Medlem
· Stockholm
· 19 innlegg
Hei!
Jeg skal nå i helgen rive de flisene som sitter på kjøkkenet, og planen er å dekke overflaten med tapet og ha sprutbeskyttelse i glass over. Jeg tenkte å bruke en slagboremaskin for å få bort selve flisene, noe jeg tror vil fungere bra. Jeg vil selvfølgelig få en så glatt overflate som mulig for at tapeten skal sitte pent, men er usikker på hvordan man enklest mulig får bort den gjenværende fugemassen + festemassen. Skal man pusse bort elendigheten, eller hvordan gjør man det? Hvis ja, hvilken type pusseverktøy og papir?
Takk på forhånd!
Jeg skal nå i helgen rive de flisene som sitter på kjøkkenet, og planen er å dekke overflaten med tapet og ha sprutbeskyttelse i glass over. Jeg tenkte å bruke en slagboremaskin for å få bort selve flisene, noe jeg tror vil fungere bra. Jeg vil selvfølgelig få en så glatt overflate som mulig for at tapeten skal sitte pent, men er usikker på hvordan man enklest mulig får bort den gjenværende fugemassen + festemassen. Skal man pusse bort elendigheten, eller hvordan gjør man det? Hvis ja, hvilken type pusseverktøy og papir?
Takk på forhånd!
Slagbor? Du tenker pulverisere ditt gamle flis helt? Om platene ikke sitter alt for hardt, kan man vanligvis slå dem løs med en hammer og en stor skrutrekker. En liten brekkstang kan også være nyttig. Det er jo enklere å kunne plukke opp hele flisene enn en masse skår.
Men å få bort det kvarsittende fixet er en annen historie.
Men å få bort det kvarsittende fixet er en annen historie.
Medlem
· Stockholm
· 19 innlegg
Ops, mente borhammer og ikke slagbor! Tenker altså på en hvor man kan slå av rotasjonsmekanismen, burde vel fungere ganske bra? Har vurdert gips, og det er også et klart alternativ, men vil først og fremst prøve å få det pent uten.
Det fungerer ikke bare ganske bra, men helt aldeles utmerket.Patrick Jakiel skrev:
Kubein og skrutrekker er for de som ikke har tilgang til en bilmaskin eller for veldig små flater.
Jeg river ned all flis på et normalt baderom på ca: 1 time med bilmaskin.
Hvis man trenger å jevne ut overflaten og fjerne all gammel fix/fuge finnes det spesielle blader å kjøpe til vinkelsliperen hvis man allerede har en slik, så slipper man å leie en fresemaskin.
Kan bare gi ETT råd...
BYTT GIPSEN!!!
Du sparer tid og svette!! Hvis du skal slipe bort den gamle fixen kommer du til å ha støv i hele kjøkkenet og må jobbe hardt.
Dra til byggehandelen, kjøp en NY plate, sett den opp litt raskt. Og på den tiden du ville ha brukt for å fjerne den gamle fixen, sett deg ned med en kald øl (alkoholfritt alternativ kaffe), NYT det vel utførte arbeidet ditt.
Men valget er ditt og lykke til!!
BYTT GIPSEN!!!
Du sparer tid og svette!! Hvis du skal slipe bort den gamle fixen kommer du til å ha støv i hele kjøkkenet og må jobbe hardt.
Dra til byggehandelen, kjøp en NY plate, sett den opp litt raskt. Og på den tiden du ville ha brukt for å fjerne den gamle fixen, sett deg ned med en kald øl (alkoholfritt alternativ kaffe), NYT det vel utførte arbeidet ditt.
Men valget er ditt og lykke til!!
Medlem
· Västerbotten
· 169 innlegg
Jeg tror på gipsen med......begynne å slipe med vinkelsliperen og man har slipestøv i hele huset.....for det kan virkelig støve..........spør en som prøver....svigermor fant støv nede i kleskottet til og med....
Medlem
· Stockholm
· 19 innlegg
Dessverre sitter flisen på en betongvegg.
Er vinkelsliper med spesiell skive det eneste og/eller beste alternativet? Hvordan blir overflaten etter at man har slipt? Er det bare å sparkle og male/tapetsere?
Er vinkelsliper med spesiell skive det eneste og/eller beste alternativet? Hvordan blir overflaten etter at man har slipt? Er det bare å sparkle og male/tapetsere?
Nå vet jeg ikke noe om hvordan du bor, men hvis du bor i en eldre borettslag tenkte jeg bare å tipse om å ringe til foreningen før du setter i gang. Det kan da, som i mitt tilfelle, være slik at det er asbest i flisen og da må det asbestsaneres (av foreningen).
Medlem
· Stockholm
· 19 innlegg
Takk for tipset. Dette er et nytt hus!
Et spørsmål ... Det sitter jo en liten kåpe over den ene siden av vinkelslipèren, "klingskydd". Med tanke på den går det vel ikke å slipe med hele overflaten, så å si? Om man skal bruke kantene på skiven og snarere skjære bort fixet - blir det ikke vanskelig å få selv det minste jevnt?
Er sparkelskrape og stemjern helt ubrukelig?
Et spørsmål ... Det sitter jo en liten kåpe over den ene siden av vinkelslipèren, "klingskydd". Med tanke på den går det vel ikke å slipe med hele overflaten, så å si? Om man skal bruke kantene på skiven og snarere skjære bort fixet - blir det ikke vanskelig å få selv det minste jevnt?
Er sparkelskrape og stemjern helt ubrukelig?
Medlem
· Stockholm
· 19 innlegg
Hammerbor var utrolig bra å ha! Det gikk veldig raskt og enkelt å ta ned flisene.
Takk for tipset om saneringsfres - skal leie en slik neste helg. Å ta ned alt fix med stemjern ville tatt altfor lang tid.
Takk for tipset om saneringsfres - skal leie en slik neste helg. Å ta ned alt fix med stemjern ville tatt altfor lang tid.
Holder fortsatt på mitt forslag bytt gipsen, jeg NEKTER å gi meg.... 
Men om du nå som du har gjort bestemt deg, lei da også en BRA grovstøvsuger!!
Så kanskje du slipper få altfor mye kjeft av fruen når du har støvet ned hele kjøkkenet.
Lykke til, og skriv gjerne og fortell hva du syntes, så kanskje jeg også blir overtalt. hehehe
Men om du nå som du har gjort bestemt deg, lei da også en BRA grovstøvsuger!!
Så kanskje du slipper få altfor mye kjeft av fruen når du har støvet ned hele kjøkkenet.
Lykke til, og skriv gjerne og fortell hva du syntes, så kanskje jeg også blir overtalt. hehehe