeg å tenke "Hvis jeg likevel skal begynne å sage opp kan jeg like godt plukke ned det gamle himlingen og dels spare noen cm i takhøyde, samtidig som jeg kan forsterke bjelkene (fordi kjøkkenet som ligger rett over har en tendens til å vibrere noe når man går på det).

Jeg har googlet litt men finner ikke noe konkret om hvordan kjellertak fra denne tiden typisk er bygget. Kommer det å bli et rent helvete med tre tonn sagflis i isolasjon å ta hånd om, eller er det gjørbart?
Som man ser på bildene går det jo en del elkabler her også, og rørene kommer vi uansett til å bytte til moderne varianter. Men det føles ikke som om det skulle være det største problemet.

Noen som har erfaring?

• Rør og kabler på kjelelertak dekket av puss, med noen hengende klesplagg og et skap mot veggen.
  • Gammeldags kjellertak med røff betongoverflate, ledninger langs taket, dører og en bokhylle med svart og hvitt innhold under.
BirgitS
Om det er puss på hønsenetting så er det trolig planker ovenfor det og det burde gå å skru opp lettere ting i plankene overalt. Sammenlign klossonvegg.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
som jeg kan forsterke stenderne
Glem det med å forsterke, da må du rive alt helt opp til gulvet på kjøkkenet og kanskje ikke blir bra uansett.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Oppdatering!
Da har jeg saget opp en bit av taket for å se hvordan det ser ut. Mer støvete enn dette blir det nok ikke, fy satan sier jeg bare! 😆
Pussen er drøyt 2 cm tykk, og den holdes oppe av vass som igjen holdes oppe med spiker. Var litt ståltråd trukket også. Var vel slik man gjorde for 100 år siden, men nå river jeg det ned og erstatter med gips!
(Tanken med å sette flere bjelker var fordi jeg trodde man kunne komme til de eksisterende bjelkene nedenfra, men det gjør man jo ikke her så det blir ingenting av det.)

Holder på å planlegge en heldag for riving av hele taket. Kommer til å bli ubehagelig støvete, vurderer å kjøpe en beskyttelsesdrakt av noe slag…

• Utsnitt av et tak med synlig puss og vass, sikret med plast for å hindre støv, klare for riving.
  • Rivningsarbeid av tak med gips og vass som holder gammel puss på plass, synlig treramme og ståltråd i en åpnet del av taket.
  • Utskjært stykke i tak med avslørt lag av puss og vass, beskyttet av plast. Forberedelser til riving for å erstatte med gips.
  • Tak med oppmerkede linjer for utskjæring, plastfolie for å beskytte mot støv. Forberedelse til riving av gammelt tak med pussoverflate.
I går var det søndag, og da moret jeg meg med å rive ned innertaket og panelen mot kjellerveggen.
Slik ser et frilagt tak fra 1926 ut!
En milliard spiker holder altså opp et nett av ståltråd og siv, som man da har påført pussen i. Har holdt forbausende bra likevel, men deilig å kunne erstatte dette med gips.

Panelen mot ytterveggen bestod av glassfiberisolasjon som lå tett inntil ytterveggen. Føles litt så som så, og det har også løst opp mørtelen som mange steder må gjøres om. Er det C-bruk man bruker?

Noen kommentarer til den som skal gjøre samme reise:
- Lei gjerne inn en støv-renser (skal visstnok finnes, hadde jeg dessverre dårlig oversikt over).
- Ha beskyttelsesklær, -briller og maske. Jeg tror ikke at det er noe direkte giftig i støvet, men det er slitsomt å stå i en hel dag.

