Vi kommer snart til å flytte til et hus bygget i 1922 med den klassiske løsningen med en murstock i midten. Saken nå er at murstocken er L-formet der ett "ben" inneholder kanal til kakkelovn i bruk mens det andre kun inneholder pipene som brukes/kan brukes til ventilasjon.
I forbindelse med renovering vil vi klemme inn en dusj på toalettet i underetasjen som ligger omkranset av murstocken på to sider. For å få mer plass og utnytte det rommet som sløses bort av den ubrukte delen av murstocken, vurderer vi å rive det ubrukte "benet".
Hva sier dere? Er det mulig tror dere? Kan man få problemer med stabiliteten i det andre "benet"?
Selvfølgelig vil bjelkelag avlastes der/hvis så trengs.
takk på forhånd for bu eller bæ
/niklo
I forbindelse med renovering vil vi klemme inn en dusj på toalettet i underetasjen som ligger omkranset av murstocken på to sider. For å få mer plass og utnytte det rommet som sløses bort av den ubrukte delen av murstocken, vurderer vi å rive det ubrukte "benet".
Hva sier dere? Er det mulig tror dere? Kan man få problemer med stabiliteten i det andre "benet"?
Selvfølgelig vil bjelkelag avlastes der/hvis så trengs.
takk på forhånd for bu eller bæ
/niklo
Ettersom det råder kompakt stillhet så tenker jeg litt selv.
Jeg har fundert litt på hvordan man skulle gå frem og pigging dukker jo raskt opp. Ulempen er jo at da kommer man garantert til å knekke en masse fuger som man ikke vil bry seg med. Da tenkte jeg meg at man kombinerer piggingen med at man lager snitt med kappesag for å få håndterbare blokker som er noenlunde isolert fra resten av pipa.
Er det noen som mener noe om det?
Jeg har fundert litt på hvordan man skulle gå frem og pigging dukker jo raskt opp. Ulempen er jo at da kommer man garantert til å knekke en masse fuger som man ikke vil bry seg med. Da tenkte jeg meg at man kombinerer piggingen med at man lager snitt med kappesag for å få håndterbare blokker som er noenlunde isolert fra resten av pipa.
Er det noen som mener noe om det?
Hvorvidt det er passende å rive en del av en murpipe tør jeg ikke uttale meg om, men det høres risikabelt ut. Jeg har imidlertid revet en murt peis i min stue. Det støvet kraftig, men det gjorde mindre da jeg uansett skulle renovere resten senere. Legg sponplate på gulvet hvis du er redd for det. Plast inn arbeidsområdet og teip skjøtene, så minimerer du støvspredningen, og ha en grovstøvsuger med deg. For meg fungerte det fint med en passe stor borhammer til under 1000-lappen til å pigge med. Mursteinen løsner som regel etter et par slag. Bruk bare vinkelsliperen (med diamantblad) når mursteinene må kappes. Det er vinkelslipingen som støver. Skaff en god åndedrettsmaske, slike i hvit papp som kirurger bruker tror jeg blir for svake. Lykke til, men tenk først på hva som skjer med resten av pipen hvis du tar bort en del.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Riva del av vägg i lägenhet
Planlösningar -
Hur täcka stengolvsdelen vid murstocken
Golv -
Delvis rive skorstein for innsatspeis?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Rive deler av skorstein, kanskje ikke så bra …
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Murpipe, rive den vinklede delen
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi