Jeg har en grind som henger. Gjerdet og grinden skal byttes ut om et par år, men jeg tenkte å prøve å få orden på grinden fram til da. Låsklinken har blitt flyttet opp hvert år, jo mer grinden henger, så nå er det på tide å rette opp grinden istedenfor
Det mangler jo en skråstiver. Tror dere det holder å sette på en sånn, og hvordan synes dere jeg bør feste den? Holder det å bare skru i bjelkene og gjennom noen av plankene? Hvordan hadde dere andre gjort?
Hev av porten og rett den opp. Skru på en skråstiver fra nedre regel til øvre regel. Skal festes mellom reglene med stram gjæring så den sitter perfekt, ingen slurv med gjæring! Skråstiveren skal sitte fra nede venstre til oppe høyre. Fest den både i eksisterende regler og gjerde-spiler.
Du kan også sette på et støttehjul på porten på låssiden.
Haka av grinda og rett den opp. Skru på en skråstøtte fra nedre regel til øvre regel. Skal festes mellom reglene med tight gjæring så den sitter perfekt, ingen slurv med gjæringen!
Skråstøtten skal sitte fra nede venstre til oppe høyre.
Fest den både i eksisterende regler og stakittspiler.
Du kan også sette på et støttehjul på grinda på låsesiden.
Pleier man ikke bygge grinder med en ramme? Her er det jo bare en øvre og en nedre regel, ingen på sidene.
Tenker at det hadde vært enklere og bedre om det fantes hjørner å sette skråstøtten i.
Så lenge reglene ikke sprekker om jeg skrur i gjæringen så holder det kanskje sammen med plankene.
Fra nedre hengsel til øvre regels hjørne har jeg kontroll på (har sett på YouTube haha).
Støttehjul føles litt unødvendig da grinda ikke skal være der så altfor lenge, tror jeg. Stakittreglene begynner å råtne noen steder så alt skiftes nok ut i løpet av et år.
Så tror jeg hjulet hadde trengt fjæring da bakken ikke er helt jevn. Orker ikke gjøre alt helt plant nå også, da det finnes større prosjekter som venter
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.