Vil åpne opp mellom hall og stue i min borettslag. Har kontaktet styret og bestilt konstruksjonstegninger fra kommunen. Det jeg kan lese av konstruksjonstegningen er at kun en liten del av veggen, ca 30 cm, er bærende.

Har kontakt med et konstruksjonsfirma som sier at de ikke anbefaler å rive en bærende vegg uten å gjøre en avlastning, men jeg tenker at det burde spille en rolle hvor stor del av en bærende vegg man river? Noen med erfaring som vet hvordan det ligger til? Det handler altså om ca 30 cm i enden på en ca 100 meter lang bærende vegg.

Legger ved bilder av konstruksjonstegning, planløsning samt et bilde av selve døren hvor jeg har rødmerket den delen som er bærende.

• Konstruksjonstegning med bærende vegg markert i rødt for å vise delvis åpning mellom gang og stue i en leilighet. Peile viser området.
  • Bygningens planløsning med rød markering for bærende del av vegg, blå pil viser stedet for ønsket døråpning mellom hall og stue.
  • Dør med rammemerkering, blå linje viser ikke-bærende seksjon, rød markering på høyre side angir 30 cm bærende del av vegg.
Mats-S
Hva er det for materiale i veggen mellom døren og den tilknyttede veggen til høyre på bildet? Som det ser ut på den øvre tegningen er det en bærende betongvegg som går frem til dørkarmen(?)

Svært tvilsom til å fjerne den, sannsynlig har den med bæringen av bjelkelaget over å gjøre, og dermed er armeringen i platen overfor tilkoblet den biten. At den er 100 meter lang spiller ingen rolle, det er funksjonen på de siste 30 cm som er avgjørende her.

Man kan spekulere i om det kanskje går an å kappe den opp til overkant dørkarm, og deretter beholde resten som skyter ut mot dørkarmen ... men ingenting som jeg kan avgjøre her :thinking:

Sist redigert:
  • Liker
IzabellaS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hva slags materiale er det i veggen mellom døren og den tilknyttede veggen til høyre på bildet?
Betong, det er også betong over selve døren. På venstre side hører man at det er mer hul, men fortsatt betong. Trodde derfor at hele veggen var bærende fra starten av før jeg så konstruksjonstegningen.

Mats-S Mats-S skrev:
Hva slags materiale er det i veggen mellom døren og den tilstøtende veggen til høyre på bildet?
Som det ser ut på den øvre tegningen er det en bærende betongvegg som går helt frem til dørkarmen(?)

Svært tvilsomt å fjerne den, sannsynligvis har den med bæringen av bjelkelaget ovenfor å gjøre, og dermed er armeringen i platen ovenfor forbundet til den biten.
Bor i etasje 3 av 3, om det har noen betydning?

Mats-S
I IzabellaS skrev:
Betong, det er også betong over selve døren. På venstre side hører man at det er mer hul, men fortsatt betong
Tror nok heller at det er lettbetong over og på venstre side av døren, ser sånn ut når man ser på tegningen, samt at du sier det er "hulere".

Du må nok få et mer konkret svar fra en konstruksjonskyndig person, som kan beregne laster mm. Det kan også være slik at biten som går frem til venstre side av døren fungerer som en kontrafor (støttepillar), det er jo samme løsning på leiligheten til venstre.

Men du trenger å sjekke med noen som VET, jeg sitter bare og spekulerer :-)

• Liker
16386
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Tror nok snarere at det er lettbetong over og på venstre side av døren, ser så ut når man kollar tegningen, samt at du sier at det er "ihåligere".

Du må nok få et mer konkret svar fra en konstruksjonskunnig person, som kan beregne laster mm. Det kan også være slik at snutten som går frem til ve side dør tjener som en støttevegg (strävpelare), det er jo samme løsning på leiligheten til venstre.

Men du trenger å kolla med noen som VET, jeg sitter bare og spekulerer :)
Hvordan merker man forskjellen på lettbetong og vanlig betong? Når man slår i veggen til høyre for døren er det helt stumt, samme over døren. Til venstre høres det mer hul ut, derav at jeg tror det er samme materiale over døren som til høyre.

Men om det nå er en dum idé å røre den bærende veggen til høyre, tror du at man likevel kan åpne opp til tak resten av veggen? (Blå markering bifoget bilde)

Har som sagt kontakt med et konstruksjonsfirma som også har fått alle tegningene som jeg til slutt vil stole på, skriver mest her for å høre andres meninger/erfaringer.

• Dør i interiør med vegger i forskjellige nyanser. Blå linje markerer venstre side av veggen, rød skravering viser høyre side. Kabler langs gulvet.
Man kan gå ut fra at veggstumpen ikke finnes ved en tilfeldighet. Dessverre gir armeringstegningen ingen god forklaring. Finnes det noe på loftet som kan motivere at veggen finnes. Det finnes flere veggforsterkninger i nærheten hvis nytte man ikke forstår.

J justusandersson skrev:
Man kan utgå fra at veggstumpen ikke finnes av en tilfeldighet. Dessverre gir armeringstegningen ingen god forklaring. Finnes det noe på loftet som kan motivere at veggen finnes. Det finnes flere veggforstivninger i nærheten hvis nytte man ikke forstår.
Jeg er ytterst uvitende innen dette emnet så vet ikke hva som kunne motivere denne veggen. Men slik ser huset + takstolen i alle fall ut i seksjon, om det sier noe?

• Byggtegning av husseksjon med takstol, viser ventilasjon med takhatt, inspeksjonsluke og vibrasjonsdemper.
  • Diagram som viser tverrsnitt av et hus med takkonstruksjon og veggdetaljer, inkludert mål og beskrivelser.
Jeg ville gjette at det har med noe som finnes på loftet, f.eks. et ventilasjonsrom. Det er veldig mulig at det går an å fjerne veggstumpen uten avveksling, men det krever en dypdykk i alle tegningene. En avveksling blir ingen skjønnhetsopplevelse.

• Liker
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg vil tippe at det har med noe som finnes på loftet, f.eks. et teknisk rom. Det er meget mulig at det går an å fjerne veggstumpen uten bæring, men det krever en dypdykk i alle tegninger. En bæring vil ikke bli en skjønnhetsopplevelse.
Når du sier at det ikke blir en "skjønnhetsopplevelse", mener du da praktisk, økonomisk eller rent estetisk? Hvis det viser seg å være et altfor krevende arbeid, tror du man kan åpne opp veggen til tak der den ikke er bærende (blå markering på bildene ovenfor) eller tror du dørkarmen har noen funksjon i bæringen?

Har engasjert et firma for kommende renovering som da også hadde gjennomført eventuell bæring. Men prøver å bestemme meg om det er verdt bryet eller om jeg bare skal la det være.

Med "skjønnhetsopplevelse" mener jeg estetisk. Det går utmerket å åpne opp til tak etter den blå markeringen.

• Liker
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med "skjønnhetsopplevelse" mener jeg estetisk. Det går utmerket å åpne opp til tak etter den blå markeringen.
Stort takk for alle dine svar, føler at jeg har litt mer kjøtt på beina nå.

Et siste spørsmål som du kanskje kan svare på, må jeg gjøre en melding til kommunen når jeg åpner opp til tak? Eller holder det med godkjenning fra styret mitt når det ikke gjelder bærende konstruksjon?

Du trenger ikke blande inn kommunen. Om du må spørre styret kommer vel an på hvilke regler dere har innenfor foreningen. Det er jo ingen bærende vegg.

• Liker
IzabellaS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.