Neste steg (etter fjerning av enda flere spiker, og støvsuging av taket, og trekking av strøm til spottlys) er å sette lektene som gipsen deretter monteres på.
Skal man benytte anledningen til å gjøre noe fornuftig med det gamle tretaket før jeg setter det nye undertaket? 🤔

• Et rom med trefjølvegger, en vaskemaskin, støvsuger og taklamper. En del av renoveringsprosjektet fra 1926 med eksponert tak.
  • Person river tak fra 1926, avslører vass og ståltråd. Støv og bygget avdekket i rommet. Lykt lyser opp nedrivningsprosessen.
  • Revnet tak fra 1926 med synlige trebjelker og rester av ståltråd og vass. Panel langs veggen og et vindu i rommet.
  • Frilagt tak fra 1926 med synlig ståltråd og vass, plast dekket vegg med isolasjon, og verktøy på vinduskarm. Gammelt renoveringsprosjekt.
  • Person demonterer et gammelt innertak i et støvete rom, med panel og eksponert ståltråd over vaskemaskin; byggeprosjekt i gang.
  • Frilagt takkonstruksjon fra 1926 med synlig ståltrådnett og vass. To kjellervinduer og en vaskemaskin vises mot en slitt murvegg.
Helt klart riktig å fjerne innertaket og erstatte med nytt om du spør meg.

Hvor godt drenert er veggen i kjelleren på filmen? Fins det litt antydning på at det er eller har vært fukt som har trengt gjennom pga. dårlig drenering.

Spennende. Jeg holder på med et akkurat likt prosjekt og rev også ned taket i helgen. Det hadde samme konstruksjon med murpuss, gips og ståltråd. Panelet som sitter under (over) er jevnt og fint så jeg planlegger å sette gipsplater rett mot. Antar at du setter lekter kun for å kunne felle inn spotter?

AndersJoh AndersJoh skrev:
Spennende. Jeg holder på med et akkurat likt prosjekt og rev også taket i helgen. Det hadde samme konstruksjon med bruk, gips og ståltråd. Panelet som sitter under (over) er jevnt og fint så jeg planlegger å sette gipsplater rett mot. Antar at du setter lekter kun for å kunne felle inn spotter?
Ja, akkurat. :)

J_P_K J_P_K skrev:
Helt klart riktig å fjerne innertaket og erstatte med nytt hvis du spør meg.

Hvor godt drenert er veggen i kjelleren på filmen? Det er noen antydninger til at det er eller har vært fukt som har trengt gjennom pga. utilstrekkelig drenering.
På 100 år har det trengt inn fukt, helt klart. Ingen hus i området er drenert, vi ligger på en skråning så det ser ut som det skjer naturlig avrenning. Men vi fikk for sikkerhets skyld en takstmann på besøk som sjekket huset, og han mente at det ikke trenger å dreneres – reparer heller skadene som oppstår og spar noen hundre tusen. Vi hadde også en murer hjemme i dag som også syntes det så veldig bra ut for å ikke være drenert. Så vi velger å gå den veien i stedet.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Har gjort min kjeller på 2 forskjellige måter.
Trinn 1, for 15 år siden så renset jeg bort den pussede vassen akkurat som du har gjort. Men satte folierte sponplater mot bjelkelaget i stedet for gips. Da fantes ikke ledspotter, så store potter ble felt inn mellom oppskårne bjelker. Ikke bare pussen som støver, sagflisen er ganske koselig også😅 Ulempen er at de gamle bjelkene ikke alltid er helt glatte/jevne, derfor foretrakk jeg spon fremfor gips.

For 2-3 år siden var det tid for neste trinn. Da trengte jeg også få i betydelig mer kanalsydelse i taket. Et rom skulle bli TV-rom, et annet ble samlingspunkt for Trekninger som kom fra en ny overetasje mm (Typ >30 flexrør i taket). Så da tok jeg beslutningen om å også rense bjelkene, og ta ut sagflisen. (Spiller ingen rolle hvor bra maske man har. Kjenner fortsatt tresmak i munnen.)

Når dette var renset ble det jo betydelig enklere å trekke nye elektriske rør, innfelte høyttalere, spotter (satte til slutt riktige potter her også til tross for LED spot). Isolerte med ny steinull. Så lekter og gips.

