Jeg har nettopp kjøpt en leilighet som krever en hel del kjærlighet før den er beboelig. Et av alle mine prosjekter for leiligheten er å rive en vegg i soverommet som for tiden skjuler to halvmerkelige, innebygde skap og en kosteskap (som nås fra gangen, se plantegning).

Planen er å tette garderobedøren helt i gangen, og i stedet ha en garderobe langs hele veggen i soverommet som skal dekkes av skyvedører fra Elfa.

Siden jeg er en total nybegynner på dette lurer jeg først og fremst på hva jeg kan trenge av verktøy til dette? Jeg har mulighet til å leie billig fra Cramo (www.cramo.se) og trenger derfor å vite hva jeg skal leie. Dessuten lurer jeg på om dette i det hele tatt er et mulig prosjekt for noen uten noen som helst erfaring til å gjennomføre?

Huset er fra 1950, og jeg kan tenke meg at veggen i dag er bygget opp av gips/regler. Det går ingen strøm eller lignende i veggen heller. Heldigvis ;)

• Plantegning av en leilighet med markerte rom: kjøkken, soverom, gang, stue og bad. Viser plasseringen av garderober og andre rom.
Egentlig kan du rive en slik regelvegg med bare en brekkstang, men jeg ville nok også ta en tigersag (og/eller sirkelsag) til hjelp. Ikke glem å dekke gulv og døråpning ordentlig. Det kommer til å bli skikkelig skittent.

Ah, men siden det eneste jeg eier i verktøy er en (1!) skrutrekker, så er også et brekkjern et bra tips på hva jeg trenger å anskaffe :)

Dekning og dritt er ikke et problem. Det skal pågå en baderomsrenovering samtidig, så å dekke til gulvet føles ganske unødvendig ;)

Ok, du begynner så absolutt fra grunnen så da tipser jeg videre litt:

- ta sagblad til tigersagen for både tre og metall. Du kan trenge å sage av noen festepunkter.
- en hammer kan være bra også og er noe som du alltid vil ha behov for fremover, dvs kjøp en.

Til slutt avhenger det vel litt av hva som kommer fram når du begynner å rive.

Så når overflatene skal gjenopprettes til fin stand tilkommer det naturligvis en hel del andre materialer/verktøy, men selve rivingen er ikke en komplisert jobb.

Lykke til

Tusen takk!

Forhåpentligvis vil gjenopprettingen gå ganske knirkefritt, da den gamle garderobedelen vil bli skjult av skyvedørsgarderoben med tilhørende gulv- og takskinner, pluss at hele rommet deretter skal overflatebehandles i neste trinn.

Hvordan skal jeg begynne å sage da? I en av garderobeåpningene og deretter jobbe meg fremover slik at jeg kan bryte ut større deler, eller hva er teknikken?

Det der er jo det morsomme! Bruk brekkjernet (eller slegge/baksiden på en øks) og lat som om det er Bin Laden eller noe annet du ikke liker. Slå til du er ferdig, så må du kanskje sage litt for å få løs det siste.

Rive e jo gøy :P Begynn i en av døråpningene, jeg pleier å bryte bort synlig tre først, så sage bort det som sitter fast. Men du får prøve deg frem og finne din modell ;)
Det er aldri feil å slå litt med hammer, brekkjern, øks eller slegge heller :D

Kjøp en hammer, dra et sted hvor det finnes mange å velge mellom og kjenn etter ordentlig. Den skal ikke være for tung, og den skal ha god balanse for akkurat deg, et viktig verktøy som man skal slite på lenge, så kjøp heller bra/dyrt enn noe skrap som bare er tungt og laget av metall.

Kjøp et brekkjern også, samme der som med hammeren, passe tung for deg.

Jeg elsker verktøy, kjøper alle jeg kan finne grunn til å bruke :wow: men farfar sa alltid at han hadde bygd 2 sommerhytter og et hus med en skrutrekker, en hammer, en snekkersag, en slegge og en spett :cool: jo forresten, en hovtang hadde han også.

Haha, ja rivingen ser jeg frem til. Dessuten er leiligheten i en slik tilstand nå at det absolutt ikke kan bli verre, hva enn jeg gjør med den. Det er et ganske bra utgangspunkt :D

Takk for alle tipsene også! Hammer og brekkjern står på innkjøpslisten, og tigersagen står med på å leie-listen!

Så gøy med noe nytt! Gratulerer. Tidsriktig planløsning - Ser ut som en av mine tidligere!

Men, er huset bygget 1950 og den delen med garderoben original så er det IKKE gips og lekter. Da er den av lettbetongblokker (Blåbetong) og puss. Noe som du absolutt ikke tar ned med et brekkjern og en hammer. :x
Så er det en "klakk" inntegnet på tegningen i "rengjøringsskapet" mot gangen som kan være hva som helst om nå tegningen stemmer. Det er ikke sikkert det kan fjernes - Kan jo være en luftkanal eller lignende.
Bank på veggen og se hva den er laget av- Du hører tydelig om det er gips da veggene er hule og relativt myke ved trykk.

Rive lettbetong er ganske enkelt - Men, papir på gulvet er ikke nok hvis du vil bevare et eventuelt fint tregulv fra riper og hakk. Masonittplater på papiret er det eneste rett. Og da mener jeg Melkepapp og ikke billig maskeringspapp fra k-rauta.
Har tatt ned to vegger i like mange leiligheter i Hammarbyhöjden og det samme hver gang - Et slit!
Pussen kommer til å støve som besatt og blokkene er ikke lette å få ned, sage med tigerag og betongblad og bryte ned bit for bit er metoden jeg mener fungerer best. En støvsuger/byggstøvsuger er et must.
Er veggen som jeg beskriver ovenfor så kommer den også til å etterlate en dyp kanal ned i gulvet og et saftig merke i taket. :S

Nå vil jeg ikke male fanden på veggen eller noe - Alt går. d^_^b

Jeg banket på veggen i går, og ettersom det bare er skillevegg for garderobeplassen som er veldig tynn, tror jeg ikke det er lettbetongblokk og puss. Men hva vet vel jeg. Det føles omtrent som når jeg på jobben banker på en standardvegg av stendere og gips. Dog har jeg ikke kjent på en lettbetongvegg, så jeg har ingenting å sammenligne med.

I dag er det gammelt, stygt vinylgulv som skal rives ut så snart veggen er nede, så dekning er ikke et problem. Samme sak med merker i tak og gulv.. I taket kommer det til å være en takskinne for skyvedørsgarderobe som vil dekke skjøten, og på gulvet vil nytt gulv legges helt inn i garderobeplassen.

Når det gjelder "trinnet" i renholdsskapet så tror jeg ikke det er noe spesielt der. Plantegningen er generelt feil, fordi det også er et vindu for mye i stuen og kjøleskap/fryser + skap er ikke i det hele tatt på samme sted, og proporsjonene er litt rare generelt hvis man sammenligner med virkeligheten. Men som sagt, jeg skal undersøke om det er noe bak renholdsskapet, og i så fall lar jeg det være som det er, og bare river resten.

KLART DET GÅR! Jeg har ikke noe valg ;)

Men om det nå skulle være lettbetongvegg så er du, med din erfaring, så gjerne velkommen til å ta hånd om min vegg også. Bor ikke langt fra Hammarbyhöjden ;)

tss... Megler.

Stemmer nok at den lille avskilleren er bygd til senere og muligens er av gips - Sett mååånga leiligheter fra 42-52 i søndre del og majoriteten av 1'ere har hatt en slik "kleskammer" men inndeler har ikke vært der. så den delen er nok helt grei å rive.
Sjekk derimot veggen mellom rengjøringsskapet og garderoben. Det minner om et kjøkkennisje og således original - Mao kan være av betong.

Da leiligheten ble påbegynt i 1949 og ligger i søndre bydeler, så høres det ganske passende ut med dine teorier. Jeg skal sjekke den opp, det var fortsatt en masse dritt i både skap og rengjøringsskap i går da jeg var og så på leiligheten igjen, så det så ikke så bra ut.

Men det er som sagt ikke hele verden om rengjøringsskapet får bli. Hovedsaken er at det andre forsvinner, for det er den dårligst planlagte skapet jeg noensinne har sett. Og dessuten lys blå inni... Smak har ikke vært ledetråden for den tidligere eieren ;)

emmaeriksson skrev:
Men om det nå skulle være lettbetongvegg så er du, med din erfaring, så gjerne velkommen til å ta hånd om min vegg også. Bor ikke langt fra Hammarbyhöjden ;)
Ha! Har for mye jobb på firmaet allerede som det er - Men vil du låne passende verktøy så er du velkommen. Tigersagen plukket nylig ned en innervegg av nettopp lettbetong på Ringveien. d^_^b

Med tanke på planløsningen så KAN du ikke bo langt fra høyden - Alle ser jo like ut og ble bygget omtrent samtidig. Gjetter på noen av nabostasjonene på tuben.

Tips og råd koster heller ikke noe - Spør man pent så pleier det meste å gå veien!

Haha, neida. Verktøy får jeg tak i billig fra Cramo via personalrabatter, men takk for tilbudet :D

Nja, et lite stykke fra Hammarbyhöjden er det, nærmere Stureby/Svedmyra/Sockenplan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.