Hallo, jeg lurer på om jeg trenger å legge inn en bjelke eller om bjelkene er tilstrekkelige for å kunne rive hjertevegg? Bjelkelaget er skjøtet på den teglsteins hjerteveggen. Kjellerplan med bjelkelagets plassering, inkludert markering av mulige støttebjelker over murvegg. Skisse med mål og notater. [ATTA Kjellerplan med bjelkelagets plassering, inkludert markering av mulige støttebjelker over murvegg. Skisse med mål og notater.

A
Utvikle hva det er du vil gjøre. Det ser ikke ut som om du har noen egentlig hjertevegg uten mer som om det er en tidligere yttervegg du refererer til? Jeg ville nok anbefale at du kontakter en konstruktør før du river en bærende vegg.

Jeg vil fjerne hjertevegg om det går slik at de to rommene blir ett stort eller om jeg trenger å felle inn en bjelke? Deretter lurer jeg på om bjelkene som er der på hver side av veggen tåler kreftene om man river veggen fordi bjelkelaget hviler på veggen jeg tenker å rive. Skal man ha en stålbjelke eller skal man ha en limtrebjelke om man skal ha bjelke?

A
Tumstocke skrev:
Jeg vil fjerne hjertevegg om det går slik at de to rommene blir ett stort eller om jeg trenger å felle inn en bjelke? Deretter lurer jeg på om bjelkene som er der på hver side av veggen tåler kreftene hvis man river veggen, ettersom bjelkelaget hviler på veggen jeg hadde tenkt å rive. Skal man ha en stålbjelke eller skal man ha en limtrebjelke hvis man skal ha bjelke?
Hei igjen!

Du må absolutt ha en bjelke for å bære de kreftene som den bærende veggen leder ned. Avhengig av hvilket materiale huset er bygd av, kan du velge bjelke og dimensjonering. Det finnes tabeller for sånt. Men som sagt.. i følge dine tegninger er det ikke en 'hjertvegg' det der.. Hjertvegger står alltid i midten av et hus og tar opp laster sammen med ytterveggene. Din vegg går i linje med en yttervegg og er derfor ikke en hjertvegg, men en bærende vegg. (obs. ikke hjertEvegg som du skriver;)).
Så.. avhengig av hvilket materiale huset ditt er bygd av, kan du velge størrelse på åpning og bjelkemateriale samt dimensjonering av den samme. Det er lettere hvis det er et trehus.. som har murt kjeller f.eks, enn et hus som er helt i teglstein f.eks.
Ta kontakt med en konstruktør for å være helt sikker på at det lar seg gjennomføre!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.