Det ble jo en del mer arbeid, men føler at det var verdt det. Irriterer meg over at jeg har sagflis igjen i to rom nå, og en del utvendige som man kunne hatt felt inn mm..

Så min anbefaling er uansett å både rense himlingen, rive plankene, isolere om, og så bygge opp med lekter og gips. Det vil koste deg en eller 2 helger mer, og et antall åndedrettsmasker og et par baller isolasjon.

Nå har jeg litt begrenset takhøyde også så følte at hver cm telte.

PS.
Når det gjelder ytterveggene så isolerte jeg dem innvendig med multipor og silikatfarge. Har fungert fantastisk bra. Bra klima, varme vegger som puster, og ingen luftspalter etc. Isolering direkte mot vegg og plast som det mar i dag er ikke en god idé. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.

Kjeller med åpne trebjelker i taket, uisolerte vegger, synlige ledninger, byggeposer, og verktøy. Renoveringsprosjekt i prosess.
Bild av en källare med avlägsnad isolering i taket, synliga träreglar och ledningar. Förberedelse för ny isolering och installation.
Innertak med installerte ledninger og kanalisasjon, stige til høyre, verktøy på gulvet og tegninger på veggen. Arbeid i kjeller.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Herlig, ser virkelig bra ut! 👍

Hadde jeg bodd alene hadde jeg revet resten også, men min kone vil gjerne ha mulighet til å vaske så jeg overser den 15 mm ekstra høyden denne gangen. Selv om det gjør litt vondt i min OCD-sjel...

Så går jeg og funderer på om man skal sette 6mm gips eller 12mm? Finnes det noen fordeler og ulemper? (spottene får plass uansett)

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Herlig, ser skikkelig bra ut! 👍

Hadde jeg bodd alene hadde jeg revet resten også, men min kone vil gjerne ha mulighet til å vaske så jeg ignorerer den 15 mm ekstra høyden denne gangen. Selv om det gjør litt vondt i min OCD-sjel...

Så går jeg og funderer på om man skal sette 6mm gips eller 12mm? Finnes det noen for- og ulemper? (spottene får plass uansett)
6 mm gips (renoveringsgips) følger underlaget når det skrues fast og kan bli bulket, kan være vanskelig med at skruene går rett igjennom. Brukes bare når underlaget er jevnt. 13 mm er stivere og blir plant.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Jeg kunne ikke la være å tenke på å åpne opp, så jeg løsnet en planke! 😆

Det er ikke helt samme byggteknikk som Mojjens tak. Men dette betyr jo at det ikke er noen problemer å rive ned den gamle lekt og sette ny!

Men et spørsmål: Vil stivheten i takstolene dermed forsvinne!? Jeg tenker at den eksisterende lekt sitter med tre spiker i hver regel (som igjen er festet på en måte til takstolene), fjerner man dem kanskje man skaper en uønsket ustabilitet? Den nye lekt/glespanel kommer jo til å sitte med cc 30 så det blir ikke i det hele tatt samme mengde treverk som holder det hele sammen...

Hjelp! 😱

• En del av taket som har blitt åpnet opp, viser gamle trebjelker og et fjernet bord.
  • Et tak med fjernet bord, stabel med treplanker under; bekymring for takstol-sikkerhet ved bytte av gamle lekter.
Sist redigert:
Ser ut som at det ikke finnes noen isolasjon i bjelkelaget. Du kan med fordel ta bort annenhver planke, alt henger sammen på det som er ovenfor. Se bare til at du ikke tar ned en som skal være igjen for å skru gipsen. Det blir til å måle, så kan det være bra å legge rør for strømmen ovenfor, nå når det uansett er åpent. Ellers så bryr du deg ikke, utenom om det skal bli el-rør.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Takk for input!
Jeg drar ned alt, for taket er så ujevnt så jeg må bruke justeringsskrue når jeg setter opp gipsen, og da blir det rett og slett lettere å sette ny lektpanel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.